Att träna som småbarnsförälder

    I somras skrev jag ett inlägg om hur jag tänker kring det här med att få till träningen med en liten bebis!

    För ja – det här med att få till träningen som småbarnsförälder är ju inte alltid helt lätt. Rörelsen är dock otroligt viktig både för mitt och Pelles välmående, så det är därför något vi prioriterar att lägga tid på, och tillsammans hjälps vi åt att pussla ihop schemat så att vi får tid att träna båda två!

    Pelle springer mest och kör ofta transportlöpning till och från jobbet! Själv njuter jag av barnvagnspromenader och har som mål att få till tre träningspass i veckan utöver det. Två löppass och ett styrkepass känns väldigt lagom just nu. När Pelle kommer hem från jobbet om eftermiddagarna tar han över Elsa så att jag kan sticka ut i spåret en sväng, och på helgen brukar jag få lite extra tid så att jag kan ta mig iväg till gymmet.

    Jag älskar löpningen, men är inte jättemotiverad till styrketräningen, tyvärr. Men den är ju så viktig! Jag märker direkt när jag slarvar med styrketräningen eftersom jag får ont både här och där. Under september och oktober har jag i stort sett inte varit i gymmet alls i och med att jag varit sjuk och helt enkelt prioriterat bort styrketräningen. Och nu sitter jag här och har ont i både axlar, rygg och knän… Jag antar att amningen och allt bärande gör sitt, och just därför behöver jag lägga tid på att stärka upp musklerna!

    Åhja, rörelsen alltså, vilken viktig prioritering för både fysiskt och mentalt välmående! Om det bara är så lite som en kort promenad på tio minuter vissa dagar så är det bättre än inget alls om du frågar mig. Både jag och Pelle blir gladare, piggare, sover bättre, får mindre ont och blir lugnare inombords när vi får röra på oss, så det är en prioritering vi kommer att fortsätta att hjälpas åt med och pussla in i våran scheman.

    Som idag när Pelle tog en långlunch för att jag skulle få springa en sväng i dagsljuset. Så tacksam för det! Eftersom vi bor som vi gör (med enbart mörka skogar som omgivning) blir det allt svårare att ta sig ut nu när vi går mot mörkare tider och då är det guld värt att få komma ut i dagsljus för att tanka ljus och rörelse!

     

    Kram / Emma.

     

    Enter a title

    Min och Elsas måndag

    Phu, det är verkligen full fart om dagarna nu för tiden! Kvällen är i stort sett enda stunden då jag får tid till att sätta mig med jobb i lugn och ro. Elsa sover för det mesta runt 3-5 timmar på dagen, men ofta blir det att jag passar på att gå en promenad under en av hennes sovstunder och under de andra stunderna har jag fullt upp med att röja undan här hemma, tvätta, fixa mat eller så är vi på språng på annat sätt.

    Nu sover vår lilla älskling för kvällen och faktiskt så verkar som att våra tappra försök att skjuta lite på sovtiderna om kvällarna har gett lite resultat. Vi la in en extra sovstund ganska sent på dagen igår och sen drog Elsa till och var vaken ända till åtta igår kväll. Det har nog bara hänt ett fåtal gånger sedan hon föddes. Idag fick vi sova ända till sex (alltså SJU sommartid = sovmorgon, hehe), och ikväll lyckades vi hålla henne vaken till sju. Nu håller jag tummarna för att få sova till minst fem imorgon iallafall 🙂

    Idag har jag och Elsa hängt hos syrran med en av våra barndomsvänner och hennes familj hela eftermiddagen. Elsa älskar att få komma hem till kompisar och leka med deras leksaker. Här hemma är hon trött på det mesta, men när vi är borta röjer hon runt och håller sig sysselsatt själv när det finns så mycket spännande att utforska!

    Och det har varit en bra måndag! Jag älskar att få och hänga tillsammans med vänner och barn såhär. Och det är något magiskt med barn som får en att bara vara just i stunden. Vi har fikat, lekt, busat, myst och sövt ungar om vartannat och jag är så tacksam för den här tiden med min dotter ♥

    Hur har eran måndag varit?

    Kram / Emma.

     

    Veckans måbra-utmaning – andas med magen

    God morgon måndag och hej alla fina läsare ♥

    Idag börjar jag med en ny grej här i bloggen, nämligen ”veckans måbra-utmaning”. Jag tänker att jag varje måndag ett tag framöver ska dela med mig av en utmaning som ni får jobba med under veckan. Tanken med utmaningen är att den ska ge er verktyg till nya rutiner som ska få er att må lite bättre i vardagen.

    Den här veckans måbra-utaming handlar om att andas med magen!

    Att andas rätt är viktigt för vårt välmående, det var något jag lärde mig mycket om i samband med min utmattningsdepression.

    Andningen är ett fantastiskt verktyg som vi kan använda oss av i många situationer. Andningen ger energi, minskar stress och får oss att slappna av, för att bara nämna ett fåtal positiva saker. Många är inte ens medvetna om sin andning och andas enbart med bröstet, vilket innebär helt fel andningsteknik. Genom att bli mer uppmärksam på din andning och öva på att andas rätt kan du skapa stora förändringar i ditt välbefinnande.

    Utmaningen den här veckan är att skapa en medvetenhet kring din andning och att öva på att andas långa djupa andetag med magen. Så ofta du kan och vill jag att du stannar upp och övar på att ta fem medvetna andetag. Reflektera samtidigt över hur det känns i kroppen i dessa stunder och vad andetagen gör med dig. 

    Gör såhär för att hitta rätt andningsteknik!

    Börja med att andas in genom näsan, spänn ut magen, fortsätt vidga revbenen ut åt sidorna och avsluta inandningen genom att lyfta upp nyckelbenen med bröstkorgen. Gör en naturlig paus och andas sedan ut i omvänd ordning. Först sjunker nyckelbenen, därefter sjunker revbenen in och slutligen sjunker magen tillbaka in igen. Ett bra sätt att träna andningen i början är liggande på rygg. Håll gärna en hand på magen och en på bröstet och känn andningens rörelse.

    FotoCaroline Dahlén

    Var snäll mot dig själv och ge dig en vecka med många medvetna andetag ♥

    Kram / Emma.

     

    Veckans middagsmeny (vecka 44)

    Hej kompisar

    Och så kom vintertiden hit! Vilket idiotiskt påfund det är känner jag nu med en morgonpigg bebis. Vi har kämpat hela veckan med att hålla Elsa vaken lite längre om kvällarna för att förbereda henne för vintertid, men hon har varit så trött om kvällarna och ändå vaknat lika tidigt som vanligt om morgnarna, så det känns rätt hopplöst att försöka styra över! Någon som har tips?

    Idag fick vi sova till halv sex, men när vi drog tillbaka klockan var hon ju bara halv fem. Så nu, strax efter tolv har vi hunnit med en hel del. Haha! Det blev lek och mys i sängen, och sen åt jag och Pelle frukost i godan ro när Elsa tog sin första sovstund.

    När Elsa vaknade ammade jag henne och sedan lämnade jag mina två älsklingar hemma för en förmiddag med lite egentid. Jag drog iväg till gymmet för mitt första gympass på två månader (det lär kännas i kroppen imorgon, hehe) och därefter åkte jag till Maxi och storhandlade.

    Jag tycker det är så jobbigt att vara ifrån Elsa såhär. Jag längtar efter henne hela tiden, men samtidigt är det så lyxigt att få lite tid bara för sig själv, träna utan stress och sedan handla mat i lugn och ro. Det är bra egentid ändå och härlig mammalyx!

    Sen jag kom hem har jag sedan haft Elsa sittandes på höften (har lärt mig en ny höftknytning på sjalen) och vi har pysslat i köket medan Pelle tagit en löptur! Elsa är rätt klängig just nu så sjalen är fantastisk när jag behöver få saker gjorda och hon bara vill bli buren.

    Och på tal om att storhandla så är veckans middagmeny redo! Det här ska vi äta hemma hos oss kommande vecka!

     

    Middagsmeny vecka 44:

    Måndag: pad thai med kyckling

    Tisdag: fiskgratäng med äggsås, dill och pepparrot

    Onsdag: spenatsallad med quinoa, fikon och mandel

    Torsdag: tomatkokt ris med stekt halloumi

    Fredag: kycklingpaj med saffran

    Lördag: pasta med räkstuvning

    Söndag: mustig älggryta med gratinerat mos

     

     

    Recept på pad thai och spenatsalladen kommer!

    Nu ska vi ut i solen och njuta här. Trevlig söndag vänner♥

     

    Kram / Emma.

     

    Oktoberfest hos Bodystore

    God morgon vänner ♥

    Fram till imorgon midnatt ger Bodystore 100:- i rabatt till alla som handlar för 400:-. Jag gör ofta många av mina beställningar på olika hälsoprodukter därifrån och har därför satt ihop två kollage här nedan med några favoriter från Weleda och Urtekram. Bananchipsen, popcornen och den torkade mangon har varit ett måste i skafferiet sedan förlossningen (mina amningscravings) och Weledas hudvårdsprodukter använder jag både till mig och Elsa!

    Klicka på länkarna under bilderna för att komma direkt till produkterna. Sen uppge du bara ”OKTOBERFEST ” i kassan för att ta del av rabatten!

     

     

    Inlägget innehåller affiliatelänkar.

    Kram / Emma