Fredagsfys – träningspass till dig!

    God morgon ♥

    Är du sugen på att kicka igång helgen med ett härligt svettigt cirkelpass?

    Isåfall har jag dagens träningspass redo till dig!

    Flera av er har efterfrågat tips på fler träningspass som ni kan göra hemma och jag tänkte därför tipsa om ett grymt cirkelpass som jag körde med min utomhusträningsgrupp på Sandgrundsudden i måndags.

    Det enda du behöver är dig själv i träningskläder och ett tidtagarur. Träningen kan du sedan göra precis vart du vill!

    dsc_3989-980x652-2

    Foto: Carolien Dahlén

     

    Passet är upplagt i tre block och du kör ett block i taget. Varje block består av tre övningar där du jobbar varje övning i 1 minut och vilar 30 sek mellan varje övning (arbetstid och vila går såklart att justeras så att det passar dig – behöver du minska tiden är det helt okej). Alla block upprepas 3 varv. Mellan varje block kan du ta en längre vila.

     

    Fredagens träningspass till dig

    Block 1

    – Knäböj med kick framåt

    Masken

    Sumobrottaren

    Block 2

    Utfall bakåt (vartannat ben)

    – Tåhävningar

    Mountainclimber

    Block 3

    Krabban

    Väderkvarnen

    Burpee

     

    Kom ihåg att värma upp kroppen innan du kör igång!

    Happy fredagsträning 

     

    Kram / Emma.

    Enter a title

    Världens bästa och godaste mellanmål

    img_7009

    Hej vänner ♥

    Klockan är tre på eftermiddagen och jag tänkte att vi skulle prata lite mellanmål nu när det börjar bli dags att fylla på energiförrådet igen. För de flesta av oss är det snart tre timmar sedan lunchen intogs och kroppen börjar bli låg på energi. För att orka med resten av eftermiddagen, undvika sötsuget, ha energi till eventuella träningspass, och för att inte bli sådär panikhungriga till middagen uppmanar jag er att äta ett mellanmål!

    Frågar du mig så skulle jag vilja påstå att mellanmål är det bästa som finns!!!

    Hur härligt är det inte att mellan måltiderna få fylla på med ny energi och njuta av goda smaker? Jag fullkomligt älskar det och försöker så ofta jag kan unna mig saker som har det där lilla extra till mellanmål.

    img_7017

    Precis som vid frukost snöar jag lätt in på olika mellanmål i olika perioder och just nu är mitt favoritmellis fröknäcke med keso, kokt ägg och en nypa salt. Gärna tillsammans med en kopp te och lite skivad frukt vid sidan av. En riktigt näringsbomb som tillsammans blir världens bästa och godaste mellanmål!

    Det som är viktigt med ett mellanmål är att det innehåller både protein, fett och kolhydrater – då får kroppen allt den behöver. Kolhydraterna ger energi, protein och fett ger en bra mättnadskänla.

    I mitt nuvarande favoritmellis får jag i mig vitaminer och kolhydrater från kiwi och hallon. Fröknäcke innehåller massa nyttiga fetter och mättande fibrer från diverse frön och i ägg och keso finns proteiner som mättar magen! Dessutom är det alldeles fantastiskt gott. Just keso och ägg på fröknäcke är en grym kombination – ni måste prova!!!

    >> Klicka här för att komma till recept på mitt godaste fröknäcke med majsmjöl (smakar POPCORN)

    img_7012 img_7011

     

    Vill du ha mer mellanmålstips? 

    >> Kika in mina 10 bästa recept på mellanmål

     

    Kram / Emma

    Tips mot sömnproblem

    Hej vänner ♥

    När jag gick in i väggen för snart två år sedan var ett av symtomen svåra sömnproblem. Jag hade sällan problem med att somna om kvällarna. Det gick ofta väldigt fort på grund av att jag var så utmattad, men istället vaknade jag ofta flera gånger i timmen, hade svårt att somna om och kunde även ligga vaken flera timmar i sträck vissa nätter.

    När jag började sova dåligt var det som att allt gick utför. Den lilla återhämtning jag tidigare fått när jag sovit uteblev och stressen över att inte kunna sova gjorde liksom det hela värre. Jag kände mig så otroligt ensam på nätterna (även om Pelle hela tiden fanns där) och fick ofta panikångest av att ligga vaken med tankarna som surrande i huvudet. Det blev som en ond spiral nedåt – när sömnen slutade fungera, då funkade ingenting – och det tog inte länge innan jag brakade ihop på riktigt.

    Det tog lång tid för mig att få ordning på sömnen. Eftersom jag ofta hade fått panikångestattacker i samband med att jag legat vaken om nätterna hade jag starka och obehagliga känslor kopplat till dessa upplevelser, vilket innebar att jag byggde upp en stor rädsla för att uppleva det igen. Många av mina terpitimmar gick därför åt till att prata just sömn. Det tog tid, men i kombination med terapi, avslappningsövningar, kvällsrutiner, mindre stress och mer vila lyckades jag successivt börja sova bättre igen.

    Något av det allra viktigaste för mig var att skapa rutiner kring sänggåendet. 

    img_8746

    Jag hör många runtomkring mig som sover dåligt och jag känner därför att det här är något vi behöver prata mer om. Sömnen är den allra viktigaste återhämtningen vi har. Rubbad sömn är tecken på att saker och ting inte är som det ska, och börjar sömnen påverkas av stress – då har det gått ganska långt – och det är dags att göra något åt problemet. 

    I det här inlägget tänkte jag därför dela med mig av mina bästa tips mot sömnproblem samt vilka rutiner som hjälpte mig att sova bättre.

    För mig blev det viktigt att varje kväll såg ungefär likadan ut och att jag gjorde sånt som fick mig att bli lugn och må bra. Vad man blir lugn och mår bra av är såklart olika från person till person, så se mitt inlägg som inspiration och ta åt dig av det du behöver. Fundera på vad just DU mår bra av och hur du skulle vilja avsluta dina dagar.

    Mina kvällsrutiner handlade om att ”stänga av” tidigt, undvika skärmljus och nya intryck från mobil och liknande. Istället pysslade jag om mig själv, fokuserade på att skapa ett inre lugn, skrev dagbok om personlig utveckling, kvällsfikade och låg på spikmattan i minst 30-45 minuter varje kväll. Ett svalt sovrum gjorde att jag sov ännu bättre.

    Just spikmattan gjorde verkligen underverk för mig, speciellt i kombination med en avslappningsövning (t.ex. den här). Det var värsta sömnpillret, och de gånger jag sedan vaknade mitt i natten tog jag hjälp av spikmattan och avslappningsövningar för att somna om – och det funkade!

    >> Vill ni läsa mer ingående om mina kvällsrutiner kan ni göra det här!

    img_7406-980x653

    Sammanfattning – mina bästa tips mot sömnproblem! 

    >> Om du känner dig stressad – GÖR något åt stressen och dra ner på tempot

    >> Motionera gärna dagtid, men undvik att få upp pulsen på kvällen

    >> Skapa kvällsrutiner som du mår bra och blir lugn av

    >> Undvik koffein och att sova på dagtid

    >> Gå och lägg dig samma tid varje kväll

    >> Undvik skärmljus 2 timmar innan sänggående (och undvik att ha telefonen på när du sover)

    >> Ligg på en spikmatta och gör mindfulness-/ avslappningsövningar innan du ska sova

    >> Ha gärna ett fönster öppet så att sovrummet är svalt och skönt

    >> SOV i sovrummet – undvik mobil, tv-tittande och liknande. Låt kroppen få förknippa sovrummet med just sömn

    >> Gå i terapi om du upplever obehagliga känslor i samband med sömn

    >> Tänk på att rädslan och oron över att inte kunna somna, eller att inte få tillräckligt med sömn, kan göra dina problem ännu värre. Försök att släppa de tankarna och fokusera i stället varje dag på en positiv bild av att din sömn blir bättre.

     

    Jag hoppas att ni sover gott och tar hand om er vänner ♥

     

    Kram / Emma.

    Mina onsdagskvällar i höst

    Hej kompisar ♥

    Onsdagskvällar kommer lätt vara min favoritkväll nu under hösten – och jag ska berätta varför!

    Sedan några veckor tillbaka går jag på kvällsyoga på onsdagar, och det är verkligen ett helt fantastiskt avbrott såhär mitt i veckan. Det är viktig tid där jag investerar i mig själv, får andas, bara vara, får tid till att reflektera och fylla på mig själv med ny energi. Det är den bästa återhämtningen som jag kan ge till mig själv, mitt lyckopiller och en av de viktigaste sakerna för att skapa balans i livet. Den lugna träningen, närvaron och andningen är helt enkelt nödvändig för att jag ska må bra!

    Idag börjar dessutom Bonde Söker Fru på Tv4, mitt favoritprogram som jag längtat efter i evigheter. För mig innebär det programmet höstmys deluxe och jag älskar verkligen att tända massa ljus, krypa upp i soffan, äta ett extra gott kvällsmål och se på när kärleken växer fram. Självklart är det mycket ”tv”, men många av bönderna som varit med har faktiskt hittat kärleken på riktigt, det är så himla fint ♥

    Mina onsdagskvällar kommer alltså bestå av ett härligt yogapass, något riktigt gott att äta och favoritprogrammet på tv. Kan det bli bättre liksom?

    Ikväll har Pelle lovat att ha saffranscones och te redo där jag kommer hem! Åh, vad jag längtar!

    img_3492img_3182

    Kika in!

    >> Recept på världens godaste saffransscones

     

    Jag är nyfiken, kikar ni också på Bondes Söker Fru?

    Hoppas att ni får en riktigt härlig kväll och att ni tar hand om er vänner ♥

     

    Kram / Emma.

    BUCKETLIST – våra drömresor

    Hej kompisar ♥

    Att resa är något av det bästa jag vet här i livet och lyckligtvis delar jag det intresset med min andra hälft. Jag lovade för länge sen att jag skulle dela med mig av en BUCKETLIST på våra drömresor, men har helt glömt av det. Häromdagen lyssnade jag på en av mina favoritpoddar – Att Resa Podden – där de i senaste avsnittet pratade om det här med drömresemål, vilket gjorde mig påmind om min egen lista som jag lovat dela med er.

    För tillfället har vi ingen resa planerad, men på vår bucketlist står många, många resmål och jag drömmer mig ofta bort i bilder som inspirerar och skapar drömmar! 

    Att resa är att uppleva. Vi vill lära känna kulturer, äta gott, uppleva natur och ge livet äventyr. Det berikar oss med liv.

    Här är vår bucketlist på 10 drömresemål!

    >> Kanada. Dit vill vi åka för att få ett riktigt äventyr! Vi vill vandra och resa genom makalös natur (gärna i en husbil). Här är det just naturen som lockar allra mest!

    >> Franska Polynesien. Verkar vara rena paradiset med bungalows i vattnet, kritvita ständer och torkost vatten! Har hintat Pelle om att det vore ett perfekt resmål för en bröllopsresa (om han nu tänkt fria någon gång…)

    >> New York. Storstaden man såklart måste uppleva någon gång i livet. Vi får se när det blir våran tur!?

    >> Peru. Att vandra Inkaleden är ett måste innan vi dör, det har vi tummat på!

    >> Japan. Det här landet har vi drömt om länge! Vi vill uppleva allt som har med det att göra – människorna, kulturen, språket, naturen, maten och städerna!

    >> Nepal. Är också ett resmål vi båda drömt om länge. Vi har pratat om att gå till Mount Everest Basecamp, men tror att vi hellre satsar på en annan vandring då det de senaste åren blivit väldigt trafikerat och poppis att gå till Basecamp. Vandra är iallafall det vi vill göra i Nepal. Finns nog mycket vackert att uppleva där!

    >> Grönland. Även här – vi vill uppleva naturen! Grönland verkar vara precis lika vackert som Island, och dessutom verkar det vara så lugnt och stilla där uppe. Det lockar otroligt mycket! Vi vill vandra i orörd miljö och att åka båt och titta på isbergen är också något som känns otroligt spännande och som vi väldigt gärna vill göra.

    >> Bahamas. Alltså ständerna där!!! Ytterligare ett paradis som ju bara måste upplevas!

    >> Alperna. Dit vill åka för att både vandra och åka skidor, så det kommer vara värt två resor – en vinterresa och en sommarresa! Gissar att det här är det resemålet som ligger närmast i tiden för oss!

    >> Dubai. Ett resemål som verkar locka mig mer än Pelle (vet inte hur mycket jag försökt få med honom dit i vinter, men icke). Jag ser många fördelar med Dubai och tror att bara staden i sig är en enorm upplevelse. Det är dessutom ett bra resmål på vintern (varmt och soligt), utan att vi i Sverige behöver åka alltför långt och över flera tidszoner. Jag som i vanliga fall inte är så mycket för charter skulle mycket väl kunna tänka mig en sån resa dit i vinter bara för att få lite sol och värme, vila och semester i vinter utan att behöva resa för långt!

    Här kommer ett gäng bilder jag snott från Google. Jag älskar att drömma mig bort i bilder när jag vill bli reseinspirerad, och jag hoppas ni gör desamma!

    canada-landscape-snow-wallpaper-2 nature-trees-forest-canada-alberta-lakes-turquoise-2560x1600-wallpaper lets-travel-to-peru-machu-picchu-with-berenger-zyla-featured336870_16042115000041680438-1024x575nyc_skylinemt-fuji-japan-landscape-wallpapergreenland-kulusuk-hd-428420greenland-nuuk-hq-for-pc-372651nepal-landscape-himalayas-everestnepal-experience-tour2bahamas_herobeaches-gallery-12berg-im-winterarticles107-802jumeirah-open-beach

     

    Oj vad ressugen jag blev nu!

    Alltså TÄNK så många magiska platser som finns att uppleva! 

    Vilka resmål står på era bucketlists?

     

    Kram / Emma.