Proteinglass med smak av kola

    Gokväll 
     
    Jag har tidigare gjort denna (<–klick) variant på chokladglass/mousse. För ett tag sen såg jag att Sofie hade blandat i kvarg i sin variant så det testade jag att göra idag + att jag använde mitt nya carobpulver som smaksättning. Carobpulvret har en spännande, söt kolasmak.
     
     
     
    Proteinglass med smak av kola (1 person): Vispa en äggvita till ett hårt fluff. Blanda sedan ihop med 1 dl kvarg, en mosad banan, 1-2 tsk carobpulver och ställ in i frysen en stund. OBS! Ha den inte för länge i frysen, den ska bli kall, men inte fryst. Blir den fryst blir den stenhård och inte så god att äta. Kall och krämig ska den vara! Jag toppade min med kakaonibs och kokoschips! 
     
    Mmm, vilket gott fredagsmys!
     
    Kram / Emma.

    Enter a title

    Äntligen!

    Hej 
     
    Äntligen hade mitt paket från Råvarubutiken kommit och låg redo att hämtas ut på posten!
     
     
    Kakaokross(nibs)
     
    Allt ekologiskt och fritt från tillsatser. Ren och fräsch mat, precis som jag vill ha det! Vill du veta med om respektive produkt? Klicka på ordet så länkas du till sidan där jag köpt dem, där finns mer information!
     
    Nu vill jag bara vara ledig, stå i köket, baka, experimentera och smaka. Hann slänga ihop en glass med kola/chokladsmak med carobpulvret innan jag drog till jobbet. GOTT! Det blir fredagsmyset på jobbet ikväll. Den står nu i frysen och gottar till sig 😀
     
    Kram / Emma.

    Proteingröt med smak av jordnöt och banan

    God morgon fina ni 
     
    Jag är verkligen inne i ett grötstim just nu. Det har varit mycket gröt nu senaste tiden, mest jordnötsgröt för att det är så gott. Den och kakaogröten är mina favoriter, men eftersom jag inte haft något kakaopulver sen i juli har det mest blivit jordnötsgröt. Hehe. Idag blev det ett ihopplock av vad som fanns hemma. Hade egentligen tänkt göra något nybakat, men måste handla först och vi kom hem så sent igår att det får vänta!
     
    Dagens frukost bestod av proteingröt med jordnöts- och banansmak, toppad med kokos, linfrö, pumpakärnor, frysta lingon och fryst banan.
     
     
     
     
    Proteingröt med smak av jordnötter och banan: koka en portion valfria gryn med 2 msk jordnötssmör. Mosa under tiden 1/2-1 banan som du rör i på slutet. Stäng sedan av plattan och knäck i en äggvita och rör runt tills det blir en slät massa och äggvitan ”försvunnit”. Klart
     

    Idag är det dags för jobb igen då. Börjar 12.30 idag och slutar 10.00 imorgon bitti. Skönt med skolrutiner igen och inte riktigt lika långa pass som 24-timmar! Mitt knä är fortfarande inte speciellt bra, så jag får fortsätta hålla mig lugn de kommande dagarna. Tråkigt! Ska dock åka till gymmet en sväng och köra lite armar nu, men jag längtar efter att få gå med hundarna och springa i skogen. Finns inget bättre än att träna utomhus nu när den friska höstluften/kylan är här!
     
    Ha en fin fredag!
     
    Kram / Emma.

    Kungsleden dag ett, Abisko – Abiskojaure

    Hej 
     
    Första dagen var tung. Riktigt tung (med tanke på de tunga ryggsäckarna)Vi hoppade på bussen upp till Abisko vid sju på morgonen och anlände vid Kungsledens början vid halv niotiden. Hela vägen från Kiruna upp till Abisko hade det spöregnat och man kände sig sådär lagom pigg på att gå ut. Termometern i bussen visade dessutom på sex grader. Men när vi anlände i Abisko hade det slutat regna och att få kliva av bussen och dra in den friska luften kändes alldeles underbart. Nu skulle vi snart få vara långt bort från bullrig trafik och förorenad luft. Snart skulle vi få dricka det kalla fjällvattnet och se vackra vyer i en fantastisk natur. 
     
    Redo med stavar och karta till hands.
     
    Jag hade sett fram emot att få se Lapporten i Abisko, men dimman låg fortfarande tjock över bergen trots att det slutat regna, så någon Lapport fick jag aldrig se. Så vi började traska, med 15 respekive 20 kilo på ryggen. Kropparna var ovana och det började kännas ganska fort här och där och det blev många korta pauser för att fylla på energi och vatten.
     
     
     
    Vattnet. Det iskalla, kristallklara, rena fjällvattnet. Jag har aldrig druckit godare vatten! Det är en häftig upplevelse att bara kunna stanna och fylla upp vattenflaskorna med denna fantastiska dryck. Under hela resan var den enda tillgången på vatten vi hade från dessa bäckar som rinner lite här och var. 
     
    Detta iskalla vatten var även vattnet som vi diskade och fick tvätta oss i under vandringen (kokade upp lite vatten i fältköket för att få lite värme på det). En ganska omständig process kan man tycka, men ganska mysigt att sitta och diska vid bäcken ändå 🙂
     
     
    Längs hela leden finns meditstionsplatser för den som vill sitta i naturen och hitta in till sitt inre.
     
    Paus med energipåfyllning – här en jordgubbsrem (<– klicka för recept).
     
    Som sagt. För att orka de tunga väskorna och vänja kroppen vid belastningen fick vi ta många korta pauser och fylla på med energi och vatten. Frukosten hade intagits mycket tidigt denna morgon så det första längre stoppet blev för att laga frukost nummer två. Fältköket packades upp för första gången, havregrynsgröt kokades och toppades sedan med linfrö, pumpakäror, torkad banan, äpple, jordgubbar, russin och kiwi samt torrmjölkspulver som vispats ihop med vatten från bäcken. Om det smakade gott? Ja, mycket! Jag älskar känslan av att laga mat och äta ute i naturen. Det går liksom inte att beskriva, utan det är något som måste upplevas för att man ska förstå hur gott det smakar när man sitter där.
     
    Dimman börjar lätta och bergstopparna börjar bli synliga.
     
    Vandringen fortsatte sedan ett par timmar till innan det blev dags för lunchstopp. Nu lagades det kolbullar med bacon för fulla muggar. Det var riktigt lyckat och riktigt gott!
     
     
     
    Sista etappen innan stopp för natten.
     
    Första nattens tältplats.
     
    Första dagen gick vi sammanlagt i åtta timmar (med pauser inräknat). Vi tog oss 17 km söderut denna dag. Till slut fann vi ett mysigt ställe uppe på höjden där det var vindstilla och nära till vatten så vi bestämde oss för att stanna till där. Tältet sattes upp och sen påbörjade vi matlagningen och fick sedan avnjuta middagen i solsken som var aningen värmande. 
     
    Påväg ner till bäcken för att fylla vattenflaskan.
     
    Utsikten från tältplatsen var varm och fin.
     
    Pelle äter kycklinggryta och ris och njuter av solens värmande strålar.
     
    När klockan var åtta var vi så trötta att vi knappt orkade hålla ögonen öppna. Kropparna värkte och träningsvärken började smyga sig på rejält. När solen försvann började även kylan smyga sig på. Det slutade med att det var så kallt att vi kröp ner i samma sovsäck innan vi lyckades somna båda två. 
     
    Fortsättning följer
     
    Kram / Emma.
     

    Choklad skyddar mot stroke och hjärt- och kärlsjukdomar

    Hej snyggisar 
     
    Har jag inte sagt att choklad är fantastisk? Hehe. Skulle aldrig klara mig utan det. Allt med choklad går hem hos mig och det går inte en dag utan att jag på något vis får i mig något med chokladsmak. Jo, det är en liten last jag har 🙂
     
    Recept på en nyttig choklad- och hasselnötsbrownie hittar du här (<– klick)
     
    På nyheterna idag berättar de hur ett man tror att regelbundet intag av choklad kan minska risken för att drabbas av stroke och hjärt- och kärlsjukdomar. Här (<–klick) kan du läsa om det. I nyhetsklippet nämnder de att chokladen även kan minska risken för att drabbas av demens.
     
    Vill du läsa mer om choklad och dess effekter på oss hittar du information här, här, här och här.
     
    En liten bit om dagen var det, och det spelar ingen roll om den är mörk eller ljus! 
     
    Kram / Emma.