Mental hälsa

    Det ger mig återhämtning

    Det är så mycket som ska hinnas med i livet och jag har lärt mig att om det är något jag verkligen behöver prioritera att lägga tid på och faktiskt planera in i schemat med jämna mellanrum så är det tid för återhämtning. Och det tror jag att de flesta av oss behöver i dagens samhälle!

    Jag har kraschat en gång, och är inte alls lika stresstålig längre. Det är både positivt och negativt. Självklart är det mentalt utmanande att inte klara av stress som jag tidigare gjort, men det positiva är att jag lärt mig att lyssna på kroppen bättre. Jag vet direkt när det är dags att dra i handbromsen nu.

    Jag har också lärt mig vad som ger mig den återhämtning jag behöver, och de sakerna vill jag gärna dela med mig av till er!

     

    Här är en lista på 6 saker som ger mig återhämtning!

    > SKOGEN

    Känner jag mig trött eller deppig blir jag alltid både piggare och gladare av att komma ut i skogen. Där finns så mycket kraft och energi att hämta! Att få andas skogluft, låta ögonen vila på allt det gröna, lyssna på skogens ljud och vara ett med naturen är mental vila ♥

     

    > HEMMAKVÄLLAR

    Ni vet en sån kväll när man sätter på sig sina skönaste myskläder, tänder en brasa i kaminen, sätter raggsockor på fötterna, tänder ljus, poppar popcorn, kokar te och kryper upp i soffan under en filt. Kanske läser en tidning eller kollar på en film fast att det bara är onsdag . Kramas lite, njuter och bara är! De kvällarna är så viktiga och prioriteras ofta!

     

    > TID MED FAMILJEN

    Det finns nog få saker som är så helande som att få vara med de jag älskar mest. Att få busa med min dotter, äta middag med mamma och pappa, gå en promenad med mina systrar eller kramas med Pelle!

     

    > ATT PRIORITERA SÖMN

    Sömnen är så viktigt för mitt välmående och även om jag inte är i lika stort sömnbehov nu som småbarnsförälder (amningshormonerna gör att sömnbehovet minskar tror jag?) så väljer jag ändå att prioritera sömnen högt. Med en morgonpigg unge betyder det tidiga kvällar och även om det kan kännas rätt trist ibland så påminner jag mig själv ofta om att sömnen ger mig både återhämtning och välmående!

     

    > OPLANERAD TID

    Om jag har för mycket inbokat i schemat kan jag lätt bli stressad och jag är därför väldigt noga med att sällan vara fullbokad. Det behöver finnas oplanerad tid i schemat! Det är t.ex. så skönt att ha en helt oplanerad helg att se fram emot eller att ha kvällar då inget behöver göras. Det är viktig tid som jag försöker unna mig så ofta det går!

     

    Foto: Caroline Dahlén

     

    > TYSTNAD

    Tystnaden! Så fin och så helande! Jag går ofta promenader i tystnad, undviker att ha tv:n på här hemma om dagarna och gör gärna saker som att städa, laga mat, hänga tvätt, sminka mig o.s.v. i tystnad. Det är så skönt att få vila öronen från ljud och jag märker att det också gör mig mer närvarande i nuet.

     

    Vad gör ni för att återhämta er i vardagen?

     

    Kram / Emma.

     

    10 svar till “Det ger mig återhämtning

    1. Malin Rosén skriver:

      Precis vad jag behövde höra just nu <3 Tack Emma.

      1. Emma skriver:

        Kram ❤️

    2. Jag har en favorit och det är spikmattan <3
      Ahhhh älskar den!

      Sedan älskar jag att bara ha på lite lugn musik, stänga av tv/mobiler och bara sitta en hel kväll o prata med sambon, i timvis!
      Gärna med lite tända ljus också.
      Så mysigt och välgörande för själen.

      1. Emma skriver:

        Ja spikmattan är så underbar 😍 Tack för att du delar med dig! Kram och trevlig helg ❤️

    3. FM skriver:

      Ingenting, absolut ingenting ger mig återhämtning. Allt tar mer än det ger. Det är fruktansvärt och jag är så avundsjuk på folk som kan göra saker och sen inte kraschlanda i sängen, sova och vakna lika slut. Som är utvilade efter sömn, det har jag inte varit sen jag var barn. Jag är i ett desperat behov av återhämtning men kan som bäst hitta saker som tar lite mindre energi. Som att vara i skogen eller mysa med hunden.

      1. Emma skriver:

        Har du testat medicinsk yoga? Det gjorde underverk för mig ❤️ Även en kurs i mindfulness! Var rädd om dig! Kram

    4. Caroline skriver:

      Dagens återhämtning efter en lång dag med pendling och praktik har ikväll bestått av en kopp te och tända ljus samtidigt som jag har legat i sängen och tittat igenom alla dina gamla inlägg från er resa till Nya Zeeland. Är själv mitt upp i planeringen av resan jag och min pojkvän ska göra dit i januari och kom då på att ni var där för ett tag sedan och har nu tittat igenom allt för att få en massa inspiration inför vår resa! Så tack för alla tips!
      Har bara en fundering på hur ni gjorde med campingplatserna. Vi har hyrt en husbil, dock utan toalett, så vad jag förstår är vi låsta till de ”vanliga” campingarna. Men hur gjorde ni när ni var där med bokning av campingplatser, behövde ni göra det långt i förväg eller kunde ni göra det samma dag? Hur lång framförhållning upplevde du att ni behövde ha?

      1. Per (Emmas sambo) skriver:

        Hej
        Jag tar mig friheten att svara här. Först KUUL att åka iväg till NZ, hade gärna gjort det igen om det vart lite närmare =). Sedan till din fråga, vi åkte ungefär samma tid och tipset till er är att ringa innan för att slippa åka fram och tillbaka och ”leta”. Tror att de flesta campingar hade ett gratis-nr att ringa. Vi ringde någon dag innan då vi inte ville ha någon allt för planerad vardag utan att ta det lite som det kommer och vi fick alltid plats, när det kommer till Queenstown eller de större städerna kan det vara bra att ringa några dagar innnan då dessa fylls på snabbt och man gärna vill bo på ”speciella” ställen.
        Hoppas ni får en fantastisk resa =)

      2. Emma skriver:

        Håller med Pelle! Sååå roligt att ni ska iväg 🙂 Han svarade rätt bra på dina frågor så jag hoppas det gjorde dig lite klkare! Önskar er en underbar resa, jag är såå avundsjuk! Nya Zeeland är helt fantastiskt 😍

        1. Caroline skriver:

          Tack så jättemycket för svaren!

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte.