Mental hälsa

    Veckans måbra-utmaning – gå en promenad i tystnad

    Förra veckans måbra-utaming handlade om att andas medvetna andetag med magen. Har ni gjort det? Berätta gärna om era upplevelser och om det påverkat ert mående under veckan!

    Den här veckans måbra-utmaning innebär att vi ska gå en promenad (eller flera promenader) i tystnad, och med det menar jag inte att vi bara ska gå ut på promenad och vara tysta. Nej, tanken är att vi ska lämna våra telefoner hemma, gå ut i närmaste natur (t.ex. skogen, en park, längs med havet etc.) och bara vara med oss själva i tystnad. Okontaktbara.

    Jag är övertygad om att vi behöver vara i tystnad oftare och att det skapar välmående, även om tystnaden kan kännas skrämmande för många. Distraktioner så som ljud, kommunikation med andra, tv, sociala medier, poddar mm gör det lätt att fly från tystnaden idag. Det är ett ständigt brus och många reflekterar nog inte ens över hur lite tystnad och ”intryckslös” tid de ger sig själva.

    Tanken med att vara i tystnad är att så lite fokus och uppmärksamhet som möjligt ska gå åt till att relatera till andra och annat. Att vi istället skulle ha fullt fokus på oss själva och det vi upplever ögonblick för ögonblick. Tystnaden och den medvetna närvaron gör det möjligt att verkligen känna känslorna och se olika tankemönster i oss själva. Och det är också en form av mental vila, något många behöver bli bättre på att ge till sig själva.

    Det blir lite som meditation, fast istället för att sitta still går vi en promenad, vilket kan upplevas enklare för många!

    Tystnaden. Så fin, energigivande och så läkande! 

    Bara testa en gång och se hur det känns!

     

    Kram / Emma

     

    Ett svar till “Veckans måbra-utmaning – gå en promenad i tystnad

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte.