Vi ska göra en veganutmaning! | Emma Barremyr
emmabarremyr

Emma Barremyr

Annons

Vi ska göra en veganutmaning!

Hallå kompisar!

Vet ni vad? Jag har lyckats få med mig Pelle på en VEGANUTMANING, vilket känns sååå himla roligt! Jag har velat göra en veganutmaning länge, och när jag gjorde 10 dagars köttfri utmaning tillsammans med hälsans kök tidigare i vår blev jag ännu mera sugen. Jag tycker det här med vegetarisk mat och att äta växtbaserat känns så otroligt roligt och även viktigt!

Tanken men utmaningen är inte svårare än att vi under en veckas tid ska äta helt veganskt både till frukost, lunch, middag och mellanmål. Och såklart fika veganskt. Jag har redan googlat mängder med recept och är så pepp på att köra igång det här!

Men vad betyder det här nu då? Ska vi bli veganer?

Nej. Förmodligen inte, men det kanske kommer ge oss inspiration att äta mer växtbaserat än vad vi gör nu.

Framför allt så vill jag (jag skriver jag eftersom Pelle inte gör det med lika stor entusiasm som mig, jag är bara så himla glad över att ha fått med honom på det här) testa och se hur kroppen mår av att utesluta livsmedel från djur och hur det känns att äta helt växtbaserat under en tid. Men jag tänker även mycket på djuren och miljön och hur det inte är hållbart att konsumera animaliska produkter som vi gör idag. Så med den här utmaningen hoppas jag inspirera både mig, Pelle och er andra till att våga testa att äta mer växtbaserat utan att för den delen sätta etikett på sin kosthållning och börja kalla sig själv vegan. Hänger ni med?

Största utmaningen i det här kommer att bli ägg för min del. Bara tanken på att inte få äta mina äggmackor på morgonen får mig att vilja gråta. Nej, men skämt och sido, jag ska nog hitta något alternativ ska ni se! Variation är ju inte dumt liksom.

Ska bli himla roligt att utforska en ny värld med recept! Vi är ju rätt “duktiga” på att äta vegetariskt hos oss, men då blir det mycket ostprodukter, så mycket i utmaningen för vår del blir att hitta andra alternativ till det! Spännande va?

Tre favoriter bland mina veganska recept!

> Tofustroganoff med quinoa

> Lins- och sötpotatisgryta med oumph

>Vietnamesiska vårrullar med jordnötssås

Vi kommer att köra igång nästa vecka och är det någon av er som är sugna att haka på får ni gärna göra det! Jag skriver lite mer allt eftersom och delar såklart recept här i bloggen också!

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
emmabarremyr

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Jes

    Vad roligt!

    Vill passa på att tipsa lite extra, eftersom jag vet att äggen kan vara svåra att utesluta i början…

    För “stekta äggmackor”, skär fast tofu i lagom tjocka skivor och stek dem i kokosolja, rapsolja med smörsmak eller kallpressad raps. Krydda med kala namak (svartsalt) för “svavelsmaken”, salt och nymalen svartpeppar, plus ev en liten nypa gurkmeja (för färgens skull)!

    Äggröra går jättebra att göra på silkestofu eller fast tofu, vill man ha den ännu krämigare kan jag tänkta mig att lite havregrädde och ev. lite majsmjöl (för att reda lite) kan bli bra.

    Omelett och liknande -besan/kikärtsmjöl (kanske inte funkar med magen… men det kanske finns fler som läser här). Man blandar ungefär lika delar mjöl och vätska (ev lite mer vätska), låter svälla lite och steker sen/gräddar i ugnen.
    Med rosmarin i och stekta i olivolja får man “socca” som kan fyllas med t.ex. sötpotatis, pumpafrön, grönkål/spenat…

    1. ptbyemma

      Tusen, tusen tack för dina tips! Har inte hunnit testa nu under denna vecka, men ska garanterat ta med mig tipsa och prova framöver, för vi kommer att försöka äta mer veganskt än tidigare, även om vi inte ska bli “veganer” 🙂 Kram

  2. Josefine

    Kul! Själv har jag varit vegan i 20 år nu (oj, vad snabbt tiden går!) och alla tre barnen äter veganskt. Det man behöver tänka på om man gör det för jämnan, är att tillgodose behovet av vitamin B12, som inte finns i växtbaserad kost i några större mängder. Viktigt då att använda berikade mejeriersättningar (inte EKO, de får inte berikas)! Även järn och zink kan vara lite svåra att få i sig i tillräcklig mängd påstås det. Numera finns det massor av bra ersättningsprodukter, men om man är allergisk eller har trasslig mage är det lite extra utmanande. Tror att ni kommer att fixa det galant:-). Stort lycka till!

  3. Johanna

    Häftigt, och rolig utmaning, ser fram mot recept som en annan kan testa. Vi är nog inte där att vara med på utmaningen, men recepttips tas gärna emot för att få in veganskt någon gång i den egna maten 🙂

  4. Sara

    SÅ spännande! Jag tycker själv att det är SÅ svårt med känslig mage. Hoppas att du vill dela recept och tips! Kram till hela familjen!

  5. Kl

    Vet inte om ditt barn kommer delta, men kom ihåg att ersätta de näringsämnen som inte kommer med isf bara.

    1. Elina

      För din info så behöver barn äta någon form av baljväxter och någon form av spannmål varje dag för att få i sig alla viktiga aminosyror, så man måste inte ”ersätta” en massa 😉
      Äter man växtbaserat så kommer mycket av maten från just spannmål och baljväxter.
      Sen är det ju sen länge känt att ingen behöver äta varken kött eller mejerier. Mejeriprodukter är inte gjort eller till för oss människor över huvud taget och bidrar till mer sjukdom än hälsa idag.

      1. Kl

        Säger absolut inte att det inte går. Aminosyror är inga problem. Det kan man ju kombinera ihop. Men b12 är viktig. Det kan man få i sig genom att få i lite skit i salladen o krävs inga mängder men viktigt att tänka till. Omega 3 bör man också tänka till med. Inget som inte går men viktigt att vara medveten. Liksom någon som ger barn animaliska produkter också behöver tänka till. Eller om man har allergier.

        Till Jennifer nedan som drar stora slutsatser om vad jag menar med min kommentar. Läs en gång till. Har inte menat något av det du skrev. Inte sagt något om att man måste äta animaliskt o att det är fel med veg. Jag har universitetsutbildning inom nutrition så ville bara upplysa om vissa näringsämnen alla inte har koll på i välmening. Alla vet inte detta. Liksom alla inte har koll på en animalisk kost för barn heller. En vecka kommer inte göra någon skillnad, men om man fortsätter en längre period vill man inte att ens barn inte får i sig b12 även om endast lite krävs. Tycker det är viktigt att upplysa om i blogg där andra kanske inspireras. Alla vet inte detta.

        1. Elina

          Jag har en lång nutritionsutbildning själv och äter veganskt, och mitt barn likaså 😉
          En larvig vegan-vecka kommer inte att göra någon skillnad för Emmas dotter oavsett. Så jag tror inte det behövdes någon upplysning faktiskt.

          1. Kl

            Som jag skrev i andra kommentaren . En vecka gör ingen skillnad. Utan på längre sikt. Jag upplyste i välmening ifall du folk ej vet. Kommentaren var ej specifikt till dig. Sen är det tråkigt om man vill läsa in annat i det. Uppfattade inte att du gjorde det, utan Jennifer. Utan la bara till det om b12 då aminosyrorna inte var det jag menade. (O skrev längre ner att en vecka ej gör skillnad) Jag uppmuntrar verkligen mer vegansk o vegetarisk matlagning. Men man kan läsa in vad man vill såklart. Även om man i bloggen testar 1 veckan betyder det inte att läsare gör det. Så jag tycker det är viktigt att upplysa. Man kan självklart ha olika åsikt om det. Men det finns olika sätt att bemöta det på. Jag ville upplysa i välmening. Har inte kritiserat vegansk mat eller Emma för att ge barn vegansk mat.

    2. Jennifer

      Suuuck! Tänk att människor fortfarande 2018 tror att näringen sitter i animaliska produkter? Verkligen inte, snarare tvärtom. Och näringen sitter inte i om det är veganskt eller inte, utan VAD man äter. Du mår varken bra av att äta korv och snabbmakaroner eller några salladsblad. I det mesta som är veganskt så som baljväxter, grönsaker, vissa spannmål osv finns det så mycket näring att hämta, mycket mer än i en köttbit. Förr i tiden var det ”lyx” att äta kött och man åt vegetariskt/veganskt större delen av tiden.

      Heja dig Emma! Men tänk på att du inte kan känna riktigt hur kroppen mår efter bara en vecka eftersom det blir en omställning för kroppen att rensa osv. Jag tror du kommer fixa detta galant!

Annons
stats