emmabarremyr

Emma Barremyr

Läsarfrågan om mellanmål

LÄSARFRÅGAN OM MELLANMÅL:

Stort tack för en väldigt bra och välskriven blogg! Jag har provat flera av dina recept och allt har blivit jättegott! Jag ska börja studera på högskola nu till hösten och undrar om du har tips på bra mellanmål som går att ha med sig till skolan och äta på eftermiddagarna? Ibland tränar jag direkt efter skolan och om jag åker direkt hem och då dröjer det innan jag kommer hem och kan laga mat. Ha det bra!

 

SVAR:

Tack själv för en fin kommentar, så roligt att du testat och gillat flera av mina recept!

Och ja, mellanmål! Jag har massa tips, det är lite av min specialité då jag älskar att få fylla på med något gott och hälsosamt mellan de större måltiderna. Och mellanmål är något många av oss mår bra att äta eftersom det nämligen ger både kroppen och knoppen ny energi, vilket gör att vi håller kroppen på topp, kan tänka klarare samt undvika lågt blodsocker som ofta gör oss sugna, irriterade, hungriga och på dåligt humör. Jag själv fungerar inte utan mellanmål och missar jag det springer jag ofta i skåpen och äter. Dessutom mår min IBS-mage som allra bäst när jag äter lite och ofta, ungefär var tredje timme!

Ska du ta med dig ditt mellis till skolan så behöver du förmodligen tips på mellanmål som klarar sig bra utan kylskåp. Här nedan har jag därför samlat ihop mina bästa tips på just mellanmål utan kylskåp. Hoppas ni är fler som har nytta av det nu när skolor och jobb drar igång inför hösten!

IMG_5623

 

Ett gäng allmänna tips för mellanmål utan kylskåp!

>> Förbered gärna mellanmålet dagen innan och ha det redo till morgonen efter!

>> Använd en termos för att hålla smoothien fräsch och kall.

>> Koka många ägg åt gången och ha stående i kylskåpet. Ägg är alltid enkelt och snabbt plocka med sig tillsammans med t.ex. en frukt eller brödbit.

>> Använd kylklampar och en liten kylväska om du verkligen vill ha något som behöver hållas kylt.

>> Frysta bär på t.ex. kvarg eller chiapudding gör att den håller sig utan kylskåp en stund.

 

Och så några av mina favoriter på mellanmål utan kylskåp:

>> Mellanmålsmuffins

>> Majskakor med jordnötssmör

>> Världens godaste chokladbollar

>> Paleobröd

>> Mandelscones med mosad avokado

>> Snickerschiapudding

>> Macka med stekt ägg

>> Smoothie

>> Bägare med chiapudding och tofukräm

 

IMG_5913

 

Andra snabba mellanmål:

  • Blanda en köpt smoothie med kvarg
  • En näve nötter och en frukt
  • Knäckebröd med kokt ägg och mosad avokado
  • Keso blandat med kvarg toppat med nötter och frukt
  • Fruktsallad med en klick keso/ kvarg
  • Ägg i alla former
  • Äpplen stekta i kokosolja och kanel med en klick keso

 

Hur mycket du ska äta till mellanmål beror på hur gammal du är, hur mycket du tränar/ rör på dig, hur hungrig du är, om du vill gå upp eller ned i vikt osv. Lyssna på din kropp och hör vad den säger. Det viktigaste är att du inte är hungrig. En bra kost ger dig massor med energi, glädje och ett bra humör!

 

IMG_0272

 

Fem recept på mellanmål när du vill unna dig något alldeles extra:

>> Chokladbollsröra med jordnötsfluff och hallon

>> Kesobägare med chokladkräm

>> Banan- och lakritsglass med chokladbollsdeg

>> Krämig varm choklad

>> Banankaka

 

Vilket är ditt favoritmellis?

 

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
emmabarremyr

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Elsa

    Tusen tack för att du svarade på min fråga! Har nu fått flera bra nya tips! Jag brukar inte ha med mig något som innehåller nötter om jag ska äta det “ute bland folk”, utan äter det hemma. Flera av tipsen fungerar säkert som kvällsmål/frukost också.

  2. Sofia

    Håller som nötallergiker med ovanstående! 🙂 I alla fall i grundskolor brukar nötter vara förbjudet att äta, och tycker också det är bra att ha i åtanke på andra offentliga platser.

    Mitt absoluta favoritmellanmål är tahini med färsk och torkad frukt. Mums! Gärna med en bit mörk choklad eller riskaka till. Också havremjölk, frukt/bär och musli är en favorit här! 🙂

  3. Kajsa

    Mellanmål som innehåller jordnötter kanske inte är schysst i skola eller andra miljöer med mycket folk då det kan framkalla så våldsamma allergireaktioner.

stats