Emma Barremyr

Midsommarafton 2016

Hej mina underbara vänner ♥

Hoppas att ni fått njuta av en härlig midsommarhelg!?

Det har vi och jag är så otroligt tacksam för det varma och fina vädret som kom på besök lagom till helgen! Även om det inte varit någon stålande sol så har det varit rejäl värmebölja, solen har kikat fram emellanåt och jag har strosat runt i klänning och bara ben hela helgen. Så himla, himla härligt, och jag blir så glad och lycklig av alla sommarkänslor ♥

Jag och Pelle startade våran midsommarhelg med att jobba halvdag i torsdags och packade sedan in oss i bilen och styrde norröver till Torsby. Vi mellanlandade en natt hos mamma och pappa innan vi åkte vidare upp till sommarstugan på fredagsförmiddagen. Pelle och pappa skulle cykla de 2,5 milen som var upp till stugan, och när jag kom på att jag kunde låna mammas MTB bestämde jag mig för att hänga på jag också!

Fredagens utmaning blev alltså ett cykeläventyr upp till sommarstugan. Så, efter att vi kikat på Borejoggen hoppade vi upp på cyklarna och gav oss av på en svettig tur med mycket uppför. Stugan ligger längst upp på ett berg, och backarna de sög i benen vill jag lova!

IMG_1475IMG_1545 IMG_1551

Energipåfyllning längs vägen – Flapjack cashew and coconut är en av mina favoriter när det kommer till energibarer. Glutenfri och så otroligt god – tips alltså!

Känslan av att äntligen nå toppen av berget och komma fram till stugan var oslagbar! Cykelturen var ett roligt litet äventyr och en härlig start på midsommarfirandet. När vi kom fram hade mamma grillat hamburgare som vi njöt av ute i solen och därefter satt en dusch fint innan vi satte igång med att förbereda kvällens mat.

När maten var klar satte vi igång med lekar! Pelle som var lekledare hade förberett femkamp med flera roliga och lekfulla tävlingar! Utöver syster Lina och Martin var mamma och pappa, morfar, mammas moster och morbror med och man och fru + ett par av mammas kusiner med i midsommarfirandet.

Vi körde killarna och mot tjejerna i femkampen och gissa vilka som vann? Jo, det gjorde vi tjejer såklart, TJOHOO!

IMG_5335IMG_5340 2IMG_5332IMG_5401IMG_5343

Kvällen tillbringades sedan i lusthuset där vi dukade upp med all god mat som vi förberett. Eftersom vi ville göra det så enkelt som möjligt för oss körde vi knytkalas, och varje par hade med sig två eller tre ätbara ting till middagen!

På bordet dukades det upp med bland annat sill, varm- och kallrökt lax, jordgubb- och chevresallad, quinoasallad med halloumi, ägghalvor, hembakat bröd, ost och kex, färskpotatis, ryska sallader, mammas skaldjurscheesecake, köttbullar, priskorv, skaldjurspaté och kalla såser.

Älskar för övrigt det där lilla lusthuset ♥ Det var alldeles underbart mysigt att sitta där inne och samtidigt njuta av god mat, umgänge och en varm sommarkväll!

IMG_5378IMG_5345IMG_5349IMG_5370 IMG_5369 IMG_5366 IMG_5364 IMG_5360 IMG_5358 IMG_5356 IMG_5353 IMG_5351IMG_5376

Jag lyckades fånga en regnbåge på kort!

Till efterrätt tillsammans med kaffe och te åt vi som vanligt mammas jordgubbstårta som ju är den godaste tårtan som finns! Och jordgubbarna nu alltså – så söta, goda och alldeles underbara. Jag får inte nog!!!

Efter att vi fikat tårta var vi mätta, nöjda och glada. Mammas moster hade förberett för dans nere på logen så vi förflyttade oss dit för att dansa loss ordentligt. Och ÅÅÅH, vilka barndomsminnen det gav mig ♥ Det är många år sedan nu, men förr om åren har vi dansat mycket där och varit med på fester, midsommarfirande och liknande med många generationer. Mormor och alla hennes syskon har stuga där uppe och därför har det varit rejäla släktkalas där under åren när vi bara blivit fler och fler. Syskon, kusiner och tremänningar i en salig blandning!

Midsommarkvällens populäraste danser var bugg, foxtrot, vals och schottis, och jag hade så jäkla roligt! Alltså det här med att dansa bara för skojs skull, det borde vi göra oftare! ”De äldre” är fantastiskt duktiga på folkdanserna och jag tycker det är så roligt att få lära mig mer för att förhoppningsvis kunna föra vidare traditionerna!

IMG_1558IMG_5390IMG_5391

Kvällen avslutades sedan med en omgång kortspel och sedan framåt midnatt sa vi tack och god natt och gick och la oss. Jag la mig med ett leende på läpparna och tacksamheten över en fin dag bubblande inom mig. Sen somnade jag och sov som en stock hela natten ♥

Midsommardagen startade jag och Pelle sedan med en morgonpromenad runt sjön. Eftersom vi vaknade så tidigt ville vi inte väcka de andra och gav oss därför ut på en promenad. När vi kom tillbaka hade de andra vaknat till och vi ställde till med en rejäl frukost med massa rester från midsommaraftons middag! Det blev mycket mat över (som det alltid blir, hehe) och därav en väldigt god och stor frukost!

Vi kom hem till Hammarö igen igår kväll och tillbringar nu söndagen med att ta det lugnt och bara vara en dag, vilket jag är tacksam för! Även om det är himla roligt att vara iväg på saker så upplever jag att det sliter lite på krafterna att resa, packa, dra grejer och sova borta. En lugn dag hemma är välbehövligt med andra ord ♥

Vad har ni gjort i helgen?

Firar ni midsommar med några special traditioner?

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Ellinor

Vilken undebar helg ni haft! Så fint med traditioner och att få fira tillsammans med nära och kära.
    Just när det kommer till midsommar så har jag inte haft några traditioner i ”vuxen ålder”. Som barn firade vi alltid tillsammans med alla andra familjer i området där jag växte upp. Men allt eftersom barnen blev äldre och flyttade kom det gemensamma firandet av sig. De senaste åren har jag många gånger passat på att resa utomlands denna långhelg. I år kom det sig också så att vi firade utomlands, i Nice närmare bestämt. Efter ett surt avslut för svenska EM-laget, stannade vi ändå kvar ytterligare några dagar. Lite extra jordgubbar till frukost, picnic-middag på stranden och lite spontant firande tillsammans med andra svenskar senare under kvällen blev årets midsommar det. Helt fantastisk även den!

1. Emma

Jaa, och jag är så glad över vädret! Värmen gjorde verkligen hela helgen så behaglig och fin! Så SKÖNT att slippa frysa på midsommar 🙂 Att resa utomlands över midsommar låter inte som någon dum tradition det heller. Verkar som ni fick en riktigt fin midsommarafton ju! Hoppas att du får en fin vecka nu Ellinor! Kram <3

Åh, vad roligt att du tycker det Linda! Tack snälla (klänningen lånade jag av min snälla syster, hihi) 😀 Din midsommar såg inte så dum ut den heller, skönt att bara ta det lugnt och göra det man känner för <3

2. ISA

wow emma, detta var SÅ idylliskt! är så tacksam för vädret, att det inte regnade! vilket mysigt lantställe ni var på också, åh nu längtar jag otippat nog efter landet. Kram!

1. Emma

Ja men alltså detta VÄDER!!! Minns knappt när jag inte frös på midsommar sist, haha?! Landet är idylliskt och fint, älskar att vara där 🙂 Hoppass att du också haft en fin midsommarhelg kära du! Kram