emmabarremyr

Emma Barremyr

Hälsosam och sockerfri saffranskladdkaka

IMG_9970

 

Hej vänner ♥

Nu ska ni få höra!!!

Saffranskladdkaka!

Hur låter det i era öron? Jag själv säger bara – Mmmm, vilken underbar och gyllene skapelse!

Den ger mig julkänslor dessutom. Doften som sprider sig i huset, och så smaken. SMAKEN!!! Jag älskar kladdkaka och jag älskar saffran. Då kan ni kanske förstå vilken kladdkaksporr detta är för mig?

Den är också supernyttig med massa fin näring som är bra för kroppen! Jag gjorde en hälsosam och sockerfri variant den här gången eftersom jag ville ha ett riktigt gott och lyxigt mellanmål att mumsa på under veckan.

Och gott och lyxigt mellanmål, det kan jag lova att jag fått! Saffranskladdkaka med vispad grädde, det har jag unnat mig varje dag, och det kallar jag vardagslyx! Vardagslyx är sånt som förgyller livet och som jag vill ha mycket av i mitt liv ♥

 

IMG_9971

 

Ingredienser:

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa ihop mandelmjöl, dadlar, vaniljpulver, salt och saffran. Tillsätt sedan ägg och kokosolja och mixa lite till. Smörj en form med kokosolja och häll smeten i formen. Grädda sedan i ugnen i ca 12-15 minuter, den ska vara lite kletig när du tar ut den. Ställ formen i kylen minst en timme innan servering.

Servera med vispad grädde!

 

IMG_9965

 

Alltså kolla vilken kletig och härlig konsistens kladdkakan har! Ju kletigare, desto bättre när det kommer till kladdkaka, ellerhur? 

 

IMG_9977

 

Lova att du också unnar dig riktigt goda mellanmål? ♥

 

I receptet hittar ni länkar till mina favoritprodukter hos Bodystore! Jag vill därför också passa på att tipsa om att Bodystore nu har 20% på hela Vitapranas sortiment (och dessutom fri frakt hela helgen), som har blivit en ny favorit hos mig! Bland annat så har jag tipsat om det gudomliga jordnötssmöret tidigare och har nu även införskaffat kokosoljan och chiafröna som används flitigt i matlagning och bakning. Produkterna är helt ekologiska utan tillsatsämnen och jag rekommenderar dem varmt tills ni ska börja julbaka nu!

 

Inlägget presenteras i samarbete med Cuponation, som är ett företag som erbjuder riktigt grymma rabatterbjudanden hos olika återförsäljare inom bland annat mode, skönhet och hälsa. Mitt andra tips blir att kika in hos dem och se om ni hittar något som är intressant för er nu när det börjar närma sig julklappstider!

 

Ha nu en underbar helg mina vänner 

 

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
emmabarremyr

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Matilda

    Jag bytte ut saffranet mot en dryg matsked pepparkakskryddor, vilket blev väldigt lyckat. Dadlar är lite av en “julsmak” för mig, så det passade perfekt med pepparkakskryddan.

    1. Emma

      Åh, jag bakade också en pepparkakskladdkaka förra veckan och kommer dela receptet den här veckan 🙂 Kul när det går att variera så 🙂

  2. Natalie

    Hej! Jag har celiaki och äter därför, precis som du, strikt glutenfri kost. Jag har i princip under hela mitt liv haft magproblem och har det ännu, trots den glutenfria kosten. Är ständigt uppsvälld, gasig och orolig vilken är OTROLIGT jobbigt och detta har gjort att jag har stora komplex för just min mage… Detta är jättejobbigt rent mentalt och är något som jag tänker på och mår dåligt över varje dag tyvärr :(. Hursomhelst har jag följt din blogg ett tag och har sett att även du har en del magproblem. Jag läste om Fodmap här och har nu bestämt mig för att testa detta lite grann. Dock har jag ingen lust att betala över 500 för det och har därför försökt att hitta så mycket information som möjligt på egen hand. Har bl.a. läst några inlägg som du har skrivit. Det jag undrar är ifall du kunde skriva lite kortfattat om Fodmap och hur det verkligen funkar och hur man gör liksom. Hur funkar tex elimineringsfasen och exakt vad är det man ska utesluta? Och vad gör man efter elimineringsfasen? En sista fråga jag har är ifall man under elimineringsfasen får dricka kaffe samt the och isf vilket slags? Tack för stor inspiration!! Kram

    1. Emma

      Hej Natalie! Jag rekommenderar Fodmap varmt och det hjälpte mig mycket med mina problem. Det är inget du ska försöka dig på, på egen hand, utan du behöver ha en dietist till hjälp. Antingen kan du kontakta vårdcentralen för att få remiss till en dietist, eller så testar du IBS-skolan 🙂 Skickar några länkar som du kan läsa mer om hur det går till.

      https://ibsfri.se/ibs-skolan-innehall/
      http://ibsfri.se/ibs-skolan-fragor-svar
      https://ibsfri.se/ibs-skolan/

      Lycka till! Kram

    1. Emma

      Vad kul att det blev bra 😀 Och även roligt att höra att du kommer in här och hittar inspiration, det gör mig glad! Ta hand om dig! Kram

  3. Karin

    Hej kära Emma. Tack för saffrankladdkakereceptet- och alla andra mumsiga ! Jag har många favoriter här:) Det är så kul att följa dig. Du inspirerar. Fint med dina fjällbilder oxå. Fina bilder OCH BRA mat ! Jag kör oxå FOD MAP, glutenfritt o utan det vita sockret, bättre med dadlar eller liknande. Jag kör även mjölkfritt, men jag tycker att det går att använda de flesta av dina recept då så många är utan mjölkprodukter. Tack snälla ! O tack för att du finns! Vad duktig du är ! Mvh Karin

  4. Ellen

    Oj så gott! Kan man använda raps olja istället för kokosolja tro? 🙂 Eller kanske kokosmjölk? Vad tror du? 🙂

    1. Emma

      Hm, det tror jag inte är någon bra idé. Kanske att kokosmjölk kan funka, men jag skulle nog hellre köra på smör isåfall om jag vore dig 🙂

stats