Emma Barremyr

Vandringen på Hornstrandir dag 1

Hej mina fina vänner ♥

Jag tänkte dela med mig av den helt otroliga vandringen som vi gjorde uppe i Västfjordarna på Island!

Hornstrandir har den lägsta medeltemperaturen på hela Island, och på Hornstrandir är det Hornvik som mäter de allra lägsta temperaturerna. Det var precis DIT vi skulle – till det allra kallaste stället på hela Island. Dessutom är solen väldigt sällsynt där, så våra förhoppningar på vackert väder var långt borta!

Klockan 9.00 på torsdagen lämnade vi ett gråkallt Isafjördur med båt och styrde vidare mot Hornvik. Både långkalsonger, dunjacka, mössa och vantar var på – för det var inte mer än några grader i den lilla byn.

Vi hade anlänt sent med flyg på onsdagskvällen och hade därför ingen gas till köket (gas är inte tillåtet att ta med på flyg). Eftersom båten gick tidigt på torsdagsmorgonen blev detta ett problem för oss – vi var ju tvungna att ha gas till köket för att kunna laga maten. Vi hade kollat upp detta tidigare med hotellet och de hade sagt att vi kunde köpa på macken som fanns i Isafjördur. Problemet var att när vi kom dit så hade de ingen gas som passade vårt kök. Som TUR var öppnade friluftsaffären i byn klockan 8.00 på torsdagsmorgonen och vi fann den gasen vi behövde! Phu! Det hade kunnat gå att lösa på annat sätt också – men då hade vi varit tvungna att köpa ett nytt kök, och det kändes ju onödigt. Vi var glada att det löste sig och att butiken var så generös med öppettider!

Isafjördur var trots dimma och kyla en vacker plats, och med de hotfulla molnen under båtresan till Hornvik fick vi se ett vackert skådespel ute till havs! Berg, hav, dimma, mörka moln och solljus – vilka kontraster minsann ♥

IMG_7794 IMG_7796 IMG_7797IMG_7799 IMG_7801

Som med allt annat på Island blev vandringen på Hornstrandir inte riktigt som planerad. Tanken var att när vi vid lunchtid på torsdagen anlände till Horvik skulle göra en dagsvandring upp till Horbjarg och sedan sova i Hornvik första natten. Dag två, fredag var planen att gå till Hlöduvík och övernatta och sen på lördag, dag tre gå till Hesteyri för en sista övernattning och därifrån göra en dagsvandring under söndagen innan båten gick tillbaka till Isafjördur sent på eftermiddagen.

Planen var alltså fyra vandringsdagar från början. På grund av lite olika anledningar, främst på grund av vädret blev dessa bara två. När vi anlände till Hornvik på torsdagen låg dimman tjock över bergen och vi fick veta att vi var tvungna att korsa ett 150 meter brett vattendrag med runt 1 meters djup för att kunna gå upp till Hornbjarg (googla så får ni se hur fantastiskt skulle skulle kunna varit om det inte varit dimma). Hade solen skinit hade jag lätt gjort det, men med tanke på vädret och dimman så kändes det inte värt det. Vattnet i dessa vattendrag är dessutom så kallt att det knappt går att dricka utan att få ”brain freeze”, så att vada i det kändes sådär kul faktiskt. Hehe…

Detta var något vi INTE visste om innan, och som hade varit bra att veta. Och till saken hör – det var inte det första vattendraget vi skulle behöva passera under den här vandringen. Senare kom det fler, dock inte lika långa och djupa, men som vi var tvungna att passera för att komma vidare. Så nästa gång, eller tips till dig som åker hit – ta med skor som går att vada i, för stenarna är vassa (vilket gör det lätt att halka och bli helt dungsur) och kängorna är inte så roliga att blöta ner, så för att hålla oss helt torra om fötterna var skorna tvungna att tas av.

Nog om det. Vi bestämde oss till slut för att i lugn och ro slå upp tältet och laga lunch. För att sedan bara vandra runt lite i Hornvik. Det var ju trots allt väldigt fint där också och eftersom vi var där kunde vi passa på att njuta av det vackra landskapet, varandra och maten vi hade med oss.

IMG_7821 IMG_7823 IMG_7824 IMG_7829

Så vi slog upp tältet och lagade lunch helt enkelt.

Till lunch på torsdagen hade vi förberett linsgryta. Hemma hade jag blandat ihop linser, riven morot, paprika, tomat, buljong och kryddor. Allt torkat såklart. Vi la detta i blöt och kokade sedan ihop med kokosmjölk samt tomatpuré och serverade i tortillabröd!

Fantastiskt gott!

IMG_7830 IMG_7835 IMG_7840

När vi satt och käkade kom en liten fjällräv och sprang förbi! S Å  H I M L A  S Ö T ! Jag glömde genast bort maten för att istället försöka fången den lilla saken på bild 🙂

Jag älskar hur här och nu jag blir i dessa stunder. Det är bara det som händer just i nuet som blir viktigt! Här satt vi och åt, mitt ute i den vackra naturen. Mobiltelefonerna funderade inte och var därför avstängda, och så plötsligt kom det en liten räv springandes!

Det är en upplevelse som ger mig så mycket välmående ♥

IMG_7843 IMG_7845 IMG_7852 IMG_7870

Efter lunchen gav vi oss ut på en liten tur runt viken. På bilden ovan ser ni vattendraget som jag pratade om lite längre upp i inlägget. Det var alltså det vi skulle behöva korsa för att kunna gå upp till Hornbjarg. Ser varmt och skönt ut, ellerhur? 🙂

Även om vi nu inte tog oss upp till Hornbjarg som jag sett fram emot så himla mycket så försökte jag ta bort alla förväntningar och lägga fokus på nuet och njuta av det som var. Jag fick gå där – hand i hand med han jag älskar så mycket och bara finnas till i denna vackra natur! Jag kan känna en väldigt stor tacksamhet i det ♥

IMG_7899 IMG_7905 IMG_7879 IMG_7856

Vi såg så många fåglar! På bilden ovan ser ni hur de flyger över vattendraget och är påväg mot oss. Det var en häftig upplevelse, och det kändes som jag stod mitt i fågelsvärmen i ”Planet Earth”. Ni som sett det vet nog vad jag menar 🙂

När vi kom tillbaka till tältet var vi hungriga igen och satte därför igång med att laga middag. Till torsdagsmiddag blev det pasta carbonara på skinka som vi torkat hemma tillsammans med äggpulver, parmesanost och rispasta!

Smakade såklart alldeles fantastiskt 😀

IMG_7910 IMG_7914

Efter middagen kröp vi in i tältet och somnade ganska bums! Vi hade ju missat en del sömn natten till onsdagen, och sov inte alltför många timmar natten till torsdagen heller. Så när klockan närmade sig 20.00 (22.00 svensk tid) sov vi båda som två små barn. Den sömnen behövde vi verkligen, för dagen efter skulle vi vidare med två tunga ryggsäckar till Hlöduvík.

Fortsättning följer och kommer inom kort…

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!