Emma Barremyr

Geiranger del 1

Hej ♥

Efter en natt i Kristiansund och ett biläventyr via Atlanterhavsvegen och Trollstigen senare landade vi i vackra Geiranger. Där bodde vi en natt på Hotell utsikten. På torsdagskvällen åt vi en trerätters middag i hotellrestaurangen innan vi staplade i säng tidigt. Bergen kallade på oss och vi var så förväntansfulla!

Till vår stora besvikelse vaknade vi upp till ösregn på fredagen. Det var också så dimmigt att vi knappt såg en meter framför oss. Den planerade vandringen till Skageflå kändes sådär just då. Vi avvaktade därför lite och drog oss kvar på hotellet så länge vi kunde. Vi åt såklart en stor hotellfrukost, lääääänge och såg sen några avsnitt av One Three Hill fram till utcheck. Vid tolvtiden hade det äntligen börjat lätta upp lite. Vi åkte då ner till fjorden, parkerade bilen, packade ihop matsäcken (pasta och makrill), knöt på kängorna och började trava upp för berget. 500 höjdmeter och 5 km promenad hade vi framför oss och turen beräknade ta 4 timmar. Det var varmt och fuktigt och desto längre fram på eftermiddagen det blev, desto mer lättade det upp!

Det var så vackert att gå uppe på bergskammen och kika ner på fjorden som snirklade sig i dalen. Vattenfall föll från bergen och vinden var totalt stilla. Vilken natur! Jag njöt, och svetten rann när solen äntligen började kika fram på oss!

De första timmarna gick uppåt, och sen gick vi tillbaka samma väg som vi kom och då gick det såklart neråt på hemvägen. Halvvägs lagade vi lunch i fältköket och satte oss sen tillrätta med utsikt över bergen och fjorden och åt. Tänk vad maten smakar bra där ute i naturen! Oslagbart skulle jag vilja säga!

4 timmars vandring var en alldeles lagom uppvärmning inför bestigningen av Galdhöpiggen som vi sen gjorde på söndag och kropparna kändes fräscha när vi på eftermiddagen kom tillbaka till Geiranger och checkade in på campingen nere vid fjorden.

Vi riggade tältet och satte sen igång med matlagningen. Till middag serverades det tonfisk, pesto och bönpasta. Ingen dum kombo alls och dessutom himla smidig! Sen blev det ett uppfriskande kvällsdopp i den kalla fjorden innan vi fortsatte att njuta av en lång kvällsol som strålade in i dalen!

Här kommer ett gäng bilder från första dagen i Geiranger!

Fortsättning på resan följer 🙂

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Sofie

Superfint! 🙂 Jag har aldrig vandrat på riktigt men jag börjar bli riktigt sugen efter att ha sett alla dina fina bilder från olika vandringar.

2. Pia Gustavvson

Jösses vilka vackra vyer. Jag var själv där för en herrans massa år sedan. Vilken flashback jag fick. Så otroligt vackert. Härligt att följa din resa. Tack för en bra blogg! Kram Pia.

3. Sara

Åh vad ja älskar att läsa om din resa och bilderna är fantastiska.
    Men nu undrar jag en annan grej, tror du man går upp i vikt av att äta jordnötssmör, jag har märket Green choice. Om man kanske äter tre msk varje dag? Detta triggar min ätstörning på grund av att jag vet att det innehåller mycket kalorier. Jag tränar inget och är nästan i mål på min normalvikt enligt bmi.
    Kram och hoppas du hinner svara ☺️

1. Emma

Vad kul att du tycker det 🙂 Angående jordnötssmör så går du inte upp i vikt av att äta jordnötssmör, utan det är helheten i din kosthållning som avgör om du går upp eller ner i vikt! Tycker du att det är gott, så är det för sjutton 🙂 Själv äter jag mellan 1-2 msk varje dag! Kram och fortsätt kämpa på med din ätstörning <3

4. Caroline

Åh! Så vackert där! Jag åkte dit en snabb visit förra sommaren och både jag och min sambo tappade hakan gång på gång. Så otroligt vackra vyer!

1. Emma

Ja visst är det vackert! Svårt att tänka sig innan tyckte jag, men nu vill jag verkligen tillbaka till Norge 🙂

Vad roligt att du tycker det! Ja regn är inte så kul, men vi ska inte klaga, det lättade ju upp sen och var solsken resten av semestern 😀