emmabarremyr

Emma Barremyr

Önskerubrik – träna lagomt?

Hej vänner ♥

Jag tänkte att vi skulle prata lite om lagom mängd träning. Vad är det egentligen? Hur mycket bör vi träna?

Rekommendationerna för fysisk aktivitet ligger på 30 minuter per dag. Dessa rekommendationer omfattar all typ av fysisk aktivitet, även vardagsmotion. Personligen tycker jag att det är alldeles för lite. Våra kroppar är gjorda för rörelse, men i dagens samhälle är de flesta av oss stillasittande större delen av dagen, vilket skapar obalanser i kroppen. Vi behöver röra på oss för att må bra. Vi behöver svettas och få upp pulsen för att känna endorfinernas lyckorus. Vi behöver utmana musklerna till mjölksyra för att sen få sova gott om natten.

Det finns så många positiva effekter av rörelse och fysisk aktivitet och det är viktigt att det får en plats i vår vardag.

IMG_4724

 

Ska vi prata hälsa behöver vi inte träna varje dag, men vi behöver röra på oss och använda våra kroppar! Gå eller cykla till jobbet/ skolan och spring i trapporna när ni får chansen. Lek med barnen/ hunden, gå ut i skogen/ parken och låt rörelsen bli en tid för avkoppling! En aktiv livsstil gynnar hälsan och får du till vardagsmotionen räcker det gott och väl med 3-4 träningspass per vecka för bibehållen hälsa.

 

IMG_3500 - Kopia

 

Hur mycket vi bör träna är egentligen helt beroende av målsättning och livssituation. Det är svårt att säga generellt att “så här mycket ska alla träna“. Det går inte. För att kunna svara på frågan helt och hållet måste vi gå ner på individnivå och titta på personens behov, mål och förutsättningar. Det som jag skrivit om ovan gäller för en motionär som även äter en balanserad och näringsrik kost och vill behålla sin hälsa.

 

Hur mycket tränar ni?

Vad är lagom mängd träning för er?

Vad mår ni bra av?

 

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
emmabarremyr

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Julia

    Jag försöker träna (styrka eller löpning) 2-3 gånger i veckan, cyklar vart jag än ska men har ett fysiskt arbete typ 10 h/veckan, så jag är nöjd med det!

  2. Julia

    Jag tränar 5 ggr i veckan på friskis & svettis. 2-3 70 min pass på gymmet och utöver det så varierar jag mellan boxning, cirkelfys, dans, skivstång, yoga m.m. För mig är variation viktigt för att hålla mig motiverad. Jag gör jämt nya gymprogram och går på olika pass.

  3. kajsa

    Hej fina Emma!
    Jag tränar ca 1,5 – 2 timmar 6-7gånger i veckan.
    Mitt mål är att tävla nästa år i fitness!

  4. Lina

    jag tränar styrketräning 4 ggr i veckan + löpning 1 gång, sen försöker jag gå på yoga en gång i veckan också men det är inte alltid jag hinner. ibland har jag för mycket med skola/jobb också så jag hinner inte alla styrkepass, men jag klarar mig bra ändå 🙂

  5. Mari

    Jag tränar regelbundet 4-6 gånger i veckan, plus att jag har ett väldigt aktivt jobb. Så ja, sitta still det gör jag verkligen inte. Det är jag evigt tacksam för också.

  6. Malin

    Hej,
    jag tränar cirka 4-5 pass/ vecka beroende på hur kroppen känns. 3 löppass och ett body pump pass där jag instruerar, om jag orkar och vill så blir det ytterligare ett styrkepass.

  7. Emma

    Svaret på den här frågan har varierat mycket genom livet, de senaste 8 åren ungefär. Från att ha varit elitsimmare med 10 pass varje vecka, ca 20 timmar träning varje vecka till att nu vara student och gilla promenader och sköna johgingturer i skogen. Vägen hit var dock väldigt krokig. Jag fick ätstörningar ocj började träna ännu mer än som elitsimmare, vilket jag idag inte förstår hur jag lyckades med utan skador. Att träna på land är så mycket mer slitsamt än att träna i vatten men det förstod inte jag på den tiden. Efter behandling och hjälp började jag dra ner lite på träningen, men tränade minst 6 pass varje vecka fram till i höstas. Då började jag plugga ocj hittade balansen för att hitta hälsan. Att träna för hälsa är det jag gör nu, istället för som förut – träna för utseendet. Numera förälskat jag springa 2 ggr och gymma 2 ggr varje vecka 🙂

  8. Jessica

    Jag försöker köra pass på F&S 2-3 gånger i veckan + lite joggingrundor + promenader så ofta som möjligt 🙂 Nu den senaste tiden har jag varit sjuk i 4 veckor och haft mycket att göra så har inte följt detta men det ska det bli ändring på nu!

stats