Emma Barremyr

Tips på glutenfria restauranger i Rom

Innan vi reste iväg till Rom googlade jag runt för att försöka hitta de bästa restaurangerna med glutenfria alternativ samt den allra bästa glassen. Och jag måste nog säga att jag lyckades väldigt bra! Jag fick fram två restauranger som fått väldigt bra betyg, La Soffitta Renovatio och Voglia di Pizza och vi testade båda såklart och var mycket nöjda! På båda ställena finns både en glutenfri meny och en vanlig meny, så det funkar fint att äta på båda ställena även om inte alla i sällskapet vill äta glutenfritt.

Roms godaste glass hittar man hos Frigidarum och det är jag beredd att hålla med om. HERREMINSKAPARE vilken god glass de hade!

Över lag så var det mycket enklare att hitta glutenfria alternativ på både pizza, pasta och bröd än när vi var i Italien sist, vilket var 2015. Det kändes som om det fanns glutenfria alternativ på var och varannan restaurang och även om jag kollat upp restaurangerna med den ”bästa glutenfria maten” så åt vi även på andra ställen som också erbjöd glutenfritt.

Nu tänkte jag tipsa om de restaurangerna som jag upplevde hade godast mat. Rekommenderar er varmt att ge dem ett besök om ni är i Rom och inte kan äta gluten. Bilderna är ju mindre snygga i det här inlägget, men maten var väldigt god vill jag lova och det är ju huvudsaken!

Varsågoda, här finns god glutenfri mat i Rom ♥

Voglia di Pizza

Först ut har vi Voglia de Pizza där jag åt en pizza bianco med lax och ruccola. Det här var nog den godaste pizzan jag åt på hela resan! Jag tycker det är så gott med ”vita” pizzor och gillar verkligen både lax och ruccola på pizza. Rekommenderar den varmt!

Pelle åt en vanlig pizza med buffelmozzarella och serranoskinka som också fick bra betyg! Han provsmakade även min och tyckte inte att smaken och konsistensen på själva pizzan var speciellt annorlunda mot en vanlig pizza.

La Soffitta Renovatio

Hit gick vi två kvällar på raken eftersom jag ville testa både pizzan och pastan som fått så bra betyg. Första kvällen åt jag en helt vanlig carbonara och andra kvällen åt jag en calzone. Fantastiskt goda båda två! Dessutom låg båda rätterna i väldigt bra prisklass, runt 12 euro om jag inte minns fel. Så två väldigt goda middagar till ett väldigt bra pris!

Tre Scalini dal 1946

Här hoppade vi in för lunch sista dagen och det var en ren chansning då vi båda var jättehungriga och inte orkade gå runt och leta efter matställen, så vi tog första bästa helt enkelt och det blev bra. Jag var så sugen på oliver så jag tog en grekisk sallad utan rödlök och fick en glutenfri ”focaccia” till det. Jag vet inte om den smakade så mycket focaccia, utan det kändes mest som en pizza med timjan och olivolja på, men det var väldigt gott till salladen.

Själva salladen ser kanske inte så superrolig ut, men kombinationen gurka, fetaost, sallad, tomat, oliver + olivolja, balsamico och salt som jag hade på sen är så jäkla god! Sen gillar jag oliver med kärnor mer än urkärnade oliver, men det hade de typ ingenstans så dessa fick duga. Jag tyckte det var fräscht och gott så rekommenderar helt klart det här stället!

Frigidarium

Och så har vi Roms bästa glass då. Det finns hos Frigidarium och en glass där fick avsluta resan innan vi åkte ut till flygplatsen. Jag har ätit så mycket glass i mina dagar och jag kan säga att den här glassen helt klart hamnar i topp. Jag förstår varför den glassen är så populär! Jag åt en kula kokos (GODASTE kokosglassen jag ätit), en kula banan och en med vanilj och nutella. Ville egentligen prova alla smaker och var så sugen på mer efter att jag ätit upp, men orkade verkligen inte mer glass just då. Hehe.

Och det var det hela! Vi fikade ju också mycket, drack cappuccinos och njöt av croissanter och de var ljuvliga nästan var man än hamnade! Croissanterna är ju inte glutenfria, men jag brukar ta glutenzym (affiliatelänk) vid såna tillfällen och tycker att det funkar bra.

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!