Emma Barremyr

Ett inlägg om våra kommande resplaner

Hallå kompisar! Jag har ju nämnt att vi vill åka till Sri Lanka i vinter, och jag har fått en del frågor kring det, så jag tänkte att jag skulle uppdatera er lite på resefronten.

Img 8728

I vårt förhållande är det jag som är den drivande när det kommer till resor. Det är oftast jag som kommer på idéer, gör efterforskningar och planerar. Pelle behöver lång (läs LÅÅÅÅÅNG) betänke- och bearbetsningstid, så oftast tar det ett tag innan jag får igenom mina förslag. Hehe.

Vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Jag är en typisk ”go with the flow”, och när jag hittar eller kommer på något som känns bra ser jag ingen anledning att vänta. Jag vill boka DIREKT! Men Pelle har ett annat konsekvenstänk än vad jag har vilket jag gillar och ogillar. Jag kan bli knäpp av att inte få följa mina känslor, men han får mig oftast att tänka i andra banor och ta hänsyn till saker jag inte skulle tänkt på själv, vilket är bra.

Img 5503

När jag i början av sommaren kom med förslaget att vi skulle åka till Sri Lanka tyckte han inte att det var ett bra förslag. För lång restid med Elsa var det största argumentet. 7 timmar, som vi flög till Dubai var max som han kunde tänka sig och Sri Lanka är ju minst det dubbla och blir därför många timmars restid sammanlagt. Restiden är verkligen den största nackdelen när man vill resa vintertid, man måste åka så långt.

Efter resan till Dubai var vi också överens om att ”aldrig mera nattflyg med barn”. Även om den resan gick väldigt bra, så var det sjukt jobbigt att vara vaken en hel natt och ta hand om en bebis på ett flyg (som ändå sov ganska mycket). Vi har pratat lite kring det här med att flyga med barn i framtiden och är överns om att vi hellre tar smällen med ett vaket barn dagtid när vi alla är lite piggare. Tror ändå aldrig att det kommer att kännas ”lätt” att flyga med ett litet barn, det kommer vara en utmaning, lika bra att ställa in sig på det. Men förhoppningsvis blir det bara lättare och lättare desto äldre hon blir.

Img 8805

Iallafall. Eftersom Pelle tyckte flyget kändes för långt började jag fila på alternativ. Kom på att vi ju kunde flyga till Dubai, ”mellanlanda” där en vecka (en natt på hemvägen) och sedan flyga vidare till Sri Lanka i två veckor. Då skulle flyet till Dubai vara 6,5 timmar och flyget till Sri Lanka 4,5 timmar, båda sträckorna lite längre tillbaka. Jag hittade flyg dagtid på alla sträckor (med Emirates dessutom som är det bästa flygbolaget jag flugit med), vilket passade oss så bra. Biljetterna låg på under 11000 för oss alla tre, så bättre kunde det inte bli tänkte jag!

Men Pelle var ändå inte övertygad. Som sagt, bearbetningstiden är lång och jag kände att han kanske inte ville detta. Så jag tänkte att det fick vara en stund. Vi kanske kom på något annat som vi båda ville mer.

Img 9205

Sommaren gick i ett och det var inte förrän vi kom tillbaka från husvagnssemestern som vi började prata om en vinterresa igen. Sri Lanka dök återigen upp och den här gången var vi överens. Pelle hade fått bearbeta det ett par månader, hehe. Flygbiljetterna fanns kvar, så vi satte igång att göra efterforskningar på boende, vad vi ville uppleva och satte någon slags resplan. Det tog några veckor eftersom vi bara hade tiden för reseplanering efter att Elsa somnat om kvällarna. Och det tar verkligen TID att reseplanera. Och nu när vi reser med barn är vi väldigt kräsna, vilket gör att det tar extra långt id att hitta det ”bästa”.

För prick en vecka sedan hade vi allt klart och skulle boka. Men vet ni vad som händer? Flygbiljetterna finns inte kvar! Vi kom hela vägen till ”betalning”, men sen kunde den inte genomföras eftersom platserna var borta. Efter att ha varit i kontakt med resebolaget så fick vi veta att det var så olyckligt att platserna hos Emitares tagit slut och att flygbolaget av någon anledning inte uppdaterat om detta. Det händer tyvärr ibland.

Det finns platser kvar, men nu är dessa flygbiljetter svindyra, och då menar jag minst det dubbla mot vad vi hade räknat med. Det blir helt enkelt för dyrt för oss. Det hade ju varit en sak om vi skulle varit borta länge, typ några månader, men att lägga 25000:- i flyg för enbart 3 veckor finns inte på kartan vill jag lova. Med de hotellen vi hade kollat ut blev det totala priset för resan då närmare 60000:-. SEXTIO TUSEN! Vi hade en budget på 40000:-, men bestred den lite redan när vi kollade hotell och ville ha bra standard och flera specifika önskemål med Elsa.

Img 5547

Gud, vi är så irriterade över detta! Så mycket tid vi (eller mest jag) har lagt ner på att planera den här resan. Och vi hade verkligen ställt in oss på Dubai och Sri Lanka nu i vinter, det var ju vår 30-årsresa! Men det får kanske vänta ett år, så får vi vara snabbare med att boka den resan isåfall. För Sri Lanka, dit vill vi ju båda två nu!

Men i vinter funderar vi nu på att åka på två kortare charterresor istället, bara för att göra det enkelt för oss. Vi vill så gärna komma iväg och bara njuta av semester och mysig familjetid. Jag älskar Sverige april-oktober och är inget stort fan av de mörkaste månaderna, tycker de är för långa och vill därför gärna resa just dessa månader. Vi har en tanke om att åka till Kanarieöarna nu i höst en vecka och kanske Kroatien eller Grekland i vår. Det blir dessutom kortare flygresor nu när Elsa är så liten, vilket kan vara skönt för oss alla. Charter känns ju rätt smidigt när man reser med en liten över lag. Bamseklubb och familjehotell liksom. Så långt ifrån det jag och Pelle har dragits tills innan, men nu lockar det faktiskt om jag ska vara ärlig.

Ja ni, det blev ett långt inlägg det här. Det var inte meningen, men var tydligen många tankar som skulle ut! Att resa med barn alltså, så mycket att ta hänsyn till när man blivit hönsig och bekväm av sig, hehe.

Tack för att ni orkade läsa anda hit och hoppas jag inte tråkade ut er!

Ska ni resa något i vinter?

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Erika

Hej så kul o läsa din blogg. Jag är lite som dig älskar planera resor. Vår son är 10 mån o jag kom på den suveräna idén att åka 3 månader till Australien, 20h flyg. Min man va inte så positiv till det men efter några mån bearbetning så blev han helt plötsligt positiv till det o säger att 1 dag utan sömn överlever vi, för sen får vi 3 mån tillsammans i ett paradis. I bland tror ja man få överväga de jobbiga mot det underbara som man får utav det 🙂 tråkigt ni inte fick till srilanka. Men skönt o bara komma iväg ändå fastän bli kortare resor.

1. ptbyemma

Åh, ja jag tror ni gör helt rätt i att göra det, Australien är helt fantastiskt! Och så mycket mysig familjetid ni kommer att få. Precis som du säger så får man ju överväga det positiva mot det negativa!Förhoppningsvis åker vi till Sri Lanka nästa år istället! Kram

2. Jenny

Hur tänker ni som gillar att resa kring flyg och miljöpåverkan, är det något ni funderar över? Inget dömande eller så utan bara nyfiken? Har själv klimatångest delux efter denna sommaren och alla larm om den globala uppvärmningen och världen vi lämnar efter oss till våra barn. Intressant att höra hur du som influencer som verkar värna om naturen tänker kring detta. Som sagt, inget påhopp utan bara nyfiken då jag själv som också gillar att resa funderar mycket kring detta. Gillar din blogg?

1. ptbyemma

Ja absolut, jag funderar mycket kring det och är så kluven eftersom jag älskar att resa. Jag försöker göra så mycket medvetna val som möjligt i övrigt och tycker väl inte att jag reser mycket jämfört med många andra. Jag hoppas så på framtidens elflyg och att det ska bidra till mindre utsläpp i världen! Kram och tack för dina tankar!

3. Lisa / livetfrandenljusasidan.se

Men nej vad surt! Tycker det rätt ofta är sådär tyvärr 🙁
    Sen, det är ju olika hur man känner men själv känner jag att nattflyg med yngre barn är överlägset. Väljer alltid det om jag kan, betalar gärna extra för det.

Vi åker till Guadeloupe i vinter, eller redan i november vill säga (för mkt sug efter skidor i vinter-vinter). Flyg till Paris en kväll, sover där på flygplatshotell (orly) och sedan ”inrikes” direkt 8 timmar. Så pepp på den destinationen!

Nästa år hoppas jag på zanzibar. Redan börjat sälja in hos Henke (som också behöver lite tid på sig oftast haha) och barnen (som är stora nog att ha åsikter om julen).

1. ptbyemma

Ja jättesurt! Jag har aldrig varit med om det tidigare, utan det har funkat så smidigt att boka via de där resesajterna som plockar ut de bästa flygbiljetterna. Men den här gången krånglade det massor, så nu blev det en charter till Gran Canaria istället. Spännande! Hehe 🙂 Zanzibar är heeeelt fantastiskt! Jag var tungen att googla Guadeloupe, inte hört om det tidigare. Nu är det på min bucketlist! Hoppas ni får en fantastisk resa 😀

4. Josefine

Att resa är fantastiskt, men tyvärr är det svårt att göra på ett för mig miljömässigt OK sätt. Jag kan inte riktigt med att flyga, i och med de stora utsläpp som flyget skapar. Till min stora sorg eftersom delar av min släkt bor i Malaysia, och det finns många platser jag skulle vilja besöka.

Hur tänker du runt miljö och resande? Efter sommarens extremvärme har jag mer klimatångest än någonsin. Kollektivtrafik och tåg känns OK, bil får jag extremt dåligt samvete om vi åker (även om det bara är 7 mil till landet 2 ggr per år, det går inga bussar alls). Visst kan man klimatkompensera, men även om man gör det, hade det blivit mindre utsläpp om man INTE hade åkt…

Kramisar, och hoppas att ni hittar någon resa som passar! Och som inte är för dyr…

1. Jenny

Jag känner likadant som du, har inte heller samvete att flyga längre med tanke på miljön. Speciellt efter att jag skaffade barn så tänker jag mer på vilken framtid de kommer få om vi inte ändrar vårt beteende. Men jag älskar också att resa. Tur att man kan ta tåget inom Europa iaf? finns många platser där som jag inte besökt ännu som jag vill till.

2. ptbyemma

Jag funderar mycket kring det och är så kluven eftersom jag också älskar att resa. Jag försöker göra så mycket medvetna val som möjligt i övrigt och tycker väl inte att jag reser mycket jämfört med många andra, men det är klart att det påverkar ändå som du säger! Åh, som sagt, så kluven eftersom det inte går att blunda för klimathotet. Kram

5. Ann-Christine

Flygbiljetter … Redan när jag kom till 11.000 SEK för två vuxna och ett barn anade jag ugglor. Sådana biljetter finns bara som kosmetika och utan bagage och sedan när man kommer till sista sidan så är de slut och så föreslås man alternativ och då är folk så desperata att de tar typ vad som helst.
    Det där med flygbiljetter och bagage … Det är ju bra att valmöjligheten finns, men redan där känner man sig lite lurad när man letat, hittat något bra och så klickar man vidare och upptäcker att man måste betala 1500 SEK till för att ta med sig en väska. Och ska man på en långflygning så har väl 100 % en väska att checka-in?
    Hotell ska man också undersöka med lupp. Jag bokar oftast via hotels.com och priserna ändras upp och ner flera gånger om dagen.
    Både vad gäller flyg och hotell ser jag en tendens till att det är lägre pris mitt i veckan på dagtid (folk jobbar trots allt oftast på vardagarna mitt på dagen) och så går priserna upp på kvällar och helger.