Gravidträning övningstips - lyft åt sidan | Emma Barremyr
emmabarremyr

Emma Barremyr

Annons

Gravidträning övningstips – lyft åt sidan

Hej vänner ♥

Dagens gravidträningstips är axellyft åt sidan – en övning som stärker upp axlarna!

Axlarna är en viktig muskel att stärka upp både under och efter graviditeten och till skillnad från omvända flyes (som jag visade för ett par veckor sedan), som tränar baksidan av axeln, stärker axellyft åt sidan upp utsidan av axeln. Ett tips är att köra båda övningarna i en kombination för att få med hela axelmuskeln, och på så vis stärka upp hållningen!

Börja med lätta vikter och många repetitioner. Har du inga hantlar kan du använda exempelvis vattenflaskor eller något att som tyngd. Det mesta funkar – bara fantasin sätter gränser!

Som vanligt funkar övningen självklart lika bra att göra om du inte är gravid. Men är du gravid är det jätteviktigt att du lyssnar till din egen kropp – känns det inte bra – avsluta då övningen.

DSC_5378 DSC_5380

Lyft åt sidan

Stå med armarna längs sidan med en vikt i var hand. Håll armbågarna lätt böjda och lyft armarna uppåt och utåt. Vänd rörelsen när armbågarna och händerna är i höjd med, eller något ovanför axeln. Återgå långsamt och upprepa.

 

Fler övningstips för gravida:

>> rodd med gummiband

>> diagonallyft

>> bäckenlyft

>> framåtrullning på boll

>> sidoplankan

>> lårcurl på boll

>> knäböj med boll

>> omvända flyes

>> bicepscurl med gummiband

>> tåhävningar

 

TIPS!

  • Kör övningarna i en cirkel, i x antal repetitioner eller på tid
  • Jobba varje övning i t.ex. 30 sek, vila 15 sek, upprepa 3-5 gånger
  • Kör övningarna i tabataintervaller

 

Foto: Caroline Dahlén, Kläder: Röhnisch

 

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
emmabarremyr

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Jennie

    Tack igen för dina tips! Jag brukar göra denna övning, men även lyft åt sidan där jag har armbågarna i 90 graders vinkel. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två övningar och är den ena bättre än den andra?

    1. Emma

      Skillnaden är att du gör övningen lättare när du böjer på armarna. Du kan du ta en tyngre vikt och det kan slita mer på axlarna. Jag brukar rekommendera ovannämnda med lätt böjda armar och inte för tunga vikter 🙂

Annons
stats