Emma Barremyr

Julafton i Koh Chang

Julaftons morgon. Jag och Pelle vaknade av klockan som var ställd på 8.00 då vi fortfarande försöker komma i fas med den Thailändska tiden (vi har varit hemskt morgontrötta sedan vi kom hit eftersom tiden är sex timmar före här). Vi snosade några gånger innan vi klev upp, hoppade i bikini/ badshorts och smorde in oss med solkräm. ”Just det älskling, God Jul” sa Pelle, och jag blev påmind om att det faktiskt var julafton. Konstig känsla, då det är så långt ifrån jul en kan tänka sig här.

Vi fortsatte morgonen med en kort promenad längs stranden och simmade sedan en kilometer i poolen innan frukost. En härlig start på dagen och jag fick första träningspasset gjort sedan vi kom hit. Jag har varit alldeles för trött och seg för att orka träna, och har därför tillåtit mig att acklimatisera mig, vila samt återhämta mig efter vår långa flygresa och den förlorade sömnen det innebar.

Dagen fortsatte sedan i lugnare tempo och tillbringades vid poolen/ havet med vilopuls. Jag njöt av att ligga på madrassen och svalka mig i vattnet varvat med att ligga i solstolen och ha näsan i boken.

Vid lunchdags tog vi ett bord på en av de mysiga restaurangerna som ligger längs strandkanten här. Jag svalkade mig med en mangosmoothie och beställde in favoriträtten pad thai med kyckling, som är en klassisk thailändsk nudelrätt gjord på risnudlar, morötter, vitkål, ägg, jordnötter, chili mm. Jag ÄLSKAR det och har ätit det minst en gång om dagen sen vi kom hit, typ!

IMG_0775IMG_0776IMG_0760

Sen fortsatte poolhänget även resten av eftermiddagen och varvades med lite gymnastik i gräset. Killarna hjulade och jag och Lina gjorde konster på huvudet. Som gamla gymnaster kommer barnen inom oss tillbaka när vi får leka på gräset såhär, och det är så himla kul!

IMG_0887IMG_0902IMG_0904

Framåt eftermiddagen återvände vi till våra rum för lite vila och fix inför kvällen. Vi hade bokat bord på Lagoon Restaurant på White sand beach, vilket innebar en 5 km lång biltur från vår resort.

När solen var på väg ner i havet satt vi ute på terassen och väntade på taxin. Det var otroligt vackert och återigen fick vi skåda en helt magnifik solnedgång, det rös i mig av välbehag och ett minne för livet skapades ♥

Och såhär såg jag och Pelle ut! Långklänning och converse, samt en ostruken skjorta och flipflop. Det är inte så noga, är man ute och reser så är man, hehe!

Middagen åts på stranden där de dukat upp långa bord och hängt upp lampor i palmerna. Det var så otroligt mysigt och känslan av att sitta där i 30 grader och se fullmånen lysa upp havet och stranden var svårslagen. Dessutom åt vi otroligt mycket god mat!

Thaimat på julafton var första gången, men samtidigt något jag gillade väldigt mycket!

IMG_0932 IMG_0933

Innan maten anlände till bordet fick vi ta för oss av en salladsbuffé som stod uppdukad. Grönsakerna är SÅ goda här och smakar verkligen mycket mer än hemma i Sverige, och så är det även med frukten som jag frossar i så mycket jag bara kan nu. På buffén fanns bland annat gurka, tomat, sallad, morötter och olika såser som satte extra smak och hetta i grönsakerna. GOTT!

Jag drack en apelsinshake som juldrink till maten och Pelle en Chang, som är en inhemsk öl.

Till förrätt beställde vi in vårrullar och vitlöksbröd! Vårrullarna doppades i en söt sås som gjorde att smakerna gifte sig i munnen. Alltså åh, de var helt underbara! Vitlöksbröden höll jag mig undan med tanke på hur min mage mår av vitlök…

Sen var det dags för varmrätt! Pelle beställde pommes och grillad haj och jag grillad majs, bakad potatis och grillad makrill med curry- och jordnötssås.

Maten är så UNDERBAR här i Thailand och jag är kär i varje liten tallrik jag får framför mig!

Det här var SÅ GOTT!

Julmiddagen blev långt ifrån ett svenskt julbord, men ändå minst lika bra – fast på ett annat sätt såklart! Det känns inte riktigt som att vi firat jul eftersom inget varit som det brukar, men det gör inte så mycket känner jag. Att vara här med familjen, få uppleva allt tillsammans och njuta av tiden här och nu är det viktigaste i samband med julen för mig ♥

Efter middagen åkte vi tillbaka till vårt hotell och plockade fram julklapparna. Vi hade alla köpt med oss en liten klapp som passade oss alla och som vi satte nummer på och lottade ut, så att det skulle bli lite julkänsla iallafall. Kul grej och jag fick paketet från Julia som innehöll en karaff Eva Solo. Julia lyckades också få MITT paket som innehöll ett spel som vi sysselsatte oss med fram till midnatt då det var dags för läggdags!

En helt oförglömlig julafton, och jag är så tacksam ♥

Nu är jag nyfiken på ER!!!

Hur firar ni jul i år? Firar ni jul?

Berätta!

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Sally

Vilken underbar inblick i semestern du delar med dig av. Och det låter helt magiskt! Här var det väldigt traditions enligt men helt underbart! Julfrukost i form av en raw food variant på ris ala Malta. sen en härlig promenad till kyrkan för gudstjänst och fantastisk julmusik av barnkörern, väldigt opretentiöst. Sen lunch med lax, sill och grönsaker. Flera omgångar A-Ö som var fanatiskt kul och sen en promenad med hunden och hela familjen. Sen Kalle anka och fika. Hade gjort raw pepparkaksbollar och en saffranskaka. Julklappsöppning och alla klappar med rim vilket är så kul! Sen middag med de klassiska men även rödbetsbollar, grönkålssallad med apelsin och granatäpple, pumpariv och hembakat vörtbröd. Älskar julen, det är familjemys på högsta nivå!

1. Emma

Vad roligt att du gillar det 🙂 Låter som en underbar jul i mina öron, och så himla kul att höra hur andra firar. Varje familj har ju sina egna traditioner 🙂 Hoppas ni får ett underbart nyår i fjällen nu. KRAM <3

Wow, tack för lästips! Ska kika mer på din blogg, känns som den passar mig bra då jag också vill kunna resa med barn i framtiden!

Ja verkligen! Är så påfylld av ny energi efter lata dagar! Tack för din omtanke 🙂 Hoppas du kan njuta lite av snön där hemma och fylla dagarna av sånt som värmer din själ! KRAM

2. Gabriella

Gud så härligt allting ser ut!! Jag hade en riktigt klassisk jul med stort härlig julbord, julklappsspel, julgodis, kalle anka och riktig kvalitetstid med hela släkten. Idag packar jag för fullt innan flyget går mot Thailand imorgon. Jag blir så taggad av att se alla dina vackra bilder!
    Ha en fortsatt fin semester, kram 🙂