Emma Barremyr

Vopnafjörður – Jökulsárlón

Hej vänner ♥

Nu ska vi tillbaka till Island en sväng!

Vi började ju resan med en helt fantastisk vandring på Hordtrandir uppe i Västfjordarna. Vi fick uppleva magiska dagar med både solsken, regn, dimma, vackra leder, fantastiska utsikter, härliga nätter i tält, fjällrävar och massa god mat! Det var helt enkelt en väldigt bra start på Islandsresan.

Vill du läsa om vandringen på Hornstrandir kan du göra det här:

DAG 1

DAG 2

DAG 3

Efter vandingen åkte vi vidare från Ísafjörður till Vopnafjörður <– (klick) under ett par dagar. I Vopnafjörður regnade det mest och vi såg inte mycket av landskapet där. En av dagarna kom vi ut på en vandring längs havet <– (klick), och det var typ det vi gjorde där förutom att fika och vila upp oss.

Från Vopnafjörður åkte vi sedan vidare till Jökulsárlón, som är en issjö i anslutning till Vatnajökull. Planen hade först varit att övernatta i Höfn, men eftersom vädret var så dåligt på östkusen bestämde vi oss för att köra hela vägen till Skogafoss för övernattning vid det mäktiga vattenfallet. I det här inlägget kommer ni få följa resan till Jökulsárlón, så tar vi Skogafoss i ett annat inlägg.

Dagen som följde blev en lång dag i bilen och de två första timmarna bestod mestadels av ösregn och dimma. Men så plötsligt när vi kom åkandes ner från bergen öppnade sig dalen och framför oss hade vi en sån där bedårande utsikt!

IMG_8180 IMG_8185 IMG_8197 IMG_8205

Vägen gick sedan vidare längs sydkusten och vi passerade bland annat Djúpivogur och Höfn med vackra berg och branta sluttningar som sällskap, och det tog inte lång tid innan Vatnajökull dök upp i horisonten!

IMG_8215 IMG_8216 IMG_8217 IMG_8227

Jag älskar verkligen att åka bil och samtidigt få upptäcka landskapet runtomkring mig. Vi passerade så många fina platser med mäktiga vyer som gav mig rysningar. Pelle körde och jag satt bredvid med kartan i knät och bara gapade!

Att det kan bli såhär fint och varierande landskap! Den här resan var verkligen en variation utan dess like!

IMG_8229 IMG_8242 IMG_8243 IMG_8256IMG_8262

På bilderna ovan ser ni vatnajökull breda ut sig över bergen. Så mycket snö!

Och i anslutning till Vatnajökull låg den otroliga issjön Jökulsárlón som var ett av målen denna dag. Runt den turkosa sjön som var full av vita isberg låg rödbruna ängar som skapade en härlig kontrast! Jag var återigen förundrad över hur vackert det var!

IMG_8292 IMG_8279 IMG_8280 IMG_8289

Vackra, vackra Island ♥

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!