Mental hälsa

    Veckans måbra-utmaning – andas med magen

    God morgon måndag och hej alla fina läsare ♥

    Idag börjar jag med en ny grej här i bloggen, nämligen ”veckans måbra-utmaning”. Jag tänker att jag varje måndag ett tag framöver ska dela med mig av en utmaning som ni får jobba med under veckan. Tanken med utmaningen är att den ska ge er verktyg till nya rutiner som ska få er att må lite bättre i vardagen.

    Den här veckans måbra-utaming handlar om att andas med magen!

    Att andas rätt är viktigt för vårt välmående, det var något jag lärde mig mycket om i samband med min utmattningsdepression.

    Andningen är ett fantastiskt verktyg som vi kan använda oss av i många situationer. Andningen ger energi, minskar stress och får oss att slappna av, för att bara nämna ett fåtal positiva saker. Många är inte ens medvetna om sin andning och andas enbart med bröstet, vilket innebär helt fel andningsteknik. Genom att bli mer uppmärksam på din andning och öva på att andas rätt kan du skapa stora förändringar i ditt välbefinnande.

    Utmaningen den här veckan är att skapa en medvetenhet kring din andning och att öva på att andas långa djupa andetag med magen. Så ofta du kan och vill jag att du stannar upp och övar på att ta fem medvetna andetag. Reflektera samtidigt över hur det känns i kroppen i dessa stunder och vad andetagen gör med dig. 

    Gör såhär för att hitta rätt andningsteknik!

    Börja med att andas in genom näsan, spänn ut magen, fortsätt vidga revbenen ut åt sidorna och avsluta inandningen genom att lyfta upp nyckelbenen med bröstkorgen. Gör en naturlig paus och andas sedan ut i omvänd ordning. Först sjunker nyckelbenen, därefter sjunker revbenen in och slutligen sjunker magen tillbaka in igen. Ett bra sätt att träna andningen i början är liggande på rygg. Håll gärna en hand på magen och en på bröstet och känn andningens rörelse.

    FotoCaroline Dahlén

    Var snäll mot dig själv och ge dig en vecka med många medvetna andetag ♥

    Kram / Emma.

     

    4 svar till “Veckans måbra-utmaning – andas med magen

    1. Camilla skriver:

      Kul grej med må-bra-utmaningar, det ska jag följa! Och detta med andningen är så häftigt, att något så enkelt kan göra så stor skillnad!

    2. Andas med magen ja! Alldeles för många har sin andning uppe i halsen. De kan knappt prata.
      OM jag inte kan sova – händer i princip aldrig – tänker jag på att flytta ner andningen till magen och det tar inte mer än 10 andetag så sover jag.
      MEN jag vill slå ett slag för sajten Medveten andning. http://www.medvetenandning.se – så himla intressant!!!
      Sedan 4-5 år sover jag med tejpad mun. Jag köper Salvequicks kirurgtejp sensitive på ICA.
      https://www.luxplus.se/produkt/salvequick-kirurgtejp-sensitive-5-m-x-25-cm
      De flesta sover med öppen mun och då går en väldig massa energi ut till ingen nytta. De flesta jag berättar om detta för säger ”då skulle jag få panik”. Svaret på det påståendet är att testa i vaket tillstånd.
      Det är otroligt intressant läsning på http://www.metvetenandning.se – bland annat läste jag om en kille som hade astma, men efter tre veckor med tejpen så var han utan mediciner. Allt möjligt skit kommer ner i lungorna när man sover med öppen mun. I näsan finns flimmerhår där skiten fastnar istället. Killen som driver sajten har också sprungit ett halvt maraton med silvertejp. Salvequick fungerar inte – man blir svettig och den lossnar 😉
      Det finns rätt många artiklar på sajten och även inslag från TV – han har varit i varenda tidning och pratat om detta verkar det som.
      Lova att ni testar redan i kväll! Det är KANON!!!
      Och även om man river bort tejpen i sömnen efter ett par timmar så har du i alla fall under dessa två timmar fått djupandning.
      Ägna också en stund i bilen när du ändå sitter vid ett rödljus och väntar åt att andas med magen. Eller i kassakön på ICA.

    3. Andas med magen ja! Alldeles för många har sin andning uppe i halsen. De kan knappt prata.
      OM jag inte kan sova – händer i princip aldrig – tänker jag på att flytta ner andningen till magen och det tar inte mer än 10 andetag så sover jag.
      MEN jag vill slå ett slag för sajten Medveten andning. Länkar går inte att lägga ut här – de fastnar, men skriv in medveten andning i ett ord och lägg till punkt och se – så himla intressant!!!
      Sedan 4-5 år sover jag med tejpad mun. Jag köper Salvequicks kirurgtejp sensitive på ICA.
      De flesta sover med öppen mun och då går en väldig massa energi ut till ingen nytta. De flesta jag berättar om detta för säger ”då skulle jag få panik”. Svaret på det påståendet är att testa i vaket tillstånd.
      Det är otroligt intressant läsning på Medveten andning – bland annat läste jag om en kille som hade astma, men efter tre veckor med tejpen så var han utan mediciner. Allt möjligt skit kommer ner i lungorna när man sover med öppen mun. I näsan finns flimmerhår där skiten fastnar istället. Killen som driver sajten har också sprungit ett halvt maraton med silvertejp. Salvequick fungerar inte – man blir svettig och den lossnar 😉
      Det finns rätt många artiklar på sajten och även inslag från TV – han har varit i varenda tidning och pratat om detta verkar det som.
      Lova att ni testar redan i kväll! Det är KANON!!!
      Och även om man river bort tejpen i sömnen efter ett par timmar så har du i alla fall under dessa två timmar fått djupandning.
      Ägna också en stund i bilen när du ändå sitter vid ett rödljus och väntar åt att andas med magen. Eller i kassakön på ICA.

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte.