emmabarremyr

Emma Barremyr

Vardagsövning inom mindfulness – äta frukost medvetet

Fredag och snart helg! Jag vill inleda den här helgen med att ge er ett tips på en vardagsövning inom mindfulnessövning, nämligen äts frukost medvetet!

Inom mindfulness övar vi på att bli mer uppmärksamma och medvetna om vad som pågår i nuet utan att bedöma det. Övningarna vi gör inom mindfulness tränar oss på att komma tillbaka till vårt här och nu, ökar vår kroppsmedvetenhet, hjälper oss att observera tankar, känslor och kroppsliga sensationer, lär oss att möta obehagliga känslor och kroppsliga sensationer samt ökar vår medvetenhet om vad som pågår inom oss själva och i vår omgivning.

Det finns fyra olika grundövningar inom mindfulness, och det är kroppsscanning, andningsankaret, medvetna rörelser (mindful yoga) och sittande meditation. Dessa övingar i sig hjälper oss med det jag beskrivit här ovan. Utöver det finns det också så kallade “vardagsövningar” som vi kan göra för att bli mer närvarande i vardagen, och idag tänkte jag dela med mig av just en sån vardagsövning. Övningstipset kommer från boken “Mindfulness i vardagen” av Ola Schenström.

Äta frukost medvetet

Hur ofta sväljer vi inte bara frukosten i all hast samtidigt som vi läser tidningen, ser på tv eller lyssnar på något? Den här övningen hjälper dig att ta dig tid att äta frukost långsamt och stilla, känna alla smaker, dofter och andra sinnesintryck.

Förslag till intention: min intention med den här övningen är att bli mer medveten om mina sinnen när jag äter. Att känna smak, lukt, struktur och temperatur på det jag äter till frukost.

  • Börja gärna övningen med att följa tre andetag in och ut, och notera från vart och ett av dessa andetag känns i din kropp.
  • Om möjligt, låt tv och radio vara avstängda och lägg ifrån dig din telefon.
  • Låt även tidningen vara.
  • Lägg märke till doften, smaken, och temperaturen på det du dricker.
  • Stanna upp någon sekund före varje gång du dricker och ge sedan varje sinne minst fem sekunders uppmärksamhet.
  • Lägg märke till doften, smaken, strukturen och temperaturen på det du äter.
  • Stanna upp någon sekund före varje tugga du tar och ge sedan varje sinne minst fem sekunders uppmärksamhet.
  • Lägg märke till när din uppmärksamhet vandrat iväg på något annat än det du äter och dricker.
  • För tillbaka din uppmärksamhet på det du dricker eller äter.
  • Upprepa förfarandet så många gånger som krävs
  • Bara sitt under 30 sekunder, innan du reser dig upp från frukostbordet.

Kom ihåg att alltid vara varsam och kärleksfull med dig själv 

IMG_7096

s5

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
emmabarremyr

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Ann-Christine

    Sedan en vecka tillbaka äter jag alla måltider på annat ställe än framför TVn. Ett test som troligen kommer att leva vidare. Jag äter på ett annat vis, jag tuggar på ett annat vis, jag KÄNNER maten. Det smakar godare. Det blir en medveten aktivitet. Innan har jag ätit under tiden jag gjort något annat (tittat på TV) och det är värdelöst har jag kommit fram till. I morse stängde jag till och med av radion!

stats