Emma Barremyr

Platåleden och Kläpphögarna i Ottsjö

Hej vänner ♥

Förra veckan började jag berätta om vår semester i Årefjällen! Här kan ni läsa om när vi gick från Storulvån till Blåhammaren och tillbaka, som var vårt första äventyr!

Efter att ha sovit en natt vid Storulvån vaknade vi på söndagen upp till en hotfull himmel. Det spåddes mycket regn i fjällen den här dagen och vi planerade därför att åka till Ottsjö och gå Platåleden, som jag bland annat läst om hos Sara. Vädret i fjällen kan vara väldigt lokalt, och just vid Ottsjö skulle det under söndagen bli ganska fint.

Platåleden (led 260) startar i Ottsjö fjällby och går sedan norrut på spångad myrmark och i en magisk, grön och vacker granskog. Jag som älskar skogen och dess lugn njöt som bara den av att gå där. Luften var varm och stilla, vi var nästan helt ensamma och det var så otroligt tyst.

Vi lunkade på, stannade upp för att bara andas och njöt av omgivningarna och stunden där och då ♥

IMG_5841 IMG_5843 IMG_5846 IMG_5844

Det var en lättvandrad terräng i lätt uppför som ledde upp till Platåkåtan. Där stannade vi till och blickade ut över sjön som så smått börjades synas bakom trädtopparna. Så vackert! Sedan traskade vi vidare genom den gröna, magiska naturen mot Högåsen och ännu vackrare utsikter!

IMG_5853 IMG_5856 IMG_5859 IMG_5861 IMG_5863

Vid Högåsen ligger utsiktstornet, 731 m.ö.h. med en vacker utsikt över Ottsjö och Ottfjället! Väl där såg vi hur regnet och ovädret rörde sig över fjällen och gav oss ett magiskt skådespel. Vi var oändligt tacksamma över att kunna skåda det på håll istället för att befinna oss mitt i det. Att åka till Ottsjö denna dag var ett klokt beslut med andra ord.

IMG_5880IMG_5885 IMG_5888 IMG_5890 IMG_5893

I lättvandrad terräng bar det sedan vidare över hjortronmyrar och spångade stigar. Regnet kom allt närmare och stundvis duggade det lite, men vi hade tur och klarade oss från de skyfall som härjade på andra sidan sjön!

IMG_5894 IMG_5898 IMG_5901 IMG_5903

Vi gjorde sedan en avstickare upp till Kläpphögarna där vi bestämde oss för att laga lunch. Det blev lunch med en storslagen vy! Alltså vikten utsikt vi hade framför oss ♥

Till lunch lagade vi stekpannebröd med äggröra som smakade SÅ himla bra! Till råga på det sprack också himlen upp i solsken precis lagom till lunchen och det blev därför trippel njutning – sol, god mat och en vacker utsikt.

Vad mer kan man önska sig?

IMG_5907 IMG_5915 IMG_5919IMG_5932 IMG_5934 IMG_5937

Från Kläpphögarna tog vi sedan leden tillbaka till Ottsjö Fjällby. Den bar utför på stenig stig genom fjällskogen och avslutades sedan med kort bit på grusväg innan vi anlände till parkering där bilen stod och väntade på oss.

Platåleden var en otroligt vacker led som jag varmt rekommenderar! Den tar ungefär 2-3 timmar att vandra beroende på hur fort man går, är 7 km lång och har en total stigning på ungefär 120 höjdmeter, vilket gör den lättvandrad och ett bra alternativ för nybörjare.

Är du nyfiken på att gå Platåleden kan du läsa mer om den här!

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!