emmabarremyr

Emma Barremyr

Mindful running

Hej vänner ♥

mindfulrun3

Vi ska prata mindful running… Eller med andra ord – hur vi kan göra för att njuta mer av löpningen.

Allt handlar om din inställning och dina tankar. Ingenting som du tänker tråkiga och dåliga tankar om kommer någonsin bli roligt. Löpningen kommer heller aldrig bli njutningsfull om du alltid tänker på hur jobbigt  det är.

Ändrar du inställning och istället tänker positiva tankar, intalar dig själv att du är stark, peppad och tycker att det är roligt att springa – då kommer det också bli roligt (även om det kanske till en början är lite som att ljuga för dig själv).

Ett exempel är backintervaller. Jag ÄLSKAR backintervaller, eller inte. Ska jag vara helt ärlig så finns det nog inget värre än backintervaller och jag har ofta svårt att tänka positiva tankar och peppa mig själv när jag ska upp för en jobbig j*vla backe. Men jag gör det. Jag intalar mig själv att jag älskar backintervallerna – och tro mig – det blir roligare och roligare!

mindfulrun6

Sen jag började yoga hemma i början av sommaren har jag märkt att jag njuter av löpningen på ett helt annat sätt än tidigare. Jag har mycket lättare att ta kontroll över mina tankar, samtidigt som axlarna  lixom har sjunkit ner, bröstkorgen har öppnats, andningen går djupare, den medvetna närvaron är större och coren  starkare. Njutningen är därmed mer påtaglig, och det blev lite som en aha-upplevelse när jag märkte vad yogan gjort med mig – att jag faktiskt lyckats plocka med mig den ut i min övriga träning, utan att egentligen ha haft det som syfte från första början…

Yogan gör att jag känner mig starkare som löpare, både fysiskt som psykiskt – då det handlar mycket om att ta kontroll över sina tankar. När jag känner mig starkare kan jag pressa mig lite hårdare och får därmed mer ut av träningen. Visst är det fantastiskt?

Att ta till mindfulness i löpningen är ett bra sätt att stressa ner på. Löpningen blir så mycket skönare och lättare! Vara här och nu. En vacker natur, fåglar som kvittrar, blå himmel, soluppgång, dagg i gräset, andetag, fotsteg på en stig, grönska, puls, men ändå stillhet och ro.

Jo, det är något magiskt med löpning – speciellt en tidig morgon!

mindfulrun4

mindfulrun9

mindfulrun7

mindfulrun2

Och för att fortsätta lite i yogaspåret är det efter ett härligt löppass fantastiskt skönt med ett pass Happy hips med Johanna AnderssonYogobe. Jag kör det numera efter varje löppass, då det stretchar skönt och får mig att varva ner efter löpningen!

Härligt är ordet!

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
emmabarremyr

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Klara

    Jag körde också happy hips och det var väldigt skönt! Däremot fick jag väldigt ont i baksida lår efteråt vilket höll i sig i ett par dagar. Det var inte träningsvärk och nu är jag rädd att jag dragit sönder musklerna, trots att det inte gjorde ont då.. :/ Vad tror du om detta?

    1. Emma

      Ojdå, det lät inget vidare. Jag är osäker på din fråga och skulle rekommendera dig att ta kontakt med en sjukgymnast som får undersöka dig vidare! Hoppas du blir bättre snart <3

  2. Ellinor

    Det sägs att just löpning och yoga är en bra kombination där de båda träningsformerna kompletterar och stärker varandra.

    Så snart jag kommit över den där första jobbiga tröskeln på 3-5 kilometer, njuter jag otroligt mycket av min löpning. Även om jag för det mesta springer med musik i öronen försöker jag ändå vara närvarande och ta in allting runt omkring. Någonstans vid 8-10km känner man sig oövervinnerlig och skulle kunna springa hur långt och länge som helst.

    Allting handlar precis som du skriver om inställning. Får jobba mer på mental förberedelse så att även de första kilometrarna blir en njutning istället för motsatsen. Å andra sidan är det skönt att få ur sig både ilska och frustration där. Kanske är det just därför vi (jag) kan njuta resten av tiden.

    Kram

    1. Emma

      Det stämmer ju helt och hållet – bästa kombinationen! Härligt att du kan njuta så bara du kommer över tröskeln på 3-5 km 🙂 Kram

stats