Träning under och efter graviditet

Att lägga ner tid på träning under en graviditet kan vara den absolut bästa tiden i ditt liv att göra det på. Forskning visar nämligen att träning under graviditet har många positiva effekter både för mamma och barn och vem vill inte ge sitt barn de bästa förutsättningarna för hälsa och välmående?

Träningen ska vara säker och effektiv och så även under en graviditet. Eftersom alla graviditeter ser olika ut är det därför viktigt att träningen anpassas till just dina förutsättningar och behov. Många är dock osäkra på hur de bör träna under graviditeten eller hur de ska göra för att komma igång efter förlossningen. Jag är vidareutbildad inom träning under och efter graviditet och finns för att hjälpa dig. Tillsammans plockar vi fram en individanpassad plan som passar just dig och din gravida-/ nyblivna mammakropp.

Fokus på träningen under graviditeten bör ligga på att stärka upp din kropp inför kommande förlossning. Desto starkare och mer vältränad kropp du har desto lättare kommer din förlossning att bli samtidigt som risken för komplikationer vid födseln minskar. Dessutom visar forskning att tränade kvinnor återhämtar sig snabbare efter en förlossning än vad otränade kvinnor gör.

Här nedan kan du se en lista med alla positiva effekter med träning under en graviditet:

  • Minskad spänning och trötthet
  • Mindre ångest och oro
  • Ökad känsla av välbefinnande
  • Förbättrad självkänsla
  • Ökad kroppsmedvetenhet
  • Mindre belastning på leder och ligament
  • Minskad risk för övervikt och fetma
  • Minskad risk för depression
  • Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom
  • Minskad risk för diabetes
  • Minskad risk för högt blodtryck
  • Snabbare tillväxt av moderkakan
  • Minskad risk för komplicerade förlossningar och förlossningskomplikationer
  • Minskat behov av smärtlindring under förlossning
  • Minskad risk för operativa ingrepp
  • Snabbare återhämtning efter förlossning

Efter förlossningen rapporterades om de kvinnor som tränat både före och efter graviditeten att:

  • 66 % efter sex månaders träning hade nått samma träningsnivå som före graviditeten.
  • 75 % efter ett år hade nått samma kroppsvikt och kroppssammansättning som före graviditeten.
  • De efter ett år hade 85 % av den magstyrka som de hade före graviditeten.

Efter förlossningen rapporterades om de kvinnor som tidigare varit aktiva men inte tränat under graviditeten att:

  • 30 % efter ett år hade nått samma träningsnivå som före graviditeten.
  • De efter ett år hade 50 % högre fettmängd jämfört med de som tränat under graviditeten.
  • De efter ett år hade 48 % av den magstyrka som de hade före graviditeten.

Hos de icke tränande kvinnorna kvarstod dessutom problem med viss urininkontinens vis vardagliga situationer under en längre tid än de som tränat.
Källa: James F Clapp lll 2002 Exercising through your pregnancy

Graviditeten består av tre olika trimestrar och beroende på vilken trimester du befinner dig i finns det vissa rekommendationer och riktlinjer att följa inom träningen. När du tränar med mig som personlig tränare hjälper jag dig till säker och effektiv träning genom individanpassade program och upplägg. Ta chansen att behålla din hälsa och fysiska kapacitet även under graviditeten och ge därmed ditt barn den bästa starten på livet!

Intresseanmälan

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.