Emma Barremyr

The golden circle

Hej vänner ♥

De senaste två nätterna har vi haft tältet ståendes i Þingvellir nationalpark. Vi anlände dit tidigt i fredags eftermiddag och har under helgen utforskat nationalparken och dess vackra natur både genom vandring och löpning. Vi har haft helt okej väder, även om det hällregnat vissa stunder så har också solen kikat fram på oss och gett oss lite värme!

Þingvellir är av Unesco klassat som ett av världsarven och är även en del av turistrutten som kallas The Golden Circle här på Island. Tillsammans med Geysir och Gullfoss är det en dagstur som utgår från Reykjavik och som jag inte tror att en enda människa som besöker Island missar. Jag kan tycka att ”turistsaker” är otroligt tråkiga, men inte här! Island har något alldeles speciellt och jag slutar liksom inte att förundras över det magiska landskapet och hur det hela tiden förändras! Just Golden Circle är verkligen värd en utflykt för att få uppleva stora delar av Islands magiska natur på bara en dag!

Vi ägnade dock två dagar till denna utflykt eftersom vi har egen bil och kan styra dit vi känner för själva. Vi passade på att se Þingvellir lite extra och gjorde sedan en dagsutflykt till Geysir och Gullfoss igår!

I fredags gjorde vi en tre timmar lång vandringstur i nationalparken, som innehåller flera markerade leder. Naturen är är omgiven av branta väggar och stup av berg och lava, som uppstod genom en spricka i kontinentalblocken för tusentals år sedan. Det är helt magiskt och är ett landskap som inte liknar något annat! Det var här stora delar av Bröderna Lejonhjärta spelades in och visst känns det lite som en är i Karmanjaka vissa stunder!

Igår vaknade vi riktigt tidigt efter en kylig natt (med minusgrader!!!). Tältet var helt igenfrostat och för att få upp värmen gick vi upp och lagade frukost och gav oss sedan iväg (06.30) innan alla andra turister hade vaknat. Vi var nästan helt ensamma och hann med alla tre ställen innan alla bussar anlände! Sedan var vi tidiga tillbaka till tältet på campingen och kunde då avsluta dagen med ytterligare en vandringstur.

Typ såhär såg dagrna ut i bilder!

IMG_8432IMG_8410IMG_8421IMG_8419IMG_8429IMG_8436IMG_8441IMG_8442IMG_8439IMG_8448IMG_8457

IMG_8467IMG_8468IMG_8480IMG_8505IMG_8508IMG_8488IMG_8491

Inatt var sista natten i tält, och tur var väl det för det har verkligen hällregnat, och allt blir så mycket omständigare då! Tanken var ju först att vi skulle sovit i tält inatt också, men vi kände att det fick räcka med dyngsura nätter i tält nu. Efter en tidig löptur i morse åkte vi vidare ner till Grindavik och checkade in på hotell här. Så himla skönt 🙂 Imorgon ska vi till Blå Lagunen och sen åker vi in till Reykjavik de sista dagarna innan vi flyger hem på torsdag! Nu ska vi njuta av torra, sköna sängar, fräscha toaletter och att bli serverade alla måltider. Enkelheten i det blir så himla uppskattat efter flera nätter i tält!

Hoppas att ni mår bra mina vänner ♥

Skickar över en stor kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!