Emma Barremyr

Från Ísafjörður till Vopnafjörður

Hej mina fina läsare ♥

Vi har precis checkat in på hotell i Vopnafjörður. Planerna har ändrats sedan vi hördes sist på grund av att vädret blivit riktigt kasst. Vi lämnade ett grått Ísafjörður igår och körde sedan många timmar i dimma och spöregn. Inte förrän vi passerat Blönduós började det spricka upp lite och vi kunde äntligen se det vackra landskapet vi åkte igenom. Resten av vägen var det stundvis fint väder och stundvis ännu mer dimma och regn, men trots det var det en himla fin dag med mycket vackert att vila ögonen på.

Jag var framme med kameran så fort jag fick chansen!

IMG_8096 IMG_8100 IMG_8104 IMG_8105 IMG_8110 IMG_8112 IMG_8114 IMG_8118 IMG_8119 IMG_8122 IMG_8125 IMG_8128

Gårdagens destination var Mývatn!

Vi anlände till campingen efter ungefär 9 timmar i bil och var så trötta att vi kröp direkt in i tältet för att sova. Tältplatsen var en vacker sådan med en otroligt fin utsikt över både berg, sjö och det lilla samhället!

IMG_8129 IMG_8131

Idag vaknade vi till en gråmulen himmel och lätt duggregn. Vi åt frukost och plockade ihop tältet snabbt eftersom vi visste att det skulle komma in värre regnoväder. Därefter snörade vi på oss löparskorna och sprang iväg på en led ute på lavafältet ovanför Mývatnsjön. Det var en rolig och trixig stig på ungefär 7 km och fotlederna fick sig en ordentlig omgång träning!

IMG_8137 IMG_8143 IMG_8145

Efter löpturen tog vi en dusch och åt vi en andra frukost i bilen samtidigt som vi planerade våra kommande dagar här på Island. Planen var ju att åka till Borgarfjörður idag, men eftersom det ska hällregna där (och på resten av hela östkusten) i två dygn behövde vi en ny plan. Just hällregn ställer till det en del när en ska sova i tält, och det blir inte heller så roligt att göra aktiviteter som ridning/ vandring, vilket vi tänkt göra där. Planen blev att försöka hitta ett hotell, men alla hotell var fullbokade runtomkring Borgarfjörður, så det slutade med att vi bokade in oss på ett i Vopnafjörður, som inte ligger så långt ifrån Borgarfjörður, så får vi se vad vi hittar på med de kommande dagarna här på östkusten! Vi hoppas såklart att väderleksrapporterna inte stämmer så att vi kan komma ut på antingen en vandringstur eller ridtur 🙂

När planen var satt kunde vi sedan börja utforska området kring Mývatn som var ett annorlunda och spännande sådant med bubblande gyttgepölar, kratrar med svavelsjöar och stora fält med bolmande rök från marken. Riktigt häftigt och för ett tag kändes det nästan som om jag var på en annan planet!

Vi avslutade sedan dagen med att bada i Mývatn nature bath, som är ett varmt och skönt utomhusbad som värms upp av all vulkanisk aktivitet. Det var helt fantastiskt att få sjunka ner där och bli lite varm (det är otroligt kallt här och vinden kryper liksom under skinnet på en) även om det luktade riktigt äggfis på hela området på grund av all svavel.

IMG_8146 IMG_8147 IMG_8150 IMG_8151 IMG_8154 IMG_8156 IMG_8160 IMG_8163 IMG_8165 IMG_8169 IMG_8170

Nu har vi lämnat Mývatn och sitter alltså på hotellet i Vopnafjörður. Vi har precis druckit en varm cappuccino och jag måste erkänna att det känns riktigt skönt att få vara inomhus igen! Vinden piskar och regnet öser ner utanför fönstret, och ikväll ska vi njuta av att få sitta inne och mysa! Dessutom får vi alla kläder tvättade här vilket känns otroligt skönt. Efter en vecka på resande fot med flera aktiva dagar utan dusch har svettlukten tagit över, så förhoppningsvis kommer vi härifrån rena och fräscha när vi åker vidare på torsdag. Hehe 🙂

Hur mår ni? Hur är vädret i Sverige? Var gör ni om dagarna?

Berätta gärna!

Vi hörs snart igen!

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
    1. Emma

Ja det är helt otroligt vackert landskap här! Slutar inte förundras och har svårt att ta in det 🙂

1. marie

Hej Emma!

Vädret här i Sverige har inte varit så jättebra det heller, idag har det regnat mest hela dagen, jag har dock varit mest inomhus och jobbat, tänkte ut och cykla nu ikväll men med gårdagens otroligt blåsiga 60 km på mtb:n så tog jag och vilade idag och satsar på det imorrn istället:) Jag tycker att du har tagit otroligt fina bilder även om vädret inte varit strålande varje stund, ibland kan det t.o.m bli bättre bilder i sådana förhållanden kan jag tycka iaf 🙂

Hoppas resten av resten av er resa blir fin och mysig oavsett väder och vind 🙂

Kram Marie

1. Emma

Vad tråkigt att vädret är så dåligt i Sverige också! Men det verkar som det är så i hela Skandinavien! Island har mycket sämre väder än de brukar och de är även kallare än vanligt här också 🙂 Hehe! Skönt med en vilodag! Hoppas att den blev fin och att du fått njuta av några härliga cykelturer sedan dess! Kram