Mammaträning

    Träna med bebis – sidoplanka (magövning)

    Att träna magen efter en graviditet är något som bör göras med försiktighet, och innan separationen av magmuskulaturen vuxit ihop igen är det viktigt att undvika övningar som tränar den raka magmuskeln. Det bästa är att göra aktiveringsövningar samt träna knipet i bäckenbotten till en början!

    När knipet och aktiveringen är hittad går det bra att börja belasta med lite tyngre övningar igen, som en planka.

    Sidoplankan, som jag vill tipsa om idag, är en övning som aktiverar de inre och sneda magmusklerna utan att belasta de raka, vilket gör det till en magövning som funkar bra att köra både under och efter graviditeten.

    Så, här kommer veckans övningstips till samlingen ”träna med bebis-övningar” – SIDOPLANKAN!

    Jag visar enbart övningen på tå här nedan, och känns det för tufft finns en lättare variant på knä som du kan se >> här <<. Kom ihåg att lyssna på kroppen och avbryt övningen om du skulle känna obehag på något sätt. 

    Foto: Caroline Dahlén

    Gör såhär: Ligg på sidan och placera armbågen under axeln som stöd. Aktivera magmuskulaturen genom att suga in naveln mot ryggraden och spänn i bäckenbotten. Lyft bäckenet upp från underlaget till det att kroppen är rak och håll sedan positionen så länge du orkar.

    Vill ni göra övningen lite mer utmanande kan ni lyfta ett ben som jag gör på den nedre bilden. 

     

    > Ni hittar fler övningstips och inlägg om mammaträning här! <

     

    Kram / Emma.

     

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte.