inspirationstories

    Träna med bärjsal – sidogång med gummiband

    Dags för ett övningstips till alla som är sugna på att ge rumpan en omgång!

    Hehe. Idag vill jag tipsa om sidogång med gummiband. Det är en grym övning som stabiliserar höften och tränar de mindre rumpmusklerna. Den passar bra att köra både under och efter graviditeten, men jag kör den även väldigt mycket när jag inte är gravid eftersom den är en bra övning över lag, framför allt för oss löpare!

    Att träna med gummiband är dessutom skonsamt och ger ett härligt motstånd. Perfekt också om du vill passa på att ge kroppen lite rörelse om du har en sovande bebis i sele eller bärsjal! Kom ihåg att det lilla alltid räknas och får du till en övning i vardagspysslet med bebis är det bättre än ingen övning alls.

    Har du inget gummiband hemma? Då kan jag tipsa om detta kit –> klick <– som innehåller tre gummiband i olika motstånd. Jag har det själv och tränar både mig själv och PT-klienter med dem!

    Sidogång med gummiband

    Sidogång med gummiband:

    Stå på golvet med en höftbredds avstånd mellan benen och ett gummiband runt anklarna. Böj lite lätt i benen, gå åt sidan, t.ex. 15 steg åt varje håll och håll spänningen i bandet hela tiden. Tänk på att hålla höften stabil och att inte vinkla ut tårna under övningen.

    TIPS!

    • Kör övningen i en cirkel, i x antal repetitioner eller på tid
    • Jobba övningen i t.ex. 30 sek, vila 15 sek, upprepa 3-5 gånger
    • Kör övningen i tabataintervall

     

    Fler övningstips med bärsjal:

    >> låg rodd

    >> good morning

    >> utåtrotation i axel

    >> bäckenlyft

    >> axelpress

    >> Bicepscurl med gummiband

     

    Inlägget innehåller en affiliatelänk.

    Kram / Emma.

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte.