Att sträcka ut och andas djupa andetag

    Sedan Elsa föddes har jag varit rätt dålig på att ta mig tiden till att yoga, stretcha och meditera. Den där lugna träningen som är så viktig för mitt välmående och för att hålla stress och ångest borta har helt prioriterats bort! 

    Nu har jag inte varit speciellt stressad eller ångestfylld sedan Elsa kom, men däremot har stelheten brett ut sig i kroppen och allt bärande på Elsa börjar ta ut sin rätt. Jag gjorde spontant några stretchövningar en dag när jag och Elsa låg på golvet och blev påmind om hur otroligt skönt det är att få sträcka ut en stel muskel.

    När jag tänker efter så saknar jag yogan så himla mycket, och det är egentligen inte så svårt att rulla ut yogamattan på kvällen när Elsa har somnat, ta några djupa andetag och sträcka lite på kroppen. Som med allt annat så handlar det ju om att prioritera, och jag har bestämt mig för att prioritera det oftare från och med nu.

    Dessutom så har jag bokat in mig och Elsa på mamma-bebis-yoga under hösten och igår var vi på första tillfället. Det var så otroligt mysigt och jag ser verkligen fram emot kommande tillfällen. Första halvtimmen fick vi mammor göra lite yoga och därefter gjorde vi yoga och massage, dansade och sjöng med våra bebisar. Elsa verkade gilla det lika mycket som mig och var nöjd hela yogapasset. Hoppas att det fortsätter så!

    DSC_2227-980x652 DSC_2214-980x652

    Fotografier avCaroline Dahlén

     

    Dagens påminnelse och uppmuntran får bli att sträcka ut och andas några djupa andetag. Det kan räcka med en framåtfällning i höften, några nackrullningar eller en sätesstretch. Tre övningar som sträcker ut muskler som vi ofta är stela i och som är värda lite extra kärlek ♥

     

    Fler inlägg om yoga:

    >> Mina tankar om yoga

    >> Yoga för chackrasystemet

    >> Min favoritmeditation

     

    Kram / Emma.

    Enter a title

    Önskeinlägg: Mina godaste salladsrecept!

    LÄSARFRÅGA:

    Jag älskar din sallad med halloumi, granatäpple och sötpotatis. Det är verkligen en favoriträtt som vi äter hemma hos oss minst en gång i månaden 🙂 Har du några fler goda och matiga salladsrecept att dela med dig av? För övrigt så äter vi ibland också saffranspannkakan med keso – så himla gott, den är inplanerad den här veckan som kommer! Älskar dina recept! Så tack för allt fint och gott som du delar med dig av 🙂

     

    SVAR:

    Tack snälla du! Vad glad jag blir över att läsa att du älskar mina recept. Både salladen med halloumi och sötpotatis samt saffranspannkakan tillhör även mina favoriter så det är ju extra roligt att höra att fler gillar dem!

    Åh, sallad, det är verkligen en favorit hemma hos oss som äts mint en gång i veckan. Som många kanske tror behöver en sallad inte alls vara tråkig och smaklös med ett innehåll av bleka salladsblad! Nej en färgglad och innehållsrik sallad är fullproppad med finfin näring som gör gott för kroppen och kan bli hur härlig som helst med lite fantasi. Det går dessutom snabbt att slänga ihop samtidigt som det är lättlagat och enkelt att variera.

    En annan bra sak med sallad är att det är lätt att förbereda eller plocka med sig om man ska iväg – helt enkelt bra bjudmat eller perfekt när man ska ut på picknick!

    Varsågoda, här är 5 goda salladsrecept (klicka på de lila länkarna för att komma direkt till recept)!

     

    Krämig pastasallad med tonfisk och morot

    IMG_9388

     

    Kycklingsallad med pesto

    IMG_1989

     

    Pastasallad med kyckling och fetaost

    IMG_1000

     

    Krämig quinoasallad med halloumi och salta mandlar

    IMG_7676

     

    Krämig laxsallad med jordnötter

    IMG_1153

    TIPS!

    För att göra salladen extra god är ett tips att pimpa den med någon god frukt och att toppa med hackade nötter, frön, kokos eller torkad frukt.

     

    Kram / Emma.

    Slappartisdag

    Idag har vi haft en riktig slappardag här hemma! Bortsett från en kortare promenad för att söva Elsa under eftermiddagen så har jag gått i pyjamas exakt hela dagen. Hur skönt?! När vi kom hem från promenaden la vi oss i badet jag och Elsa, och sen åkte pyjamasen på igen.

    Elsa har sovit mycket bättre sedan helgen och överraskade oss med en sovmorgon fjärde dagen i rad idag, men trots det har en trötthet hängt över mig de senaste dagarna. Kanske är det förra veckans dåliga nätter i som fortfarande tar ut sin rätt? Oavsett så var den här lata tisdagen varit exakt vad jag behövde just idag.

    Det är inte bara jag som varit trött, utan även Elsa har känts lite slö. Under förmiddagen gjorde hon en rejäl långsovning ute i vagnen på två timmar, vilket gav mig och Pelle lite egentid som vi spenderade med att slöa i soffan med en varsin kaffekopp. Resten av dagen har Esa varit väldigt mammig och haft ett stort närhetsbehov, så mellan lekarna på golvet har det varit bärsjalen som gällt. Åh, det är så mysigt för hon är så lugn i den. Även fast hon inte sover så sitter hon helt lugn och tyst så det är tydligt att det är just närheten hon vill ha ♥

    IMG_4097 IMG_4099

    Älskar att ha såna här mysiga hemmadagar emellanåt! Visst är det roligt att komma ut på saker, men jag tycker även att det är viktigt att vara hemma och bara ta det lugnt ibland. När Elsa sovit i bärsjalsen har jag hunnit med att pyssla med lite tvätt, stryka dukar, plocka i köket och vårda mina blommor. Tycker det är så rofyllt och skönt för hjärnan att gå hemma och pilla med sånt!

    Nu hoppas jag på att vakna med lite ny energi imorgon!

     

    Hur har eran tisdag varit?

     

    Kram / Emma.

    Träna med bärjsal – axelpress med gummiband

    Hej kompisar ♥

    Vi kör vidare med ett övningstips med bärsjalen även denna vecka! Och har du ingen bebis så är det en övning som självklart funkar att göra utan ett barn på magen också. Det gör alla övningar som jag tipsar om!

    Axelpress med gummiband tränar kort och gott axlarna. Övningen stärker upp och håller axlarna smidiga! 

    >> Tips på ett bra gummiband!

    Ett gummiband är dessutom toppen att ha hemma om du föredrar hemmaträning och funkar även alldeles utmärkt att plocka med på semestern om du t.ex. ska ut och resa. Ett gummiband tar inte så mycket plats i väskan, men ger effektiv och bra träning!

    Som vanligt är det viktigt att du hittat aktiveringen i bäckenbotten och de inre magmuskerna innan du kör igång med styrketräning efter förlossningen. Läs mer om aktiveringsövningar här!

    För att träning efter förlossningen ska vara säker är det viktigt att det känns bra, om det är något som inte känns bra när du gör övningen rekommenderar jag dig att avbryta. Känn in kroppen och ta hjälp om du skulle uppleva fortsatt obehag under träningen på något sätt! 

    Collage_Fotor

    Axelpress med gummiband

    Stå med fötterna på mitten av bandet och håll ett handtag i var hand. Håll händerna i axelhöjd med handflatorna vända framåt och pressa upp tills armarna är raka över huvudet. Sänk långsamt ner tillbaka och upprepa!

     

    TIPS!

    • Kör övningen i en cirkel, i x antal repetitioner eller på tid
    • Jobba övningen i t.ex. 30 sek, vila 15 sek, upprepa 3-5 gånger
    • Kör övningen i tabataintervall

     

    >> Se fler övningstips och läs fler inlägg om mammaträning här!

     

    Inlägget innehåller en affiliatelänk.

    Kram / Emma.

    Elsas rutiner vid 4 månader

     

    När Elsa var nästan två månader skrev jag ett inlägg om hur en vanlig dag såg ut för oss. Nu när hon är fyra månader ser våra dagar lite annorlunda ut jämfört med då, så jag tänkte därför att det kunde vara kul med en ny uppdatering om hur våra dagar ser ut nu!

    Elsa tog sin 3-månadrsspruta när hon var tre månader och två veckor gammal. Fram tills dess sov hon väldigt mycket, totalt runt 18-20 timmar per dygn. Men sedan sprutan har hon varit mycket mera vaken och nu för tiden sover hon oftast bara 15-17 timmar per dygn, runt 12 timmar på natten och 3-5 timmar på dagen.

    Den senaste månaden tycker jag verkligen att rutinerna kring mat och sömn börjar falla på plats, och det är så skönt eftersom det gör det så mycket enklare att planera vardagen. Sen kommer det ju alltid dagar när det inte blir som man tänkt sig, men över lag så tycker jag att det är lättare att planera nu!

    Elsa är väldigt kvällstrött och morgonpigg, precis som sin mamma, och för det mesta somnar hon någon gång runt 17.30-18.30 på kvällen och sover sedan till 6.00 på morgonen. Det är sällan hon tar sovmorgon och det är som att hon har en inbyggd klocka för hon vaknar nästan exakt samma tid varje dag.

    Hon sover oftast hela nätterna, men vaknar såklart till för att äta några gånger, hur många gånger varierar dock väldigt mycket från natt till natt. Ibland är det 1 gång, ibland 4 gånger. Just för tillfället det senare alternativet. Fas fyra deluxe här!

     

    IMG_3896 IMG_3891

     

    När Elsa vaknar på morgonen brukar vi amma och gosa i sängen en stund innan vi går upp och äter frukost. Pelle brukar byta blöja och leka lite med Elsa medan jag fixar iordning frukosten och sen sitter vi alla tre vid frukostbordet!

    Jag och Pelle har alltid ätit frukost framför tv:n förut, men nu har vi skapat en helt ny rutin som familj och jag tycker det är så mysigt att starta dagen vid frukostbordet ihop. Elsa har dessutom sin egen stol som vi nu satt på sittdelen (tidigare satte vi på babysittern på stolen så att hon kunde sitta med oss vid bordet redan som nyfödd) och har börjat få smaka på lite mat. Om morgnarna brukar hon få lite gröt med katrinplommonpuré och det gillar hon jättemycket!

    Själv äter jag fortfarande mackor med stekt ägglaxpastej och kokoslatte eller vanligt kaffe med havremjölk till frukost. Det är så gott och mättar väldigt bra! Sen brukar både jag och Pelle avsluta frukosten med en ingefärshot!

     

    IMG_3906 IMG_3910

     

    Efter frukosten, ungefär två timmar efter att vi vaknat brukar Elsa vara trött igen och då brukar jag antingen söva henne i sängen eller i vagnen. Ska hon sova i vagnen går vi en kort sväng i området tills hon somnar och låter henne sedan stå ute i vagnen och sova (ja det är sant – numera sover hon i vagnen fast att den inte är i rullning), eller så går jag en längre promenad i skogen med henne under tiden som hon sover. Om jag inte går en promenad brukar jag passa på att jobba eller att åka till gymmet och träna när hon somnat.

     

    IMG_3913IMG_3942

     

    Under förmiddagarna brukar Elsa ändå sova ganska mycket (det är mer på eftermiddagarna som hon är vaken) och när hon vaknar efter att ha sovit första omgången brukar vi tvätta henne, sätta på kläderna, amma och leka en stund. Sen brukar hon bli trött igen efter någon timme och då söver vi henne en andra gång för dagen.

    Oftast somnar hon då i vagnen om vi går en sväng och har jag inte gått en längre runda med henne första sovningen brukar jag göra det andra sovningen. Ibland sover hon i bärsjal/ sele här också, men eftersom hon börjar bli tung att bära runt på så försöker vi ändå få henne att sova i vagnen. Det är inte alltid det funkar, och vägrar hon vagnen brukar hon ändå däcka bara hon får komma upp i selen/ sjalen.

     

    IMG_4000

     

    Sammanlagt brukar hon sova ungefär 2-3 timmar under förmiddagen och sen är hon vaken ett tag medan vi äter lunch och lite sånt. Vi brukar amma igen, leka lite och variera mellan ”olika stationer” som Pelle kallar det om vi är hemma. Hoppa i hoppgungan, ligga i gymmet, ligga lite på mage, sjunga framför spegeln och variera lite leksaker i synfältet på henne.

    Sen brukar hon somna runt 13.00-13.30 igen och sova till runt 15.00. Här varierar det också lite vart hon sover från dag till dag. Ibland är det vagnen, ibland sover hon i selen på Pelle och ibland i sjalen på mig.

     

    IMG_3980

     

    När hon vaknar runt 15.00 brukar vi amma igen och sen är det full fart på henne fram till 17.30-18.30. Den första stunden efter varje sovstund brukar hon kunna underhålla sig själv ett tag, men sen behöver hon bli underhållen och ha variation i lekarna för att fortsätta vara nöjd.

    När klockan närmar sig 16.30 brukar hon bli lite tröttgnällig, och då brukar vi börja med våra kvällsrutiner. Sedan några veckor tillbaka kör vi kvällsbad – något både hon och jag älskar. Det spelar ingen roll hur trött Elsa är, hon blir alltid lika glad och go i badet, ligger och pratar, plaskar och myser med mig. Det är så otroligt mysigt och är en stund som vi knyter an till varandra extra mycket när vi ligger hud mot hud. Ibland ammar vi också i badet eftersom Elsa brukar bli väldigt sugen på mat när hon ser mina bröst, hehe!

     

    3545956F-C588-4376-A775-C44DE20632D3_L0_001

     

    Efter kvällsbadet kör vi alltid massage på skötbordet. Jag och Pelle brukar turas om lite och varannan kväll tar Pelle upp Elsa så får jag ligga kvar i badet en stund, tvätta håret och lite sånt medan Pelle kör massagen.

    Har vi inte ammat i badet blir det sedan kvällsamning i soffan samtidigt som vi ”mörklägger” på nedervåningen. Vi har fått för oss att Elsa lättare kommer till ro på kvällen om det är lite mörkt. Någon gång mellan 17.30-18.30 brukar hon sedan vara väldigt trött och då brukar vi söva henne i selen och sedan lägga ner henne i vagnen när hon somnat.

    Andra kvällar somnar hon direkt på bröstet på mig när vi ammat och det är så mysigt att jag oftast sitter med henne så hela kvällen då. Det finns inget mysigare än att ha sin sovande bebis på bröstet och eftersom hon börjar bli så stor nu tar jag tillvara på varje sån stund jag får ♥

    Vid 21-tiden brukar hon vakna till, då plockar jag med henne upp till sängen och så ammar vi lite innan vi somnar alla tre. Kvällströtta familjen här, hehe!

     

    FD98317D-AA6F-49CA-9A3A-CAA1EDB3C7BB_L0_001

     

    Det är sällan vi är hemma en hel dag så som jag beskrivit det ovan, men rutinerna på mat och sömn brukar ändå vara ungefär samma trots att vi inte är hemma. Ska vi iväg någonstans brukar vi försöka tima det med en sovstund och då somnar hon alltid i bilen och går sedan att lägga över i vagnen om vi t.e.x. ska hälsa på hos någon, handla eller gå en sväng på stan. Just nu är hon väldigt enkel att ha med sig på saker då hon är väldigt intresserad av det som händer runtomkring henne. Händer det saker är hon för det mesta nöjd och glad bara hon får äta och sova enligt rutin!

    Och som tillägg vill jag bara skriva att det inte är varje dag det flyter på såhär bra. Självklart krånglar hon med sömnen ibland, skriker när hon blir övertrött och blir gnällig när hon är hungrig o.s.v. Jag vill inte få vår vardag att framstå som rosenskimrande, för det är den ju inte, men över lag så är Elsa en väldigt enkel och glad bebis, och jag tycker inte att jag har något att klaga på egentligen. De gånger hon ”krånglar” brukar jag alltid ta henne i sjalen, och där blir hon alltid lugn, förmodligen för att det ger henne tryggheten och närheten hon behöver just där och då ♥

    Just för stunden är Elsa inne i en utvecklingsfas som kräver extra mycket närhet. Jag försöker njuta allt jag kan av att ha henne nära och tänka positivt om nattamningen (som också är lite mer frekvent för tillfället), även om den gör mig fruktansvärt trött. Elsa äter rätt korta stunder, kanske runt 5-10 minuter på natten, men det räcker för att jag ska vakna till och ha svårt att somna om. Jag kan ibland ligga vaken i timmar efteråt, och de nätter hon äter 4 gånger kanske jag precis hunnit somna när hon vill äta igen, så även om Elsa sover bra mellan amningsstunderna blir min sömn väldigt störd. Håller tummarna för att den här fasen är över snart och att hon då blir mindre hungrig om nätterna… hehe!

     

    Finns det fler trötta mammor där ute? Berätta gärna om er vardag! 

     

    Kram / Emma.