Allmänt

    Om att göra flera saker samtidigt

    Hej mina hjärtan ♥

    Att ha många bollar i luften samtidigt kan ju verka effektivt! Men frågan är om det verkligen är så effektivt som det känns?

    Jag upplever personligen att jag blir väldigt spretig och lätt tappar fokus i det jag gör om jag samtidigt försöker göra andra saker. T.ex. när jag sitter framför datorn och jobbar. Tidigare hade jag alltid mailen öppen i en flik, samtidigt som jag satt och redigerade bilder, skrev ett blogginlägg och chattade med PT-onlineklienter. Bredvid mig låg ofta telefonen och plingade med notiser från Facebook, Instagram, meddelanden, mail, Snapchat och så vidare, och så vidare…

    Eftersom jag hela tiden blev avbruten av plingandet i telefonen och försökte göra flera saker samtidigt var jag överallt och ingenstans med min närvaro. Blogginlägget blev aldrig klart, mailen fylldes hela tiden på och bilderna kom jag ingenstans med. Allt tog extremt lång tid!

    Det var först i våras när jag började på mindfulnesskursen som jag upptäckte det här beteendet hos mig själv. När jag började öva mig själv i medveten närvaro insåg jag hur långt ifrån närvarande jag var när jag höll på såhär. Saker och ting tog längre tid än vad det skulle och det gjorde mig stressad.

    Det slutade med att jag stängde av alla notiser på telefonen (idag måste jag gå in på varje app för sig för att kunna se om det hänt något) och bestämde mig för att göra en sak i taget. Jag satte nya rutiner kring mitt jobb vid datorn. Varje morgon när jag nu för tiden öppnar datorn börjar jag med att beta av PT-onlineklienterna och går sedan över på mailen. När mailen är avklarad stänger jag ner den, går på bilderna och sist blogginläggen som ska skrivas.

    Idag försöker jag verkligen ha med mig mindfulness ut i min vardag. Att göra en sak i taget är en viktig del precis som  att verkligen jobba med att vara i det jag gör för stunden oavsett om jag städar, lagar mat, pratar med en vän, går i skogen, ser på tv, äter mat eller vad jag nu gör. Livet är här och nu ♥

    Det jag vill få fram är att jag är övertygad om att vi kan bli både effektivare och behålla vår närvaro bättre om vi fokuserar på en sak i taget. Jag tror också att det får oss att njuta mer av livet, att må bättre och bli mindre stressade, det är min upplevelse av det hela.

    IMG_9426

    Each moment is a place you’ve never been

    Fundera lite över hur ofta du gör flera saker samtidigt och hur det får dig att må? 

    Finns det någon förändring som du kan göra för att vara med närvarande i nuet och det du gör för stunden?

     

    Kram / Emma.

    8 svar till “Om att göra flera saker samtidigt

    1. Jag kan verkligen känna att mobilen stjäl tid från mig. Så fort jag bara ser åt den har jag helt plötsligt surfat bort en kvart med bara scrollande. Och tappat fokus från det jag borde göra. Ganska jobbigt faktiskt. Behöver öva på att lägga bort den, helst i ett annat rum. Kram

      1. Emma skriver:

        Ja den stjäl verkligen mycket tid! Men bra ändå att vara medveten om det så att man kan tänka sig lite för 🙂 Jag övar ofta på att lägga bort telefonen! Kram

    2. Mari skriver:

      Så himla viktigt. Fina du <3 jag vet precis… kramar

      1. Emma skriver:

        Ja jag tror att det är viktigt för många av oss! Tack för att du delar < Kram

    3. Alexandra skriver:

      Eeeehhh…ja jag känner igen mig exakt i det du skriver! Just nu jobbar jag vid sidan av mitt vanliga jobb med att skriva lite olika texter åt ett företag. Jag kommer alltid på mig själv att liksom växla mellan skrivande, titta på tv, surfa lite på nätet, kolla facebook…. och det blir VÄLDIGT ineffektivt. Jag försöker att tänka på det… att göra en sak i taget, men det går sådär just nu. Men det är bara att fortsätta träna på det! Att leva i nuet/mindfullness är ju verkligen mental träning med fokus på ordet träning. Slutar man träna på det…ja då hamnar man tillbaka i gamla hjulspår väldigt fort. Upplever i alla fall jag!
      Ha en underbar dag Emma!

      1. Emma skriver:

        Ja det är så lätt att hamna där och man måste hela tiden påminna sig 🙂 Det är verkligen mental träning! Hoppas du får en underbar helg <3

    4. Ellinor skriver:

      Ibland behöver man få lite distans till sig själv för att se sitt beteende ur ett annat perspektiv. Man blir inte effektivare av att göra flera saker samtidigt, snarare tvärt om. Men ibland känns det så.
      På jobbet försöker jag alltid att fokusera på en sak i taget och göra klart detta innan jag går vidare till nästa. För det mesta fungerar det även om man ibland får vara lite flexibel och ”bolla” flera saker samtidigt.
      MEN, det jag egentligen ville skriva var att jag så sent som för några veckor sedan gjorde en ganska enkel sak, men ack så bra grej. Även om jag alltid har min telefon på ljudlös så har jag ändå vibrationen kvar för att kunna ”höra” när någon vill något. Då försvinner lite poängen med ljudlöst ändå. Nu tog jag steget att stänga av även detta och oh, så mycket lugnare det blivit. Nu kan jag själv välja att kika på telefonen när det passar och jag behöver inte vara stand-by hela tiden. Är det något viktigt eller om jag helt enkelt behöver vara anträffbar på ett eller annat vis, jag då väljer jag att slå på ljudet den stunden.

      1. Emma skriver:

        Tack för dina reflektioner, så kloka! Precis som du så har jag ingen vibration på när jag har ljudlös och det är verkligen helt fantastiskt att slippa höra om det händer något på telefonen. Det blir verkligen mycket lugnare 🙂 Så tack för att du delade med dig 🙂

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte.