healthstories

    Tips på mindfulnessövning

    Hej kära vänner ♥

    Jag är generellt sett en själ som bär mycket oro inom mig. Oro som ofta resulterar i gnagande ångest och som i slutändan blir en långvarig stress som sätter sig i både kropp och knopp. Oron finns det såklart en anledning till och det är främst den som jag gått i terapi för de senaste åren. Den här oron har som sagt varit en stor bov till stress i mitt liv, men börjar faktiskt så smått försvinna nu, främst för att jag bearbetat underliggande orsaker, men även för att jag hittat bra redskap att hantera den med.

    Mindfulness är ett sånt bra redskap som hjälper mig att hantera både oro, ångest och stress. Jag märker tydlig skillnad om jag övar mindfulness en stund varje dag mot om jag inte gör det.

    Jag har hittat en jättebra mindfulnessmeditation på Youtube som jobbar med acceptans av jobbiga tankar och känslor. För mig funkar den jättebra när oro och ångest slår till och därför vill jag passa på att tipsa om den även för er!

    Kan tänka mig att den funkar bra för alla er som kämpar med ätstörningar, stressrelaterade problem, prestationsångest och liknande!

    IMG_4926

     

    Kram / Emma.

    4 svar till “Tips på mindfulnessövning

    1. Evelina skriver:

      Jag har också väldigt mycket oro i min kropp och den senaste året så har det verkligen eskalerat. Jag har haft ocd/oro större delen av mitt liv och för ett år sedan läste jag att en strikt ketogen kost (mejerifri strikt lchf) + inslag av fasta kunde hjälpa mig bli av med detta. Jag började kontrollera maten stenhårt och det slutade med att jag fick problem med hetsätning när det blev ”för mycket”. Nu har min oro kring mat blivit så stor att det tar upp hela min vardag; inget jobb kvar, knappt vänner kvar, allt kretsar kring mat och jag mår otroligt dålig. Jag vågar inte äta annat än nyttigt ketogent och när jag tar kanske en glass så spårar det direkt ut i hetsätning. Jag har följt många strikta lchf-bloggare, läst böcker, följt forskare etc och tror verkligen på att det är bra att äta så, samtidigt som det stressar mig och ökar min oro:( Jag har liksom hamnat i en situation jag inte vet hur jag ska ta mig ur… Har bestämt mig för att sluta följa sådana strikta bloggar och istället må bra-bloggar. Men överallt ser jag artiklar, nyhetsrepotage etc om hur farligt socker är, att vi inte bör äta så mycket kolhydrater etc och jag blir så lätt påverkad och liksom suger in mig allt. Hur hittar man sin egen sunda balans? Exemelpvis så visar forskning på att cancer lever på socker, hur ska jag då kunna äta en glass utan att vara orolig och rädd?
      Usch vilken lång kommentar det blev.P Hade varit kul om du kunde komma med lite tips. Du verkar ha en så himla bra balans i ditt liv och liksom dit jag själv vill nå.

      1. Emma skriver:

        Åh, fina Evelina! Jag förstår dig PRECIS! Kan bli så otroligt trött på allt ”rätt och fel” som vi lever med idag – för det finns inget rätt eller fel. Vet du vad jag tror på? Att lyssna på sin egen kropp. Jag är helt övertygad om att det är nyckeln till att hitta sin egen balans. Vi är alla olika och mår bra av olika saker, därför kan man inte säga att vissa saker är bra eller dåligt, rätt eller fel. Tycker att allt har blivit så extremt och jag själv har valt att avstå från allt som kan påverka mig negativt. Jag tror inte att en glass då och då ger mig cancer. Ingenting är bra i överflöd, människor har alltid ätit sött, men det handlar om att inte överdriva samt att röra på sig (inte kompensera), utan att njuta av rörelse som just du gillar. Det är ett svårt ämne och finns så mycket att skriva om. Men jag vill bara säga att om du mår dåligt – sök hjälp! Våga ta hjälp! Det är okej <3 KRAM

    2. Linnéa skriver:

      Tack för tipset! Den ska jag prova. Jag letar just nu efter lite nya meditationer och mindfulnessövningar att prova. Jobbar mig tillbaka från utmattningssyndrom och även om jag inte tror att mindfulness kan lösa stress och orosproblem på egen hand tycker jag att det är en väldigt bra krycka att luta sig mot. Det har hjälpt mig väldigt mycket och jag vill fortsätta att lära mig mer om det 🙂

      Ser förresten fram emot att höra mer om vistelsen i fjällen! Var själv uppe för tredje året i rad och det är verkligen något visst med att vandra där. Tystnaden, lugnet och den väldiga naturen <3

      1. Emma skriver:

        Hoppas det är något som kan hjälpa och som du gillar 🙂 Jag tror som dig, att det int ekan hjälpa helt, men att det är en bra krycka att luta sig mot. Mår man dåligt behöver man nog mer hjälp, som terapi och liknande för att faktiskt jobba med själva problemet! Ja fjällen alltså, vilken magisk plats det är! Hoppas du gillar inläggen som kommer upp 🙂

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte.