healthstories

    Mindfulnessövning kroppsscanning

    Hej vänner ♥

    Förra veckan när jag var i Idre drog mindfulnesskursen som jag tidigare berättat för er om igång! Jag visste redan i förväg att jag skulle missa första tillfället och det kändes ju såklart lite tråkigt! Men min kursledare Mattias sa att det inte var någon fara och lovade att jag skulle få ut lika mycket av kursen som de andra deltagarna trots att jag missade ett tillfälle.

    Efter förra torsdagen ringde Mattias upp mig och gick igenom första tillfället över telefon. Jag fick i läxa att göra en kroppsscanning på 43 minuter varje dag fram tills idag, samt att äta en mindful måltid. Två väldigt spännande saker som jag redan tidigare har jobbat med, men väldigt gärna vill utveckla!

    Och alltså WOW!!!

    Jag ÄLSKAR kroppsscanningen! Den gör mig otroligt lugn och avslappnad, hjälper mig att känna kroppen och får mig att sova som en stock. Nu kanske jag inte har lyckats med den helt och hållet eftersom jag de senaste dagarna somnat bara några minuter in i övningen när jag lagt mig på kvällen. Det kändes först som ett misslyckande eftersom jag då inte lyckats göra hela övningen varje dag, men så kände jag att, nej – det här är precis vad jag vill ha! Ett naturligt sömnpiller, en övning som får mig lugn och avslappnad och som jag kan ta till i stressade situationer. Jag som i vanliga fall kan ha svårt att släppa tankar och somna somnade alltså på bara några minuter. Övningen funkade alltså efter bara några få gånger! I fotsättningen ska jag dock försöka öva på den under dagen då och då också. Det är ju inte bara på kvällen som det är skönt att komma ner i varv och slappna av!

    Egentligen är det inte meningen att man ska somna under själva övningen, men det är okej eftersom det är ett tecken på att kroppen behöver vilan.

    För er som undrar är syftet med mindfulnessträning att leva livet så vaket som möjligt ögonblick för ögonblick, och att träna kroppscanning är ett sätt för oss att bli mer medvetna om våra egna kroppar, våra känslor och förnimmelser. Det är också ett sätt att låta kroppen och knoppen vila i nuet, utan intryck från omvärlden. Det är verkligen skönt och avslappnande att bara vara i sig själv och lyssna till sin kropps signaler!

    IMG_9026

     

    Åh, jag ser med spänning fram emot dagens kurstillfälle! Jag har nu tre timmar framför mig på Yogainstitutet ikväll med mindfulnessgruppen och jag känner redan hur lugnet flyttat in inom mig ♥

    Ha en fin kväll sötnosar!

    Kram / Emma.

    6 svar till “Mindfulnessövning kroppsscanning

    1. ISA skriver:

      jag skulle SÅ behöva mindfullness just nu. Så duktig på att stressa upp mig. Åh, behöver varva ner! kanske ska googla kroppsscanning? Ha en fin kväll goding!

      1. Emma skriver:

        Det är nog ingen dum idé, någonstans ska man börja vet du och det finns ju massa bra på googla – utnyttja det 🙂

    2. Veronica skriver:

      Headspace är fantastiskt! Jag investerade precis i ett år – kostar då 64 kr/månaden. Det som är lite speciellt med Headspace jämfört med andra mindfulness-appar jag har prövat tidigare är att det är ny inläsning varje dag så man kan aldrig lära sig utantill vad som kommer. Det gör det spännande varje gång precis som när man går en kurs!

      1. Emma skriver:

        Bra tips 🙂

    3. Ida L skriver:

      Kan du inte berätta mer om kroppsscanning? Låter jättespännande!

      1. Emma skriver:

        Jo absolut! Ska dela med mig av fler tankar kring det här framöver 🙂

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte.