Emma Barremyr

JÖKULSÁRLÓN – Skógafoss

Hej vänner ♥

Då återvänder vi en sväng till Island igen, och jag kommer i det här inlägget berätta om den sista återstående delen på resan!

Här kan du läsa om tidigare inlägg från bland annat Hornstrandir, Myvátn, Vopnafjörður och Jökulsárlón!

Från Jökulsárlón åkte vi vidare mot Skógafoss där vi planerade att spendera natten. Vi hade lite mer än halva dagens resa kvar, och från att ha åkt längs branta sluttningar, höga snötäckta berg och ett ganska grått landskap förvandlades det nu till något helt annat.

Till en början låg glaciären vit och vacker vid vår sida, men allteftersom blev landskapet plattare och en vit mossa klädde de buckliga och milslånga lavafälten!

IMG_8301 IMG_8308IMG_8311

Ungefär här sa vi hejdå till Vatnajökull och hej gröna kullar och gyllene lavafält!

S Å  H I M L A  V A C K E R T !

IMG_8309 IMG_8312 IMG_8318 IMG_8321

Titt som tätt dök också oändliga ängar med lupiner upp och vi båda tappade hakan. Jag har sagt det förut och jag säger det igen – det är ett så varierande landskap på Island och att upptäcka detta med bil är något av det häftigaste jag gjort. Det är så svårt att fånga sånt här på bild, oavsett hur vecket det är så finns det inga bilder som gör någon rättvisa!

Dessa lupinhav alltså ♥

När vi närmade oss Skógafoss blev det plötsligt ännu grönare och kullarna blev allt högre! En fröjd för ögat och ett mysigt landskap att åka i ♥

IMG_8336IMG_8345 IMG_8346

Jag är helt kär i dessa gårdar som ligger så vackert i detta gröna landskap! Hade det inte varit så kallt på Island hade jag mer än gärna bosatt mig här 🙂

IMG_8347 IMG_8350

Till slut så anlände vi äntligen till mäktiga vattenfallet och den sagolika campingen!

Skógafoss är ett av Islands största och har ett fall på 60 meter och en längd på 25 meter. Det var ett öronbedövande dån, men samtidigt så fantastiskt fint att stå där och se på vattnet som forsade ner. Så mycket vatten, och så oändligt! Jag är verkligen fascinerad av naturen och dess krafter.

Här slog vi upp vårt tält och lagade sedan middag ute i det fria med utsikt över vattenfallet och campingen. Det var en fin och ganska varm kväll jämfört vad vi tidigare upplevt på Island och vi njöt av att kunna sitta ute!

Nu ser det nog härligare ut än vad det var att sova på den här campingen. Vi kom hit runt åtta, men då visade det sig att vi var ganska tidiga. Det fortsatte komma fort hela kvällen och ända fram till midnatt och sen var inte folk direkt tysta under natten heller. Mycket ljud alltså vilket tog bort njutningen i det hela och jag sov nästan ingenting eftersom andra var uppe jättetidigt och väsnades. Tält på camping är inte riktigt min grej, jag tältar helst ute i det fria! Dessutom var campingtoaletterna några av de snuskigaste jag upplevt, och då har jag varit med om endel.

IMG_8355 IMG_8361 IMG_8365

Efter en natt med dålig sömn vaknade vi iallafall till en ganska ljummen morgon och kunde då äta frukost ute för första gånge på hela resan. Vi lyxade till det med varm choklad till Pelle och cappuccino till mig, äggröra och glutenfria knäckebröd med jordnötssmör och marmelad. En så himla god frukost!

Därefter packade vi ihop våra saker och gav oss iväg på en vandringstur.

IMG_8368 IMG_8373

Uppe på toppen var det en vacker utsikt ut mot havet!

IMG_8378 IMG_8381 IMG_8383

Vi följde forsen och vandringsleden en bit upp mot bergen för att få njuta av lite rörelse och det vackra landskapet. Här börjar leden som går till Landmannalaugar, som är en av Islands mest kända vandringsleder (och därmed väldigt trafikerad). Jag kan tänka mig att den är väldigt fin att gå, och dessutom bra markerad.

Vi följde leden någon timme innan vi vände tillbaka och gick ner samma väg igen!

IMG_8385 IMG_8387 IMG_8392

Från Skógafoss fortsatte vi sedan till Thingvellir nationalpark där vi vandrade och sedan gjorde The Golden Circle. Sedan fortsatte vi till Blå Lagunen och avslutade med några dagar i Reykjavik!

Läs om The Golden Circle här!

Läs om Blå Lagunen med omnejd här!

Läs om en dag i Reykjavik här!

Och en annan dag i Reykjavik här!

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!