ETT HAV AV LUPINER!

    Hej vänner ♥

    Vi är äntligen tillbaka på hemmaplan!

    Äntligen skriver jag eftersom det alltid är skönt att komma hem till sitt eget efter att ha varit på vift ett tag. Sen var det också skönt att komma hem till värmen. Det var 18 grader när vi landade i Oslo igår och känslan var ungefär som att komma utomlands. Haha! Det var nog iallafall en 10 graders skillnad från det att vi lämnade Reykjavik (och då var det ändå en varm dag där).

    Vi kom hem runt ett-tiden inatt och hade tvättstugan bokad till klockan sju i morse (väldigt osmart av mig som bokat tiden, blev lite för lite sömn där). Hela förmiddagen har vi sprungit upp och ner, packat upp, fixat, varit och handlat och donat! Nu har vi kommit iordning och fredagskänslan börjar infinna sig, UNDERBART! Idag ska jag inte göra ett dugg – bara vila soffan, njuta av lugnet här hemma och äta pizza till middag! Jag ser fram emot att få landa lite under helgen innan min älskade vardag med världens bästa jobb drar igång till veckan 😀

    Jag har så himla mycket att berätta om resan, och sååå många bilder att visa er! Det kommer inom kort, jag lovar! Nu ville jag mest kika in och bara säga hem och önska er en fin helg!

     

    IMG_8237 IMG_8333 IMG_8334

     

    Ett hav av lupiner!

    På Island var det lupiner så långt ögat kunde nå, och det var så ofantligt vackert att jag inte har ord för det! Det var mycket så på Island – jag bara gapade för att det var så vackert! Bara titta på det ♥

     

    Önskar er en grym helg mina vänner!

    TA HAND OM ER ♥

     

    Kram / Emma.

    Enter a title

    Läsarfrukostar

    Hej underbara ni ♥

    Semestern pågår för fullt och jag hoppas att ni alla passar på att njuta lite extra av goda sommarfrukostar nu när lediga dagar hägrar! Jag hoppas också att ni passar på att inta frukosten utomhus då det är något som hör sommaren till och som skänker morgnarna lite extra njutning!

    Idag tänkte jag att några läsare får dela sina härliga sommarfrukostar här i bloggen och det bjuds på både vattenmelon, rabarber och mängder med jordgubbar!

    Så härligt och somrigt!

    2-60

     

    Sally åt chiapudding på havremjölk, kardemumma och vanilj och toppat med mango , blåbär, goji och mullbär. Vattenmelon och grapefrukt till det 🙂

     

    2-61

     

    Sofia åt rabarbergröt gjord av riven zucchini, glutenfria havregryn och färska rabarber med mumsig topping.

     

    IMG_4672

     

    Isabella åt sommarfrukost med massa jordgubbar!

     

    Vad äter ni andra för härliga sommarfrukostar? Dela gärna med er!

    Maila din frukostbild med bloggadress/ instagram till [email protected] om. Det går självklart bra att maila även om du inte har någon blogg/ instagram 🙂

     

    Kram / Emma.

    ÖNSKERUBRIK – ATT TÄNKA PÅ VID LÅNGA FLYGRESOR!

    P1040115

     

    Hej vänner ♥

    Idag flyger vi hem från Island!

    Det är ingen lång flygresa vi har framför oss, men det är ändå en flygresa och därför tänkte jag att det passade bra att prata lite om just flygresor och hur vi kan tänka kring dem, framför allt de längre resorna.

    Att flyga är något jag fasar för! Det kanske är svårt att tro eftersom jag reser ganska mycket, men jag har två saker som gör att jag inte gillar att flyga. Det första är att jag är flygrädd och upplever ett enormt stresspåslag i samband med flygningar. Värst tycker jag att det är under start/ landning, för väl uppe i luften brukar det kännas helt okej. Det är inte så farligt att jag får ångest eller något sånt, det är bara det att jag tycker det är obehagligt (precis som många andra) och jag försöker tänka på att flyga är bra mycket säkrare än att åka bil, även om känslan inte är så. Det som är viktigt att komma ihåg är att känslorna inte alltid talar sanning!

    Vid länge flygresor har jag ett ytterligare problem som jag tror jag nämnt tidigare här i bloggen. Jag har jättesvårt att sitta still (jag har inte restless legs), och ofta klarar jag inte att sitta still i samma position i mer än någon minut innan benen börjar domna bort på mig. Det kryper och värker vilket gör att jag hela tiden måste röra på mig, vilket är SÅ HEMSKT! Jag har såklart försökt få hjälp för detta, men de har inte hittat något fel. Det är sällan jag klarar att äta en hel middag utan att behöva ställa mig upp ett par gånger för skaka på benen, och då förstår ni kanske att en flygresa på runt 12 timmar (som det tar till t.ex. Thailand) inte blir så kul. Jag kan inte sova och kan få lätt panik om jag råkar sitta längst inne vid fönstret  och de utanför mig somnar. Jag MÅSTE kunna ställa mig upp emellanåt.

    Nu ska jag inte prata mer om mig själv, utan tänkte ge er som kanske är lite mer ”vanliga” i benen tips på hur ni kan göra flygresan till en skönare och mer behaglig upplevelse!

     

    SKÖNA KLÄDER

    Att du reser i bekväma kläder är otroligt viktigt, iallafall är det viktigt för mig. Har jag något obekvämt på mig blir flygresan bara ännu värre, så därför sätter jag alltid på mig sköna kläder som känns mysiga att krypa upp med i flygstolen. Ett par kompressionsstrumpor eller stödstrumpor kan också vara skönt att sätta på fötterna.

     

    RÖR PÅ DIG

    Oavsett om benen somnar eller inte så är det bra att hålla igång cirkulationen i kroppen. Res på dig och gå lite promenader då och då. Gör tåhävningar sittande och massera gärna dina vader och hälsenor. Stretcha nacken då och då och reser du tillsammans med din partner kan ni ju passa på att massera varandra om ni vill!

     

    VATTEN

    Tänk på att dricka mycket vatten! Luftfuktigheten är låg vilket gör att vi lätt blir uttorkade och mår dåligt om vi inte dricker mycket. Flygplanspersonalen brukar dock vara duktiga på att komma ut med vatten och själv brukar jag alltid köpa med mig ett par flaskor innan jag går på planet! Undvik att dricka mycket kaffe och alkohol!

     

    MATEN

    Jag kan tycka att flygplansmaten blivit bättre de senaste åren, och ofta när vi flugit har vi blivit serverade någorlunda bra mat. Jag brukar dock vilja vara på den säkra sidan och tar alltid med en egen liten matsäck. Chiafrön har legat nerpackade i handbagaget senaste gångerna för att jag lätt ska kunna blanda ihop med någon vätska (som går att köpa innanför säkerhetskontrollen). Frukt brukar jag också packa ner en hel del och även en påse nötter (vilket en inte alltid får ha på flygplan, men det brukar de säga till om innan). Goda smörgåsar går att förbereda i förväg och likaså mellanmålsbollar, t.ex. de här tropiska kokosbollarna, eller de här chokladbollarna!

     

    SÖMN

    Sov om du kan! Det är jätteskönt, flygresan går snabbare och du minskar risken för långvarig jetlag!

    Själv har jag aldrig kunnat sova när jag flugit. En gång hände det att jag somnade till en kort stund och när jag då vaknade igen hade jag ingen känsel från magen och neråt. Det kan vara något av det värsta jag varit med om och när jag ställde mig upp ramlade jag ihop eftersom benen var som spagetti. Det gjorde galet ont när känseln kom tillbaka (ben och rumpa hade somnat på mig) och efter det kommer jag aldrig tillåta mig att somna på ett flyg igen. Men det är något jag får leva med…

     

    SYSSELSÄTTNING

    Jag tycker att det är viktigt att ha lite kul på flygresan också – då går tiden så mycket fortare! På långflygningar brukar alla ha en egen liten tv-skärm framför sig med en hel del underhållning i form av filmer, musik, spel o.s.v. Det är skönt och brukar faktiskt vara en hel del bra filmer att välja mellan! Jag brukar också köpa med mig lite olika tidningar att läsa, och kanske en med korsord, sudoku  och annat pyssel. En bra bok, kortspel och yatzy är andra saker som jag tycker är roligt att roa mig med och som jag alltid packar med mig i väskan!

     

    IMG_0011

    Tropiska kokosbollar är ett gott snack att ta med under flygningen!

     

     Har du något bra flygplanstips att dela med dig av?

     

    Kram / Emma.

    Frukostbuffé på hotellrummet

    God morgon på er ♥

    Hoppas att ni fått en härlig start på onsdagen och att ni ger er själva det ni behöver just idag! 

    Här i Reykjavik är en långfrukost på hotellrummet det enda vi hunnit med än så länge, vilket inte är helt fel. Det är så skönt att kunna sova tills en vaknar och bara ta det lugnt på morgonen! Vi bor på ett lägenhetshotell här, vilket innebär att vi får fixa frukost själva (finns ett litet minikök på rummet med spis, kylskåp, micro, kaffe/ vattenkokare och brödrost).

    Planen var att fortsätta äta av havregrynsgröten med torkade bananer, jordnötssmör, kokos, frön och mjölk (som varit den traditionella frukosten under hela resan) dessa dagar, men när jag igår hittade ett alldeles varmt mjukt nybakat glutenfritt bröd (med ett bra innehåll dessutom) på en hälsokost här i stan kunde jag inte låta bli att köpa det. Jag skulle minsann njuta av ett par riktigt goda mackor och en nybyggd kopp kaffe till frukost!

    Så, vi handlade även med lite goda pålägg, grönsaker, smoothie och ägg för att fixa en liten frukostbuffé här på rummet idag!

    Och ÅH, så ljuvligt det var med frukost likt den här, det var precis vad jag behövde idag känner jag ♥

     

    IMG_8647 IMG_8650 IMG_8651 IMG_8654

     

    Slurp sa det!

     

    Brödet var bland annat bakat på hirs, glutenfri surdeg, morötter och solroskärnor! Det var första gången jag åt ett glutenfritt surdegsbröd och jag måste bara få meddela att det var alldeles ljuvligt! Är alltid så glad och tacksam de gånger jag hittar goda saker som magen mår bra av – hirs är dessutom ett livsmedel med låg fodmap, vilket ju såklart är extra bra!

     

    Nu väntar sista dagen på Island framför oss (ja imorgon åker vi hem igen)! Jag kan inte riktigt förstå att vi varit här i två veckor redan – vart tog tiden vägen?

    Vi hade egentligen tänkt rida idag som ett avslut på resan, men eftersom vi var lite sega med att boka blev ridturen som vi ville göra såklart fullbokad. Vi tänker därför ta en runda på stan idag och sedan avsluta dagen och hela resan med en fyrarätters middag på restaurangen Perlan som bjuder på en fantastisk utsikt över stan. Under tiden som en avnjuter maten där snurrar kupolen sakta runt vilket ger en 360 grader utsikt över hela Reykjavik. Dessutom ska maten vara riktigt vällagad och god!

     

    Hoppas att ni får en underbar dag mina vänner ♥

     

    Kram / Emma.

    TISDAG I REYKJAVIK

    Hej mina fina läsare ♥

     

    Hur mår ni? Berätta vad ni gör om dagarna! Har ni semester eller jobbar ni?

     

    Här i Reykjavik är semestermoodet på och det är så himla skönt att vara tillbaka från campinglivet! Sova i tält i alla ära – men det finns ju också flera nackdelar med det. T.ex. det där krångliga med att gå upp och kissa på natten, inte ha någon kudde, folk som pratar och skriker utanför (när en sover på campingplats), ofräscha duschar och allt det där…

    Fördelarna är dock fler och de väger såklart upp nackdelarna, men det är just de där lite jobbigare sakerna som gör det så himla skönt att ”komma tillbaka”. Det är som en påminnelse om hur bra en har det egentligen. Efter några nätter i tält uppskattar jag verkligen de där små sakerna som jag annars tar för givet, som att kunna gå upp och kissa utan att behöva lämna en varm sovsäck och dra på massa extra kläder (och på köpet vakna till och bli kall), sova i en mjuk säng och gosa med en skön kudde – ja ni fattar – just det där njuter jag himla mycket av just nu faktiskt!

     

    Idag började jag dagen med en morgonpromenad längs havet här i Reykjavik medan Pelle låg kvar i sängen och snarkade (vill ni se bilder från morgonpromenaden så kan ni kolla min instagram – där enheter jag @emmabarremyr). Det var en vacker morgon med både solsken, vindstilla och blå himmel. Sikten utöver västfjordarna och de vackra bergen var därför perfekt och som jag njöt av att strosa där i min ensamhet (för det var inte många andra själar vakna då). En bra start på dagen som sedan fortsatte med grötfrukost tillsammans med Pelle och sen ett besök på World Class Laugar. Ett helt galet stort gym som jag länge sett fram emot att testa. Konditionsparken var något jag aldrig tidigare skådat. Löpbanden hade stora skärmar och vi kunde välja att springa leder i berg och städer runt om i hela världen. 20 minuters uppvärmningsjogg försvann därmed väldigt fort undertiden som jag sprang runt på Nya Zeeland 🙂 Har ni testat liknande löpband? Vi körde sedan ett styrkepass med fokus på ben och mage och jag njöt av att få testa alla roligheter i gymmet! Tjohoo, vilken jättelekpark (på bilden syns bara en liten del av gymmet)!

     

    IMG_8602 IMG_8612IMG_8608

     

    Dagen fortsatte sedan med en promenad in till stan för lunch på restaurangen Gló som serverar hälsosam vegetarisk/ vegansk/ raw mat. Jag och Pelle tog en varsin raw pizzaslice och sedan fick vi välja till tre olika sallader, och som pricken över i:et fick vi även frökex och hummus till. Så jädrans gott var det! Älskar den här typen av restaurang – som dessutom märkt upp alla rätter med allergier (något som uppskattas väldigt mycket av mig som varken kan äta gluten eller laktos, då slipper jag hålla på att fråga och krångla).

    Det fanns också hälsosam raw fika, men vi sparade fikat där tills imorgon och gick istället till fiket tvärs över gatan där jag hade hittat en lakritslatte som jag ville testa!

    Lakritslatten var såklart alldeles ljuvlig (vad skulle det annat vara för en lakritsälskare?) och avnjöts tillsammans med en chokladbit med kokoskräm!

    Mmmmm 😀

     

    IMG_8604 IMG_8606 IMG_8607 IMG_8615

     

    Ja den här dagen i Reykjavik har gått fort! Nu ligger vi och vilar lite på hotellet innan vi ska in till stan igen och äta middag! Det blir verkligen fullt fokus på att njuta av all god mat de sista dagarna nu 🙂 Idag har vi bokat bord på Fish Market som jag hört mycket gott om. Magen kurrar redan, så det ska bli underbart med mat igen, hihi!

     

    Hoppas att ni får en alldeles ljuvlig tisdagskväll mina vänner 

     

    Kram / Emma.