Pannkakskvällen!

    Hej ♥

    Igår kom lillasyrran hit och vi dukade upp till pannkaksfest, tände ljus och borrade ner våra rumpor i soffan! Samtal om livet under en filt, en film som rullade i bakgrunden och ett mörker som föll allt tätare. En höstkväll när den är som bäst skulle jag vilja säga!

    Och alltså pannkakor! Hur gott är inte det? En god smaksättning och massa topping ger dig bästa pannkaksupplevelsen! Vi åt havre- och vaniljpannkakor med banan- och blåbärsglass, hallon, jordnötssmör, kokoschips och granola. Till efterrätt fick mörk choklad avsluta vår delikata middag!

    Rekommenderas startkt!

    IMG_3886 IMG_3891 IMG_3888 IMG_3889 IMG_3892 IMG_3899

     

    Pannkakor går dessutom att variera i mängder med olika smaksättningar!

     Här är några av mina pannkakstips!

    Med tanke på #matlådekampen måste jag slå ett slag för pannkakorna som är perfekta att ha med sig i låda och funkar funt som både frukost, lunch, middag eller mellanmål!

     

    Kram / Emma.

    Enter a title

    Morgonpromenad

    God morgon ♥

    Idag vaknade jag utvilad och pigg för första gången på länge och unnade mig därför en lugn och skön morgonpromenad!

    Ute är det så fantastiskt vackert och kylan som biter i mina kinder får mig att känna mig levande! Äntligen känns kroppen redo för rörelse igen!

    Tack är tacksam för kroppen och stunden!

    morgonpromenad1 morgonpromenad morgonpromenad3 morgonpromenad2

     

    För mig är morgonpromenaden bästa starten på dagen! Kroppen vaknar till liv och hjärnan piggas upp. Frisk luft är bra grejer och efter rörelse smakar frukosten extra gott 😀

     

    Vad är bästa staren på dagen för er?

     

    Kram / Emma.

    Veckans övning – bicepscurl på boll

    Hej vänner ♥

    Det är måndag och dags för en ny övning på bollen! Vi går igenom kroppen och dess muskler för att sen kunna använda alla övningarna i ett helkroppsprogram som kan köras i olika varianter i form supersets, cirklar, tabata, etc.

    Dagens övning är en övning för framsida arm (biceps) – bicepscurl på boll.

    Att köra bicepsövningen sittandes på en boll gör att du även får balans- och stabilitetsträning på köpet. Det är inte alldeles lätt att sitta på en boll och lyfta tunga vikter. Det kan vara en ny utmaning för den som i vanliga fall står eller sitter på en bänk och kör övningen.

    DSC_9405 - Kopia

    Foto: Caroline Dahlén

    Sitt på bollen med rak rygg, stabilitet i core och bäckenbotten och en hantel i var hand. Böj armbågarna och för hantlarna upp mot axlarna och släpp långsamt ner tillbaka. Upprepa x antal gånger.

    Desto tyngre vikter du använder, desto tyngre och svårare blir övningen.

    Tidigare övningar att kombinera med dagens övning:

    Övningen passar bra att t.ex. köra för sig i x antal set, lägga in i en cirkel med andra övningar (t.ex. de jag nämnt ovan) eller köra i superset med en annan bicepsövning.

    Lycka till!

     

    Kram / Emma.

    #matlådekampen

    Hej vänner ♥

    Under oktober månad kör Sally som bloggar på skippanudlarna.com igång Matlådekampen 2014. Under månaden ska vi försöka ta med oss matlåda så ofta som möjligt. Det kan vara frukost, mellanmål eller huvudmål, men tanken är att vi ska bli bättre på att planera, ta vara på mat och även spara in pengar.

    Tre snabba fördelar med matlåda:

    • Billigare: Att äta på restaurang är ofta dyrt och hundralapparna springer snabbt iväg.
    • Bättre koll på innehållet: Du kommer äta det du tar med dig vilket ger dig härliga möjligheter att ladda lådan full med näringsrika och energigivande rätter.
    • Minskar matsvinnet: Många av dina måltidsrester funkar utmärkt som lunch dagen efter, du kan skapa nya spännande kombinationer och varianter och använda flera små delar för att få ihop en hel måltid. Tänk efter innan du slänger mat, det vinner både du, miljön och din plånbok på.

    Om du redan brukar ta med dig matlåda 2-3 gånger i veckan, toppen! Då kanske din utmaning är att ta med fler gånger i veckan eller att uppmuntra vänner/kollegor att göra detsamma. Har du aldrig tagit med en matlåda? Då kanske det räcker som mål att du ska ta med 1-2 gånger första veckan för att sedan trappa upp det. Går du i skola eller gymnasieskolan där du får lunch kan du istället fokusera på att ta med smarta mellanmål och snacks.

    Utmaningen bygger på dina egna villkor, men tillsammans kan vi hjälpa varandra med tips, recept, idéer, hejarop och inspirerande bilder. Vi använder oss av hashtaggen #matlådekampen på Facebook, Twitter och Instagram.

    Så här gör du för att delta i utmaningen:

    Maila ditt namn och om du vill även ditt Instagram konto/blogg till [email protected]. Har du blogg så lägg gärna upp ett inlägg med denna introduktionstext där du uppmanar dina läsare att hoppa på tåget. Under utmaningen kan vi se allas bidrag under hashtaggen #matlådekampen

    Under oktober månad kommer det på www.skippanudlarna.com läggas upp tips, nya roliga varianter på recept och även era tips och bilder som ni delar med er av. Sally kommer även ha lite TÄVLINGAR där finfina priser kan vinnas!

    Jag hakar på! Gör ni också det?

    Låt matlådekampen börja!

     

    matladekampen2014

     

    HÄR HITTAR DU MÅNGA AV MINA MATLÅDETIPS! (rätter som funkar finfint i matlåda)

    Kram / Emma.

    Boktips!

    God morgon måndag ♥

    Hur mår ni? Har ni haft en fin helg?

    Min helg blev inte riktigt som planerad. I en månads tid hade det varit bestämt att jag och Pelle tillsammans med min syster och hennes pojkvän skulle åka upp till Långberget och vandra till Värmlands hösta punkt, Granberget, 701 m.ö.h. SOM jag hade längtat och sett fram emot det! Dessutom hade väderleksrapporterna lovat ett strålande vackert väder och vi skulle sen avsluta dagen med en middagsbuffé på Nedergården i Sysslebäck. Allt var planerat, matsäcken var packad och kaffekokaren laddad. Klockan ringde sex på lördagsmorgonen, men ganska snabbt insåg jag att en vandringstur inte skulle bli av för min del. Efter att ha varit pigg under fredagen var jag optimistisk och när jag vaknade på lördagen var det som ett slag i ansiktet när huvudet kändes tungt, pulsen hög och näsan täppt. Jag grät en skvätt av besvikelse, men insåg ganska snabbt att jag kunde göra något annat bra av den här helgen. Jag är så trött på att ”vila”, men den här helgen har jag verkligen VILAT. Hela helgen har spenderats i soffläge med en bra bok och skön musik, och jag har njutit av det. Datorn har varit avstängd och telefonen har knappt rörts – så HIMLA SKÖNT!

    Boken jag läst heter Livet efter dig! Det är en bok om en annorlunda kärlekshistoria, och en bok som verkligen ger en perspektiv på livet. Har ni inte läst den så måste ni läsa den!

    Det får bli måndagens tips! Läs ”Livet efter dig” helt enkelt 🙂

     

    Under morgonen har jag betat av mailen som alltid fylls upp ordentligt under helgerna. Idag blir det jobb hemifrån hela dagen vilket passar bra då jag fortfarande inte är helt kry. Yogan blir det absolut inte tal på ikväll, jag får skippa det den här gången då det verkligen satte sina spår förra veckan (jag blev sjuk igen). Jag satsar på att vara helt frisk tills nästa vecka istället och håller mina tummar för att jag kan vara med på de sista gångerna!

     

    Hoppas att ni får en härlig måndag!

    Kram / Emma.