Emma Barremyr

Besseggen

Hej ♥

Besseggen ligger precis som Galdhöpiggen i Jotunheimen, och är Norges mest besökta vandringsled. Efter att ha varit där förstår jag varför. Det var en helt fantastisk vandringsled med en otrolig utsikt över sjön Gjende (984 m.ö.h) och Bessvatn (1374 m.ö.h). Dessa sjöar är såna kontraster eftersom de ligger på olika höjd över havet. Gjende är alldeles turkos medan Bessvatn är otroligt mörkblå! Själva leden var fin och bra markerad och på vissa ställen var det riktigt brant vilket gjorde att vi fick en liten klätterutmaning. Det gillar jag, men för den som är rädd för höjder kan det bli en större utmaning!

Vi vaknade upp i tältet halv sju måndag morgon. Planen var att ta båten över Gjende från Gjendesheim till Memurubu kl 8.00 och sen gå längs Besseggen tillbaka till Gjendesheim. De säger att leden är lättare att gå från det hållet. Men redan vid sju började turisterna att köa vid båten och vi insåg ganska snabbt att vi inte skulle komma med den. Och när den 7.20 lämnade piren bestämde vi oss att gå från Gjendesheim till Memurubu och ta båten tillbaka istället. Så ett tips för er som ska gå där, var ute i GOD TID 🙂 Jag kan säga att vi var ganska ensamma om att gå från andra hållet vilken var väldigt härligt. Många satt kvar och väntade på att båten skulle komma tillbaka, men det hade vi inte tålamod till. Dessutom hade vi hört att vandringsleden skulle vara finare att gå från Gjendesheim, så vi körde på den planen istället!

Och vackert var det! Helt otroligt vackert! Leden började med en brant stigning som sedan planade ut uppe på toppen (1743 m.ö.h) när vi gick längs bergskammen. Vi fick upp ett bra tempo och hade hela Jotunheimen med alla snötäckta toppar framför oss! SÅ VACKERT! Vi hade garanterat valt rätt väg kände vi är vi gick och njöt av utsikten 🙂

besseggen61

Utsikt från nattens tältplats!

besseggen3

Efter två timmar var vi framme vid själva ”Besseggen” och tog där en lång fikapaus. Vi njöt av utsikten, åt riskakor med jordnötssmör, bananer, makrill, choklad och nötter!

Nedan ser ni utsikten, som det kan vara en av de vackraste fikautsikterna någonsin!

Efter fikastunden var det dags att klättra ner några höjdmeter (de som kommer från andra hållet klättrar upp). Och sen fortsatte leden i en kuperad stenterräng bort mot Memurubu. Den sista timmen gick nedför och återigen blev det tufft för knäna med trötta muskler som inte riktigt orkade hålla emot. Men återigen – det gick och vi kom fram hela, glada och svettiga efter 5,5 timmar!

besseggen4 besseggen1 besseggen5

Framme i Memurubu var det över en timme kvar tills båten skulle gå, så vi satte oss nere vid sjön, åt lunch och njöt av att svalka fötterna i vattnet. Det var otroligt skönt!

Båten tillbaka till Gjendesheim gick fort och när vi sen kom i land igen packade vi snabbt in oss i bilen och körde till hotellet som låg ett par km bort! ÄNTLIGEN!!! Efter tre nätter i tält var det otroligt skönt att ta en dusch, sätta på sig myskläder, köpa fika (kaffe och glass) och krypa upp i soffan i lobbyn och bara vila!

Natten tillbringades sen i Bjessheim fjellstue med en vacker utsikt över Övre sjödalsvattnet.

besseggen7

besseggen9

Frukostbuffén nästkommande dagen smakade SÅ BRA! Havregrynsgröt med mjölk och blåbärssylt, älgkorv, inlagd lax, ost, skinka, brieost, ananas, banan, vindruvor, melon, gurka, tomat, ägg och kaffe! Mums 🙂 Och sen väntade en lång, men vacker bilresa ner till Odda. Den dagen kan ni läsa om här <– (klick) om ni vill!

I nästa inlägg får ni läsa om vårt sista mål på det här äventyret – Trolltunga, som också var det bästa!

Kram / Emma.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!