Choklad-ägglatte

    Hej finisar ♥

    Är det något jag snöat in på senaste tiden så är det ägglatte!

    Jag har aldrig varit någon stordrickare av kaffe, men den där ägglatten är svår att hålla sig ifrån. Den är så himla krämig, mättande och GOD!

    För det mesta brukar jag smaksätta med kanel och kardemumma, men nu varierar jag även med vanilj och kakao som blir SÅ GOTT! Varmt, krämigt chokladkaffe funkar fint till både frukost eller mellanmål 🙂

    IMG_1275

    IMG_1268

     

    Ingredienser:

    Knäck i ett ägg och häll i kokosolja, vaniljpulver, kakao och sist kaffe i en bunke. Ta fram stavmixern och mixa runt 30 sekunder till en krämig kaffedrink!

     

    IMG_1266

    IMG_1271

     

    Har ni testat?

     

    Kram / Emma.

    Enter a title

    Fulländad löpcoach!

    God morgon vänner ♥

    Jag har haft en helt fantastisk helg full med tränings- och löparnörderier på PT-school i Stockholm! Även om helgen varit helt galet intensiv och fullproppad med information har det varit så himla roligt! Jag har lärt mig massor, utvecklat mig själv och träffat så många inspirerande människor! Jag känner en otrolig ödmjukhet inför andras kunskap och tacksamhet för att jag får chansen att lära mig nya saker från dessa människor!

    Vi har jobbat mest teoretiskt under den här helgen, och det har varit lååånga dagar i skolbänken, men vi har även haft ett par inslag av praktisk träning som har varit väldigt givande (jag har dock suttit på bänken p.g.a. skada)! Den här kursen har varit mycket fokuserad på just ”PT-löpning”, medan steg ett var mer inriktad mot ”löpning i grupp”. Jag har under den här helgen fått en bredare och djupare kunskap i hur vi tränar för att bli den bästa versionen löpare (sett utifrån en själv såklart). Alla har ju olika förutsättningar och därför finns vi löpcoacher till för att kunna individanpassa träningen till olika mål och livsstilar! Löpning är så mycket mer än bara löpning, och tillsammans med kompletterande träning och teknikträning skulle jag vilja påstå att det är en av de bästa motionsformerna – du rör på alla leder, utmanar hjärtat och musklerna, samtidigt som det är en enkel motionsform som kan utföras i stort sett vart som helst – bara du har ett par bra skor!

    Idag känner jag mig helt utmattad mentalt och känner att det även påverkar kroppen. Så trots en helg med stillasittande beordrar jag mig själv ytterligare en dag med vila från träningen. Stress påverkar kroppen negativt, försämrar prestationsförmågan och återhämtningen. Därför tar jag idag en tredje vilodag för att ladda upp mentalt! Jag har tvättstuga och PT-onlinejobb under förmiddagen och i eftermiddag kör jag PT-kunder i gymmet innan det är dags för semester, TJOHOO! 😀

    IMG_0408 (4)

     

    Jag vill också passa på att säga TACK till er och tala om för er hur underbara ni är! Tack för att ni läser bloggen, för att ni kommenterar, mailar och delar av er själva. Ni anar inte HUR MYCKET det betyder för mig! Ni är fantastiska, kom ihåg det!

    Hoppas att ni fått en underbart snart på veckan!

     

    Kram / Emma.

    Mammas jordgubbstårta

    Hejsan vänner ♥

    Fredag!

    Idag passar det bra med ett riktigt smarrigt recept till er, ellerhur?

    Det är sommar!

    Och vad passar då bättre än en riktigt god och gräddig jordgubbstårta?

    Inget, nej jag tänkte väl det 🙂

    Eftersom jag inte äter gluten har min mamma experimenterat fram en tårta gjord på havremjöl istället för vetemjöl, och den här tårtan, den är älskad av alla i familjen! Vi åt den på hemma midsommar och ni var flera som ville ha receptet, så här kommer det!

    IMG_1219

     

    Ingredienser:

    • 50 g smör
    • 2 ägg
    • 2 dl socker
    • 1 1/4 dl mjölk 3 dl glutenfri havremixmjöl från Provena
    • 1 msk fiberhusk
    • 1 1/2 tsk bakpulver
    • 1 tsk vaniljpulver

    Smält fettet, vispa ägg och socker pösigt, tillsätt sedan mjölken och det avsvalnade fettet. Rör ner mjölet blandat med fiberhusk vaniljpulver och bakpulvret. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min i 175 grader. Dela kakan. När den har kallnat häller jag saften som blir av min hemlagade jordgubbssylt på övre delen och sen brer jag på ca 2-3 dl vispad grädde blandad med ett par msk Lemon Curd på den undre delen av kakan. På grädden skivar jag jordgubbar, lägger sedan tillbaka den övre delen på kakan. Sen brer jag på rejält med grädde och dekorerar med mycket jordgubbar, sen är det bara att njuta! 

     

    IMG_1229

     

    Hoppas det smakar!

    Trevlig helg vänner ♥

     

    Kram / Emma.

    Hej Stockholm och hotellfrukost!

    God morgon vänner ♥

    Haha, jag blir alltid lika chockad när jag kommer till Stockholm! Det är så mycket folk överallt! Ja, kalla mig lantis om ni vill 🙂 Jag gillar städer och har ju ändå varit i mycket större städer än Stockholm, t.ex. Hong Kong, Paris, Bangkok eller Sidney. Det är spännande och lite av en sport att lära känna nya städer tycker jag, men samtidigt blir jag otroligt stressad av så mycket folk och trånga gator! Jag känner mig i vägen! Visst finns det en charm med städer, men jag trivs så mycket bättre i lugnet! Hemma i Karlstad har jag ju nästan hela gångbanan för mig själv vissa dagar på morgonpromenaden. Och i Torsby, där är sannolikheten att jag möter någon ute i skogen ännu mindre. Det är bara jag och hundarna!

    Nu är ju inte Stockholm någon ny stad för mig och jag vet att det finns lugnare ställen än centralen och drottninggatan. Jag har ju varit här mycket och känner till flera delar av stan, vilket känns tryggt när jag kommer såhär på en snabbvisit och inte har tid att utforska! Jag kunde snabbt smita in på hotellet igår och ha en lugn och tidig kväll för mig själv vilket kändes som en skön uppladdning inför tre långa utbildningsdagar!

    Idag började dagen såklart med en härlig hotellfrukost! BÄSTA STARTEN!

    hotellfrukost1

    Naturell yoghurt med keso, russin, aprikoser, solroskärnor och linfrö, brieost, kalkon, grapefrukt, vattenmelon, äggröra, tomat, gurka, paprika och kaffe med mjölk.

     

    Nu är jag laddad med god sömn och en bra frukost!

    Löpcoach steg två handlar om PT-löpning och idag kommer vi jobba med teknik, coachning, krav- /kapacitetsprofiler och löpning utomhus! Tjohooo!

    Hoppas ni får en härlig fredag!

    Kram / Emma.

    Sommarlistan

    Hej fina läsare ♥

    En sommarlista har cirkulerat runt bland bloggare de senaste dagarna för att liva upp sommarstämningen i denna något kyliga juni vi har! Fanny skickade vidare listan till mig och jag skickar listan vidare till Caroline Dahlén och Sofie!

    1. Hur ser dina planer ut för sommaren?

    Jag kommer avsluta juni med utbildning i Stockholm och sen har jag semester hela juli. Bloggen och mina PT-onlinekunder kommer hänga med i sommar, men annars kommer jag försöka ta det så lugnt som möjligt för att vila upp mig efter en stressig vår. Karlstad kommer jag nog lämna för sommaren och istället kommer de första veckorna tillbringas i sommarstugan, hos svärföräldrarna eller hos mamma och pappa i Torsby. Vecka 29 åker vi upp till stugan i Idre några dagar med mamma och pappa och sen åker jag och Pelle vidare till Åre för att fira vår fyraårsdag med vandring och spa. De två sista veckorna finns det inte så mycket planer för. Kanske åker vi utomlands en sväng om vädret varit pissigt, eller så stannar vi hemma och njuter av att plocka blåbär i skogen, latar oss på den svenska stranden, springer i Valberget och umgås så mycket vi kan med vänner och familj. Jag ser fram emot sommaren och de lata dagarna ♥

    runnsjön5

    2. Vad gjorde du på midsommar?

    Jag skrev om det i det här inlägget <– (klick)

    3. Min bästa sommarfrukost?

    Svalkande smoothies på färsk bär och frukter, och andra kalla saker som fil, yoghurt, keso eller kvarg, gärna med ett berg av massa bär från trädgården och skogen till!

    juli

    4. Bästa sommarlåten?

    Jag och musik alltså, inte riktigt min starka sida! Men om jag måste komma på något så är jag ganska förtjust i gamla godingar och lyssnar gärna på Lars Winnerbäck, Ted gärdestad, Jason Mraz, Gyllene tider osv… haha! Andra får gärna välja musik när det ska vara sånt på 🙂

    5.Vad passar bäst på grillen?

    Jag älskar grillat av alla dess slag och äter det mesta. Kött, fisk eller fågel. Sötpotatis, melon, sparris och halloumi är också underbart från grillen! Det ska jag äta mycket av i sommar 🙂

    grillat

    6.Vad dricker jag helst i sommar?

    Är jag tråkig om jag svarar vatten? Jag dricker alltid helst vatten, men annars släcker kokosvatten med några isbitar i också törsten väldigt bra!

    7. Vad ska jag läsa i sommar?

    PT-Fia tipsade för länge sen om boken ”Livet efter dig”. Jag har köpt den och sparat den till semestern!

    8. Favoritplagg under sommaren?

    Favoritplagg är alltid träningskläder, oavsett årstid, och på sommaren är det ju såklart skönast med korta tights och ett linne.

    9. Bästa parken?

    Park? Nej jag är från landet jag så jag håller mig hellre i skogen 🙂

    10. Bästa badstället?

    Om jag ska bada ska det vara riktigt varmt i både vattnat och luften, annars är jag badkruka. Men bästa sommarbadet är såklart uppe vis sommarstugan. Morgondopp eller kvällsdopp ♥

    runnsjön4

     

    Kram / Emma.