Anmälan till träningshelgen på Idre fjäll 4-7 september

    Hej vänner ♥

    Innan vi tar helg vill jag bara kika in och påminna er om att anmälan till träningshelgen på Idre fjäll med mig öppnar på söndag 1 juni kl 12.00. Det finns åtta platser och det är som sagt först till kvarn som gäller. När klockan slår 12.00 är ni fria att anmäla er till [email protected].

    120819 IdreNipfjället och Jonas Gardsiö på Lill NipenFoto Nisse Schmidt

    Träningsfokus under helgen kommer ligga på löpning och vi kommer jobba med att förbättra er löpteknik och stärka konditionen. Vi kommer också köra roliga fyspass utomhus, köra ett yogapass varje morgon och ägna en hel dag till att vandra och laga mat ute på fjället!

    Den röda tråden genom helgen kommer vara hälsa och välmående och vi kommer fokusera på gemenskap och träningsglädje!

    PRIS: 3695:-

    Vad ingår i priset:

    • Boende i fjällstuga (delat rum)
    • Frukostbuffé på Världshuset alla dagar
    • Välkomstmiddag och avskedslunch på Världshuset (buffé)
    • 2 middagar och 2 luncher där vi lagar maten gemensamt
    • Träningspass i form av löpning, yoga, styrketräning och vandring
    • Entré till badhuset
    • Smoothies och mellanmål
    • GOODIEBAG till ett värde av hela 1000:-

    Vad gäller träningserfarenhet behöver du inte vara elittränad, men inte otränad heller. Du bör iallafall kunna springa en sträcka på 5 km (kan du inte idag har du hela sommaren på dig att träna) 🙂

     

    Mina fantastiska sponsorer till Goodiebagen är:

     

    Hoppas vi ses där!

    Kram / Emma.

    Enter a title

    FREDAGSUTMANING!

    Hej alla grymma läsare ♥

    Är ni sugna på en utmaning?

    Förra helgen körde jag och Pelle ett pass hemma i lägenheten och den här helgen tänkte jag att det är eran tur att få köra passet 🙂

    Passet består av två cirklar där ni jobbar med varje cirkel tre varv (sammanlagt 18 minuter) utan vila mellan varven. När en cirkel är avklarad får ni vila några minuter innan det är dags för nästa cirkel. Hänger ni med?

    Kör ni passet hemma behöver ni ha tillgång till en pilatesboll, hantlar och ett gummiband. Tre redskap som är väldigt bra att ha vid hemmaträning!

    IMG_0897

     

    (klicka på övningen för att komma till en film som visar utförande)

    Cirkel 1

    1. Stående rodd med hantlar
    2. Armhävningar
    3. Axelpress med gummiband
    4. Knälyft på boll
    5. Dynamisk sidoplanka med benlyft höger sida
    6. Dynamisk sidoplanka med benlyft vänster sida

    Ställ intervalltimern (ladda hem en app) på 45 sekunders arbete och 15 sekunders vila. Jobba igenom cirkeln tre varv utan vila. Det tar sammanlagt 18 minuter.

    När du är färdig vilar du, och vill du så fortsätter du med nästa cirkel som utförs på samma sätt.

     

    Cirkel 2

    1. Jorden runt (har ingen film, men googla så hittar ni bra förklaringar)
    2. Bicepscurl
    3. Dips
    4. Situps på boll
    5. Sidoböj med hantel höger sida
    6. Sidoböj med hantel vänster sida

    45 sekunders arbete, 15 sekunders vila i tre varv.

     

    VILKA ÄR PÅ?

     

    IMG_0905

     

    Lycka till och trevlig helg 🙂

     

    Kram / Emma.

    Önskerubrik – frukostfavoriter bröd

    Hej vänner ♥

    Frukost – morgonens njutning!

    När jag frågade efter önskerubriker ville flera av er att jag skulle lista mina favoritfrukostar. Otroligt svårt eftersom frukost är så gott och jag har så många olika favoriter!

    Och så var de det där med att snöa in. Jag gör ju lätt det. Vintertid är det ofta gröt eller välling, våren har varit en riktig brödperiod och nu när värmen börjar komma smyger sig suget efter svalkande smoothies, skålar med kesokvarg eller yoghurt på. Sen så finns det ju mugcakes, scones, chiagröt och mycket annat gott som går att äta.

    Eftersom det finns så mycket gott tänkte jag lista i olika kategorier och idag börjar vi med gott frukostbröd.

    Äter du bröd till frukost, tänk då på att gärna lägga till en proteinkälla och en fettkälla för att göra måltiden komplett. Proteiner och fetter tillsammans med fibrer från brödet är viktigt för mättnadskänslan och håller blodsockret stabilt fram till nästa måltid.

    Bra källa till proteiner och fett är t.ex. ägg, makrill, nötsmör eller ost.

    IMG_0680

     

    Här är fem favoritrecept på frukostbröd:

     

    IMG_9056

     

    Favorittoppingen på mina smörgåsar är och har länge varit avokado och makrill/ ägg och keso.

     

    Har ni några härliga brödrecept att dela med er av?

     

    Kram / Emma.

    Önskerubrik – träna lagomt?

    Hej vänner ♥

    Jag tänkte att vi skulle prata lite om lagom mängd träning. Vad är det egentligen? Hur mycket bör vi träna?

    Rekommendationerna för fysisk aktivitet ligger på 30 minuter per dag. Dessa rekommendationer omfattar all typ av fysisk aktivitet, även vardagsmotion. Personligen tycker jag att det är alldeles för lite. Våra kroppar är gjorda för rörelse, men i dagens samhälle är de flesta av oss stillasittande större delen av dagen, vilket skapar obalanser i kroppen. Vi behöver röra på oss för att må bra. Vi behöver svettas och få upp pulsen för att känna endorfinernas lyckorus. Vi behöver utmana musklerna till mjölksyra för att sen få sova gott om natten.

    Det finns så många positiva effekter av rörelse och fysisk aktivitet och det är viktigt att det får en plats i vår vardag.

    IMG_4724

     

    Ska vi prata hälsa behöver vi inte träna varje dag, men vi behöver röra på oss och använda våra kroppar! Gå eller cykla till jobbet/ skolan och spring i trapporna när ni får chansen. Lek med barnen/ hunden, gå ut i skogen/ parken och låt rörelsen bli en tid för avkoppling! En aktiv livsstil gynnar hälsan och får du till vardagsmotionen räcker det gott och väl med 3-4 träningspass per vecka för bibehållen hälsa.

     

    IMG_3500 - Kopia

     

    Hur mycket vi bör träna är egentligen helt beroende av målsättning och livssituation. Det är svårt att säga generellt att ”så här mycket ska alla träna”. Det går inte. För att kunna svara på frågan helt och hållet måste vi gå ner på individnivå och titta på personens behov, mål och förutsättningar. Det som jag skrivit om ovan gäller för en motionär som även äter en balanserad och näringsrik kost och vill behålla sin hälsa.

     

    Hur mycket tränar ni?

    Vad är lagom mängd träning för er?

    Vad mår ni bra av?

     

    Kram / Emma.

    Positiva tankar!

    God morgon solstrålar ♥

    Jag vaknar av att torsdagen knackar på dörren, och jag slänger upp dörren och tar emot den med öppna armar!

    När jag vaknar försöker jag att omge mig med positiva tankar som jag sen kan ta med mig under dagen. Positiva tankar och affirmationer har stark påverkan på oss och genom att börja dagen med positivt tänkande kan vi förändra en hel dag.

    Idag är en bra dag. Jag känner mig glad och lugn inombords. Jag ska ta hand om mig själv som om jag vore min egen bästa vän, och jag ska vara den bästa versionen av mig själv

    Att ha dåliga dagar hör till livet och det är inte varje dag en känner för att öppna upp armarna, välkomna dagen och tänka positivt. Och det är okej, men kom ihåg att positiva tankar är starkare än negativa. Känner du att det är en jobbig dag. Tillåt dig själv att vara deppig och ledsen, men försök ändå hitta något positivt att klamra dig fast vid. Hjärnan och hjärtat kommer lyssna till det, jag lovar!

    IMG_8787 (2)

     

    Ha en fantastisk torsdag alla underbara läsare!

     

    Kram / Emma.