2013 – en tillbakablick

    Hej alla fantastiska läsare ♥

    2013 har på många sätt varit ett helt fantastiskt år! Jag har fått utmana mig själv på många plan, fått många nya lärdomar och erfarenheter, haft grymt kul och bevisat för mig själv att jag klarat av att fullfölja en av mina största drömmar – att starta eget företag. Nu jobbar jag med mitt drömyrke, det är en häftig känsla! 2013 började med en vacker vinter som gick över i en fantastisk sommar som vi nog är många som sent kommer glömma!

    Men 2013 har också varit ett riktigt jobbigt år för mig på flera plan. Mormor var svårt sjuk under början av året och gick bort i början av mars. Att se någon man älskar lida svårt är något av det värsta som finns och jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva det igen. Mormor är och har varit otroligt saknad resten av året och det har varit tungt! Hösten har också varit riktigt jobbig, men det har ju sina orsaker som ni vet och jag tror att mycket av min inre stress också har med saknaden av mormor att göra!

    För att sammanfatta det gångna året kör vi en tillbakablick!

     

    Januari

    • Det nya året firades hemma hos mamma och pappa med en trerätters middag
    • Jag åkte på en långdragen förkylning som präglades av flera veckors halsont
    • Jag berättade för er om min resa genom ätstörningen
    • Jag startade upp mitt företag, PT by Emma och började jobba som PT på nJoy i Karlstad
    • Jag fyllde 24 år, mormor åkte dock in akut på sjukhuset, så det var där min födelsedag firades med ett skärande hjärta. Älskade mormor ♥

     

    bild 1 (14)

     

    Februari

    • Vi var i Stockholm en helg med svärföräldrarna och hälsade på Pelles bror med flickvän
    • Vi åkte skidor på Hovfjället en dag
    • Jag åt smarriga semlor på semeldagen
    • Jag började springa långdistans för första gången i mitt liv och ökade successivt distansen
    • Jag kunde börja springa längre tack vare foamrollern som ”behandlade” mitt löparknä, yeeeey!

     

    bild 1 (16)

     

    Mars

    • Mars började tungt och med många tårar när mormor blev sämre och efter ett par veckor gick bort…
    • Vi tog farväl av mormor med en fantastiskt fin minnesceremoni
    • Vi åkte upp till Trysil med mina svärföräldrar och njöt av underbar skidåkning
    • Påsken firades med massa god mat – såklart!
    • Vi hade öppet hus med Live-DJ i gymmet, wiiiieeee!
    • Jag och mina vänner åt på Via appia där vi grillade vårt egen kött på lavastenar och åt en underbar buffé till det
    • Jag påbörjade behandling för mina ben för att förbättra blodcirkulationen och bli av med ”kristallbildning”

     

    bild 2 (14)

     

    April

    • Våren började äntligen komma!
    • Jag träffade lilla Novalee för första gången (en av mina vänners bebis)
    • En vecka spenderades i Idre tillsammans med familjen då vi njöt av soligt väder och bästa skidåkningen
    • Det var full fart i gymmet med PT-kunder
    • Min egen träning gick grymt bra – både styrkemässigt och löpmässigt – härligt flow 🙂

     

    bild 2 (17)

     

    Maj

    • Maj började med en Stockholmstripp för att lyssna på The Boss, njuta av hotell, umgås med Pelles bröder och träffa min fina Madde!
    • Jag började drick ägglatte
    • Första glassen på Mormorsglasscafé avnjöts
    • Torsbytjejerna kom på besök i Karlstad en helg
    • Vi spelade bingolotto en kväll och jag vann 100 kronor
    • Vi firade mors dag genom att bjuda mamma på middag på Stadshotellet

     

    bild 5 (5)

     

    Juni

    • Vi inledde månaden med en plankutmaning som Annie drog igång – hej starka magmuskler
    • När plankutmaningen var över drog sedan en yogautmaning igång – #yoga20d som blev till #beyoga365. Den håller alltså fortfarande på!
    • Picknickens månad – vi firade att sommaren äntligen kommit på besök med många picknickar och slappa kvällar i solen.
    • Även mysiga grillkvällar blev det endel av
    • Jag och Pelle var ute och paddlade Kajak en dag
    • Midsommar firades i vanlig ordning med Borejoggen och grillfest med fina vänner
    • Jag och Pelle gick den årliga ”Dolpenturen” – en vandringsled på Munkforshöjden

     

    juli7

     

    Juli

    • SOMMAR OCH SEMESTER, SOL OCH BAD!
    • En månad som bjöd på massa färska bär, både från skog och trädgård
    • Jag snöade in på kesokvarg och åt det till frukost varje dag i princip
    • Jag njöt av många härliga träningspass utomhus – löpning, promenader, yoga, styrketräning.
    • Gyllne tider tog en kväll med oss tillbaka till 90-talet med sina fantastiska sånger – en oförglömlig tjejkväll!
    • Många lata dagar i sommarstugan, på stranden, hos svärföräldrarna och hemma hos mamma och pappa!
    • Jag och Pelle firade tre år med att vandra i Murstensdalen följt av ett avkopplande dygn på Loka Brunn 
    • Vi bokade resa till TANZANIA!

     

    juli5

    juli10

    juli

     

    Augusti

    • Jag genomförde min första detox någonsin och utmanade mig själv med endast rawfood under en veckas tid!
    • Jag bakade mitt godaste bakverk någonsin – banan- och jordnötscheesecake med chokladtopping
    • Jag bakade även den här underbara råa jordgubbscheesecaken med lime
    • Jag och Lina åt picknickmiddag i solnedgången och njöt av den underbara sensommaren
    • Ett par kräftskivor förgyllde några augustikvällar
    • Jag fortsatte att yoga, övade på huvudstående och blev stadigare och stadigare
    • Några besök på mormors glasscafé blev det också
    • Månaden avslutades med dop för lilla Novalee

     

    aug1

    aug7

     

    September

    • Jag åt goda äppelplättar gjorda på världens godaste äpplen från mammas och pappas trädgård
    • Jag åt för övrigt mängder av goda svenska äpplen under hela månaden
    • Jag gick många långpromenader och påbörjade specifik träning inför vandringen
    • Jag lagade också en god spenatsoppa, fyllde på med röd energi och ett wokexperiment som blev fantastiskt bra!
    • Vi hade finaste lilla vovven Tass på besök i stan under en vecka och fick gå många hundpromenader
    • Jag opererades
    • Jag och Pelle var på Skutberget en eftermiddag – njöt av natur, sol och fika!
    • Lillasyster Julia fyllde 20 vilket firades med dunder och brak!
    • Jag gick in i en hylla och skadade ögat och fick hjärnskakning

     

    sep3

    sep7

     

    Oktober

    • Jag och Beatrice hade en mysig söndag med långpromenad och kladdkakefika
    • Jag, syster och mamma var ute och vandrade  en ruggig höstdag och fikade på en brygga längs älven
    • Jag åt en underbart vacker och god pannkakstårta
    • Jag gjorde tester på Vo2 testcenter
    • Det underbara höstvädret höll i sig och jag körde PT-kunder utomhus
    • Jag ramlade av cykeln och skadade knät. Där sket sig konditionsträningen!
    • Jag bakade hälsosamma kanelbullar med dadelfyllning
    • Jag och min fina PT-vän Jennifer och hennes söta Mira åt en långlunch och nördade träningsprat!

     

    oktober6

    oktober

     

    November

    • Jag fick snosa på tvillingar hos min fina arbetskamrat Elina
    • Jag spenderade två underbara helger i Stockholm
    • Hade en frukostdejt med sötaste Fanny
    • Jag fick träffa flera av er goa läsare på Allt för Hälsan mässan
    • Jag gjorde ett jättegott pepparkakssmör
    • Jag, Pelle och Tass gick upp för Valberget och njöt av en fin utsikt
    • Jag tog spruta mot gula febern och blev sjuk….

     

    tillbakablick

     

    December

    • En lugn månad med fokus på vila och yoga för min del
    • Det blev många mysmorgnar och myskvällar
    • Lillasyster Julia bjöd på lyxlunch i form av räksallad
    • Jag och tjejerna hade julmys med massa gott
    • Några glöggkvällar blev det också
    • Mamma och pappa bjöd på trerätters en fredag
    • Det var mycket förberedelser med packning och dylikt inför resan! Wiiiieee 😀
    • Sen drog vi och nu är vi på Kilimanjaro!

     

    dec

     

    Med det vill jag önska er ett riktigt GOTT NYTT ÅR alla underbara läsare!!!

    Kram / Emma.

    Enter a title

    Att träna under en graviditet

    Hej ♥

    Under helgens utbildning lärde vi oss massor om gravidträning. Det var ganska mycket repetition från PT-utbildningen, men även en hel del annat matnyttigt som jag tog till mig.

    Ofta blir gravida behadlade som om de vore ”sjuka”. De blir tillsagda att ta det lugnt och inte anstränga sig för mycket. Idag vet man dock bättre än att gravida ska ta det lugnt och inte anstränga sig. Det finns inget som är så bra som fysisk aktivitet, vare sig du är gravid eller inte. Träningen under en graviditet förutsätter dock att det är en frisk graviditet och att träningsprogrammet individanpassas.

    Hur träningen ser ut under och efter graviditeten är ytterst individuellt och beror mycket på vilken tidigare träningserfarenhet den gravida kvinnan har. Ofta kan de som tränat mycket innan köra på som vanligt förutsatt sänkt intensitet, samt att vissa övningar bör bytas ut runt vecka 20.

    Styrketräning är alltid jättebra, speciellt om du är gravid och ska förbereda dig inför en kommande förlossning. En stark och vältränad kropp har mycket bättre förutsättningar att klara av en förlossning utan komplikationer jämfört med en otränad och överviktig kvinna.
    Jag skulle vilja jämföra förlossningen med ett marton. Tänk dig att du ska genomföra ett maraton, skulle du då ställa dig på startlinjen utan att träna innan? Jag har svårt att tro det. Förlossningen är en enorm påfrestning för kroppen, precis som en maratonlopp, och är du stark och har en bra fysisk kondition är förutsättningarna för en komplikationsfri förlossning och en snabbare återhämtning efteråt mycket större.

    Målet med träning under en graviditet bör vara att bibehålla/ förbättra den fysiska kapaciteten (för den som inte tränat innan) samt att förbereda kroppen psykiskt och fysiskt inför förlossningen och tiden efter. Träningsokus bör ligga på att stärka bäckenbottenmuskulaturen, bålen, ryggen, baksida axlar och ben. Det allra viktigaste är såklart att ha en stakt core och bäckenbotten.

    Gravidträning_480x240

    Hur tänker ni i den här frågan? Tränade/ kommer ni att träna som gravida?

    Själv hoppas jag innerligt att jag den dagen jag blir gravid får ha en frisk graviditet så att jag kan ge mitt barn de bästa förutsättningarna med massa motion och bra kost redan från början!

    Kram / Emma.

    Diet vs livsstilsförändring

    Hej ♥

    För ett par veckor sen skrev jag ett inlägg där jag berättade för er om min syn på kost och hälsosam livsstil. Har ni inte läst det kan ni göra det här (<–klick). Jag tänkte spinna vidare på ämnet kost nu igen, och ta upp ordet diet. Inlägget är framför allt riktat till överviktga personer som vill gå ned i vikt och skapa en hälsosammare livsstil.

    När jag lyssnade på radion förra veckan pratade de om olika dieter. Och det här med dieter är alltid intressant att diskutera. Diet betyder ”kosthållning”, så oavsett vad vi äter, om vi vill gå upp/ ned eller stanna i vikt så är det ju en diet vi äter efter. I och med att hälten av Sveriges befolkning är överviktig är det mest dieter som hjälper oss att gå ned i vikt det pratas om. Men vilken diet är bäst, och vad är det som funkar egentligen?

    Såhär är det ju – för att kunna gå ner i vikt måste vi ju göra av med mer energi än vad vi tar in, och alla dieter som hjälper oss med detta kommer också att få oss att gå ner i vikt, det är ganska självklart. Men hur får vi det att hålla i längden? Jag skulle vilja säga såhär – att en diet som vi inte planerar att äta hela livet kommer ju inte vara någon bra diet. Varför? Jo för att om kroppen är van en kost innehållande mycket socker och fett och helt plötsligt hamnar i svält under en period kommer den med all säkerhet att svara med att lägga på sig lite extra när den sen får i sig den ”vanliga” maten som den brukar få. Det kommer alltså inte funka i längden. Du kan ”banta” och gå ner i vikt hur många gånger som helst med hjälp av en diet, men återgår du till en ohälsosam kosthållning igen och kommer du med all säkerhet att gå upp i vikt igen. Tyvärr.

    Jag ratar allt vad ”dieter” och snabba metoder heter. Jag kan förstå att många kan behöva en kickstart med t.ex. soppor eller shakes till en början för att vänja sig av med dåliga kostvanor, men att ha det som en metod för att gå ned i vikt för att sedan börja äta som vanligt igen, det kommer inte att fungera. Kroppen är smartare än så!

    Vill du ha en diet som fungerar bör du satsa på en ny livsstil. Det handlar om att göra enlivsstilsförändring. Sunda, goda vanor med hälsosam och näringsrik mat, vardagsmotion och fysisk aktivitet är det som kommer hålla i längden. Att hitta en balans som får just dig att må bra. Balansen är oerhört viktig!

    Tips för en hälsosam kosthållning:

    • Ät varierat och ät av allt.
    • Kolhydraterna bör vara av det långsamma (fiberrika) slaget.
    • Ät fet fisk tre gånger i veckan – och gärna vit fisk utöver detta.
    • Ät 500 gram frukt och grönt om dagen.
    • 1/2 l mejeriprodukter om dagen.
    • Drick vatten när du dricker något.
    • Var noga med proteinintaget.
    • Ät baljväxter någon gång i veckan (bönor/ linser/ ärtor).
    • Ät utrymmesmat (chips, dricka, godis, kakor, bullar, tårta etc.) endast på helger – välj då det absolut bästa du gillar och ät det i mindre mängd.

    Ett annat tips är att börja med ett litet steg i taget. Tänk inte att du ska ändra allt på en gång om du ska göra en livsstilsförändrning, då kommer det inte heller att funka. Kroppen behöver tid på sig och en ny vana tar tre månader att sätta.

    Börja t.ex. med att:

    • Byta ut de snabba kolhydraterna till den långsamma slaget.
    • Sluta äta godis, chips, dricka osv på veckodagarna och ät en dag på helgen ist.
    • Äta grönsaker till varje måltid om du inte gjort det innan.
    • Äta mindre portioner och lägg till mellanmål om du inte gjort det innan.
    • Att träna ett par gånger i veckan istället för inget alls.
    • Vardagsmotionera så mycket du kan.
    Vareftersom tiden går kan du byta ut och lägga till fler och fler saker. Om du börjar smått kan det vara lättare att hålla motivationen uppe och chansen att du faktiskt gör en livsstilsförändring ökar!

    Kram / Emma.

    Update från Kilimanjaro

    Hej vänner!

    Fy fysiken vilken resa det varit! Det har nämligen varit allt annat än en bra start! Jag är inte den som ger upp eller klagar i första taget. I vanliga fall ordnar det sig ju alltid (och det är synd att oroa sig och stressa i onödan), och löste sig, det gjorde det i och för sig även den här gången. Men när vi missade flyget för andra gången på resan bröt jag ihop!

    Tanken var att vi skulle flyga Oslo – Bryssel – Nairobi – Kilimanjaro, men eftersom första flyget blev inställt fick vi istället mellanlanda det dubbla. De senaste dygnen har varit en enda lång stressresa. Vi har hela tiden haft tankarna på om vi ska hinna? Kört sprintlöpning mellan terminaler och gater (som ändå inte gav någon nytta). Ont i magen och rusande hjärta! Precis vad jag INTE ville ha… Stress alltså!

    I Oslo bokades biljetten om till Oslo – Köpenhamn – Bryssel – Nairobi – Kilimanjaro. Trodde vi. På planet till Köpenhamn insåg vi att våra bagage bara skulle gå till Bryssel av någon anledning (vi var så stressade att vi inte hann med att se det vid incheckningen), så dem var vi självklart tvungna att hämta ut i Bryssel, vilket gjorde att vi missade planet till Nairobi. Dessutom blev Pelles väska kvar i Köpenhamn… Varför det blev såhär? Det var någon som klantade sig i Oslo och raderade hela vår reservation och vår biljett ”försvann” från systemet. Knäppt va? Så vi fick alltså boka in helt nya reservationer i Bryssel. Men här fick vi himla bra hjälp och det ordnades med både nytt flyg och så fick Pelle sin väska i tid tills vi åkte från Bryssel.

    Nya resrutten blev nu Bryssel – Amsterdam – Nairobi – Kilimanjaro. Vi skulle i slutändan hinna med det planet som först var planerat mellan Nairobi och Kilimanjaro och för ett tag kändes det ganska bra – tills vi insåg att våra bagage bara skulle gå till Nairobi (hur tänker de som checkar in bagagen egentligen? Nu har det hänt två gånger på samma resa. Bagagen ska ju gå hela vägen, annars är det ju hopplöst). Suck! På en timme skulle vi aldrig hinna gå genom tullen (där vi dessutom skulle vara tvungna att betala $50 för visum även om vi bara var i transit), hämta ut bagagen, checka in dem på nytt, gå igenom säkerhetskontrollen och springa till planet. Men självklart gav vi inte upp, utan vi gjorde ett försök! När planet landade i Nairobi kastade vi oss ut och bad om hjälp, och så underbara afrikaner vi fick med att göra! De hjälpte oss genom att köra oss i en bil genom hela flygplatsen för att vi skulle få hämta väskorna utan att gå igenom tullen (dock fick vi ändå betala den där jäkla visumavgiften på $50), körde oss tillbaka så att vi precis skulle hinna checka in och hinna med planet! Jag var SÅ glad och tacksam för de här underbara människorna som hjälpte oss på det här sättet, fantastiskt! Vi stod precis bredvid gaten, med en halvtimme kvar till avgång. Planet stod där, vi skulle bara gå på. Tror ni vi fick det? Icke! Vi kom en halvtimme för sent… även om vi stod där med biljetterna kunde de inte skriva ut boardingkorten.

    DÄR bröt det för mig. Jag blev så arg och ledsen, Kilimanjaro, hotell och en skön säng var bara två timmar bort, men vi fick inte åka med. De senaste två dagarna har jag bara skrapat ihop knappt tre timmar till sömnbanken och det enda jag tänkt på idag är hur mycket jag vill sova 🙂 Nu är jag trött på att resa, att stressa till plan och på att vänta och inte veta. Nu blev det istället för extra sömn och en skön dag vid poolen vid hotellet 10 extra timmar på Nairobi flygplats!

    Dessutom ha vi ätit fruktansvärt dåligt de senaste dagarna. Vi hade ju tänkt äta frukost i Oslo när vi checkat in, men det hanns aldrig med (och eftersom det inte blev någon frukost blev det heller inga malariatabletter – de måste intas med mat så de togs för första gången idag, en dag för sent). Och inget fick vi att äta på flygen mellan Oslo och Bryssel. Och de fanns inte en chans att hinna köpa något heller mitt i all stress. Så klockan två igår åt vi mat för första gången (då hade vi varit i farten sen halv två på natten), sen fick vi middag och frukost på planet till Nairobi under natten, och idag har det blivit dåligt med mat igen. På Nairobi flygplats fanns bara chips och godis vilket inte är ett alternativ för mig. Lunch fick vi iallafall till slut i oss efter att vi hittat en restaurang med någorlunda till mat! Det var tur att jag laddat med en så stor frukt- och nötpåse, den tog nämligen helt slut 🙂 man ska alltid vara förberedd vet ni! Hihi 🙂

    På två dagar har vi nu hunnit med sex flygplatser bara sådär – fem av dem helt nya för mig, tråkigt bara att vi haft så bråttom och inte hunnit kika runt så mycket (förutom i Nairobi, men det är nog den tråkigaste flygplatsen någonsin tyvärr). Utsikten från Nairobi flygplats ser du på bilden nedan!

    Ledsen för de här långa och ”tråkiga” inlägget, ni kanske inte ens orkat läsa hit, men jag ville bara skriva av mig lite. Så, vad säger ni? Nu kan de väl bara bli bättre? Bara vi få äta och sen sova ordentligt en natt nu så är vi nog fit for fight att bestiga berg imorgon. Jag hoppas det, och ni kan väl hålla tummarna? 🙂 enda biverkningarna vi känt från malariatabletterna än så länge är yrsel, fast det kan ju bero på sömnbristen också, haha! Jag känner mig nästan full för att jag är så trött, så nu hoppas jag att jag får sova inatt!

    Hur har ni det hemma i Sverige då? 🙂

    Kram / Emma

    Du är fantastisk

    God morgon ♥

    Har du sagt till dig själv att du är fantastisk idag? Om inte – gör det, för det är du!!!

     

     

    Kram / Emma.