En leverans med favoriter!

    Hej vänner ♥

    Igår kom ett efterlängtat paket på posten från Bodystore. Jag älskar att beställa därifrån – de är så otroligt snabba med leveransen och väntetiden är sällan mer än 1-2 dagar! Den här gången var det påfyllning av en del favoritsaker som gått åt den senaste tiden plus ett nytt provsmak = bipollen!

    IMG_6303

     

    Mungbönsfettuccine är pasta gjord på mungbönor. Den innehåller mycket protein, har lågt GI, är glutenfritt och ekologiskt. Dessutom får den toppenbetyg vad gäller smaken som jag tycker är ganska lik vanlig pasta!

    Har ni testat?

     

    IMG_6304

     

    Carobpulver är malda carobbönor som är supergoda i olika bakverk. T.ex. carobbollar, mugcakes, chokladbollsröra med carob, proteinbars, eller plättar. Carobpulver är bland annat rikt på vitamin A, B1 och B2, niacin och mineraler och smakar lite kolaaktigt. Mums!

    Bliss bar innehåller kallpressad choklad och vildskördade örter som ”förbereder både kropp och sinne för stressiga dagar” som beskrivningen påstår. Fri från gluten och mejeriprodukter och smakar choklad. Bra som snacks!

    Kokosolja från Biofood är hittills den billigaste kokosoljan jag hittat – 400 gram för 47:-, som hittat! Kokosolja används dagligen i mitt kök – till stekning, i smoothies, i bakverk mm.

     

    IMG_6305

     

    Bipollen tillhör kategorin superfood och innehåller i stort sett alla enzymer och coenzymer som kroppen behöver,  i en perfekt balans. Dessutom har man funnit 22 olika aminosyror i pollenet, de flesta vitaminer, många enzymer och flavonoider samt åtskilliga mineraler. Bipollen kan användas som tillskott, sötning och som dekoration på bakverk. Själv testar jag det för första gången och ser fram emot att få sällskap av det i min bakning!

     

    IMG_6307

     

    Quinoapuffar från Biofood. Ekologiska och rika på fibrer och protein. Används i granola eller som strössel på t.ex. yoghurt/ kesokvarg eller på/  i gröt. De är jättegoda!

    Chiafrön – här har vi återigen ett riktigt superfrö! Ingen har väl missat dessa näringsrika små frön som är sprängfyllda med omega 3, protein, antioxidanter, järn, magnesium, kalcium och innehåller utöver det massa andra vitaminer och mineraler! Jag äter mest mina i gröt, antingen kokoschiagröt eller för att boosta den vanliga frukostgröten!

     

    Kram på er / Emma.

    Enter a title

    Hej igen jobbhelg!

    God morgon ♥

    Idag börjar en lång jobbhelg för mig. Jag har ett 13-timmarspass framför mig idag, 26-timmarspass fredag till lördag och sen ett 24-timmarspass söndag till måndag! Mycket jobb kanske kan tyckas, men för mig är det nästan lite avkoppling att komma till jobbet som personlig assistent i Torsby. Tempot är väldigt lågt till skillnad från livet som företagare och dessutom får kroppen också vila då det inte är så fysisk krävande!

    Men eftersom jag har svårt att sitta still och gärna börjar mina jobbdagar med lite fysisk aktivitet hade jag tänkt starta med en morgonpromenad idag – första morgonpromenaden på evigheter, men jag ställde in den då jag var för trött (kunde sovmna igår kväll av någon anledning?), så jag passade på att sova istället (sömnen är viktigast – men dålig sömn är det bara dumt att pressa kroppen) precis som jag gjort de senaste veckorna – lyssna på kroppen är viktigt och den här tröttheten jag haft har inte varit ”lathet” från min sida – så väl känner jag min kropp! De senaste dagarna har jag dock fått tillbaka energin igen vilket är skönt då jag längtat som en tok efter träning! Skönt också att kunna gå igen efter cykelolyckan förra veckan! Jag gör ett nytt försök imorgon och hoppas att jag somnar tidigare ikväll 🙂

    Nu – påfyllning med frukost. Det blev kokoschiagröt idag igen – det är så perfekt när man har bråttom eftersom man kan förbereda allt kvällen innan! Idag var det bara att plocka fram och servera med en hackad persimon, mums!

    Nu ska jag springa iväg på jobb! Hoppas ni får en fin torsdag!

    Ps. jag har fixat ett tidsinställt kostrelaterat inlägg till er som kommer upp i eftermiddag. Ds.

    Kram / Emma.

    Hur du rostar dina egna pumpakärnor

    Hej vänner ♥

    Köper ni pumpa nu under halloween?

    Släng då för guds skull inte bort pumpakärnorna – de kan du göra till ett nyttigt, men ack så gott snacks! Pumpakärnor innehåller mycket antioxidanter och mineraler, t.ex. zink och magnesium.  Zink behövs bland annat för att kroppens immunförsvar och hormonomsättning ska fungera normalt och magnesium använder kroppen för att omsätta kalcium och skydda tänderna och skelettet. Även järn, fosfor och E-vitamin hittar du i de små kärnorna!

    Supermat alltså!

    Igår när vi åt pumpasoppa till middag passade jag på att ta vara på kärnorna som satt i pumpan! De rostades i en torr panna tillsammans med örtsalt och åts sedan som ”strössel” på soppan. Slurp så var de borta kan jag lova – allihop!

    IMG_6262

     

    Hur gör du?

     

    Dela en pumpa på mitten och kärna ur. Tvätta kärnorna rena från pumpakött i en sil och lägg dem sedan i en torr panna (jag använder min Green pan Kyoto från från Ecoliving) och sätt plattan på högsta värme. Var hela tiden med och rör runt med en stekspade och smaksätt sedan med örtsalt när kärnorna börjar torka. När kärnorna sedan börjar få lite färg och ”poppa” (ungefär som när du poppar popcorn) är de klara!

    Ät som snacks, som strössel på din pumpasoppa eller i salladen!

    De är otroligt goda!

     

    IMG_6266

    IMG_6268

     

    Det får bli mitt halloweentips till er!

     

    Kram / Emma.

    Blommor och frukostfat

    God morgon ♥

    På dagens frukostbord står en fin bukett med blommor som mamma kom förbi med igår kväll. En uppiggande blomma efter allt som hänt senaste tiden värmer och livar upp. Knät är nu bättre och jag kan gå ganska normalt igen och även böja på benet utan att det gör alltför ont. Det går framåt med andra ord och det gör mig glad!

    Frukostfatet på bordet innehåller kokoschiagröt med blåbärsfluff, kiwi och persinmon!

    Yummiiii!

    IMG_6299

     

    Kokoschiagröten är gjord på 1 dl krämig kokosmjölk, 1/2 dl vatten och 2 msk chiafrön – blandas ihop och får svälla över natten.

     

    IMG_6291

     

    Blåbärsfluffet är en elvispad äggvita som blandats med turkisk yoghurt, stavmixade blåbär (1 dl) och banan (1/2 frusen), 1 krm vaniljpulver och 1 tsk agavesirap.

     

    IMG_6294

     

    Bra start!!!

    Idag ska jag inte iväg någonstans utan har en ganska lugn förmiddag här hemma med PT-onlinejobb framför mig. Eftersom mamma är i stan (sov hos lillasyster Julia inatt) ska jag passa på att få lite kvalitetstid med henne i eftermiddag. Jag var ute på shopping i lördags, men tänkte hänga med till Ikea och Bergvik som sällskap! Jag kanske hinner med ett träningspass för överkroppen också, jag känner att jag har energi idag – det vill jag utnyttja 😀

    Hoppas att ni fått en härlig start på dagen mina vänner!

     

    Kram / Emma.

    Emmas kryddiga pumpasoppa med sötpotatis och kokos

    Hej vänner ♥

    Som jag har längtat efter att få laga PUMPASOPPA de senaste dagarna!

    Jag vet inte vad som flög i mig, men jag fick bara ett sånt otroligt sug efter just soppa med pumpa i. Kanske är det för halloween som är på ingång? Kroppen visar det tydligt iallafall och framför mig såg jag bilder på  den färgglada soppan och ingredienserna jag ville experimentera med!

    Pumpa tillsammans med kokosmjölk och sötpotatis är de hemliga ingredienserna som gör den alldeles krämig, len, söt, kryddig, färgglad och helt perfekt, ja precis PERFEKT!

    Mumma 😀

    img_6271 img_6276 img_6273

     

    Ingredienser (3-4 personer):

    • 1 butternutpumpa
    • 2 stora sötpotatisar
    • 2 dl kokosmjölk
    • Vatten
    • Örtsalt
    • Pepparmix
    • Chilipulver
    • Spiskummin
    • Vitlökspulver

    Dela pumpan på mitten och gröp ur kärnorna och lägg i en skål. Skär bort skalet från pumpan och dela sedan köttet i bitar och lägg i en stor kastrull. Skala sötpotatisarna och skiva ner även dem i kastrullen. Fyll på med vatten så att pumpa och potatis täcks. Koka dem sedan mjuka, häll bort vattnet och stavmixa till en puré. Häll på kokosmjölk och kryddor  efter smak och späd ev. med vatten till önskad konsistens. Jag gillar att ha den mer matig och hade knappt i något vatten alls.

    Servera soppan med fetaturkisk yoghurt (fetaost + turkisk yoghurt) och rostade pumpakärnor (recept kommer imorgon).

    Ät och njut!

     

    img_6282 img_6286

     

     

    Absolut en soppa ni måste testa under Halloween! Kanske som en förrätt till middagen?

     

    Kram / Emma.