Välkommen helgen!

    Hej vänner ♥

    Efter att ha jobbat i sisådär en månads tid utan några lediga dagar tänker jag nu gå på helg. Det har varit grymt mycket jobb med PT-online, både innan och efter uppstarten och det har varit så galet roliga veckor! Jag ser verkligen fram emot mer jobb och andra spännande saker som jag har på gång till veckan! Vi kommer ha öppet hus i gymmet och så har jag även fått en annan idé om ett samarbete som jag ska ta tag i!

    Lång arbetsdag även idag, men nu checkar jag ut och tar helg. Börjar med att fira lillasyster som fyller 23 med en brakmiddag innehållande mammas fläskfilégryta och min banan- och jordnötscheesecake till efterrätt. Mys tillsammans med familjen, morfar, farmor och farfar. I helgen vankas det dop, mys med vänner, yoga, skogspromenader och långa frukostar!

    Bra helg! Yeeeeeyyy!

    puss

     

    Fredagspuss till er ♥

    Kram / Emma.

    Enter a title

    Elin undrar

    Hej Emma! Jag äter bra och tränar bra. Jag har som mål att få större armar, rumpa och synliga abs. Dock är jag lite orolig för att mina bröst ska ”försvinna”. Är det möjligt? Om ja, hur ska jag göra för att inte riskera att dom ska ”försvinna”?

    Först och främst – om du får behålla dina bröst eller inte är svårt för mig att säga då det är genetiskt betingat. Vissa kan träna hårt och bli ganska platta (jag är ett exempel) medan andra kan vara riktigt tränade med stora bröst. Bröst består till störta delen av fett, så om du tappar i fettprocent kommer troligtvis brösten bli mindre, men för det behöver de inte försvinna helt och hållet.

    Synliga magmuskler är något många tjejer har svårt för att uppnå utan stäng diet och låg fettprocent. Vissa har det naturligt, men för många av oss är det just runt magen som det extra fettet sitter. Det går självklart att få bort, men risken är att även brösten blir mindre då. Så att få fram absen och inte bränna fett blir lite motsägelsefullt. Men som sagt – hur det är beror helt och hållet på dina gener.

    Konditionsträning i kombination med styrketräning bränner mer fett än vad endast styrketräning gör. Så genom att inte lägga så mycket fokus på konditionsträning, utan mer styrketräning kan du minska risken att ”förlora” brösten.

    Bra mat och regelbunden träning ger fina resultat i längden. För att kunna bygga muskler och inte gå ner i vikt behöver du äta mer energi än vad du gör av med. Tillsammans med bra mat är det också viktigt att du varierar din träning och har roligt på vägen!

    Som avslut vill jag bara säga att jag inte tror att du kommer förlora dina bröst helt och hållet. De kan säkert bli mindre, men vem säger att inte det är snyggt? Våga älska dina bröst, oavsett om det är stora eller små – du är ju du vacker, speciellt och unik oavsett, kom ihåg det!

    takecare

    Kram / Emma.

    Josefins ord om tiden hos PT by Emma

    God morgon vänner ♥

    Vi börjar fredagen med att möta en av mina grymma PT-onlinekunder som har kört hårt hela sommaren!

    Hej Emma!

    Tusen tack för dessa 5 veckor. Kan inte tacka dig nog. Jag kontaktade dig för knappt 8 veckor sedan då jag kände att träning och mat blivit en för stor del av mitt liv, att jag tappat bort mig själv och mina mål och därigenom också gnistan. Jag tränade ostrukturerat och åt på tok för lite.

    För första gången på länge lät jag någon annan bestämma över hur och vad jag skulle träna, och vad jag skulle äta för att kunna prestera max. Och vilken lättnad! Det har varit så härligt att bara kika på mitt träningsschema och konstatera ”jaa, idag är det ben&ländrygg – härligt!” Och ”yes imorgon är det löpning igen!”. Vilket flyt det har varit och varje pass har varit ren njutning för mig. Bort med all ostrukturerad träning och fram med njutning, gnista och struktur! Jag älskade det.

    Tänk vad tiden går fort när man har roligt!

    Maten har vi också lyckats strukturera upp med konkreta måltidstips och andra småtips som varit guld värda. Från att ha ätit minimala portioner och uteslutit mat har jag nu, på fem veckor, utvecklats enormt. Jag strävade efter en viktuppgång och ett hälsosammare tänk kring mat, vilket jag absolut är påväg emot. Jag kommer att fortsätta kämpa varje dag, men idag känner jag mig mentalt starkare än någonsin. Bort med alla förbud och att undvika viss mat, nu njuter jag av livet! Aldrig att jag ska låta mat och livsmedel styra min vardag igen.

    Tänk så mycket som kan förändras på ynka 5 veckor, det trodde jag aldrig när jag startade detta. Nu känner jag mig starkare både fysiskt och mentalt än på länge, och nog ska jag gå upp några kilo (utan att noja) och känna mig 100 % bekväm med det.

    Tack Emma för ditt fantastiska stöd under dessa veckor. Alla dina tips och hälsosamma funderingar och riktlinjer har verkligen betytt mycket för mig. Hälsa handlar om så mycket mer än träning och centimetrarna mellan låren. Nu njuter jag varje gång jag är på gymmet eller ger mig ut i skogen, jag njuter med frukostskålen och luncherna på balkongen. Tack för att du puttade mig i rätt riktning, nu är jag pågång!

    Varma och soliga hälsningar från Josefin”

    josefin2

    josefin

    Och vi tackar Josefin för härliga, peppande bilder som riktigt skriker ut träningsglädje!

    Kram / Emma.

    Distanslöpning

    Hej vänner ♥

    Vi fortsätter i löpspåret och snackar lite distanslöpning och vad det innebär.

    bild7

    Distansträning brukar också kallas för ”long slow distance” – LSD träning där intensiteten hålls låg hela passet igenom. Pulsen ska ligga någonstans mellan 60-75% av max HF och det ska kännas ganska lätt till något ansträngande.

    Syftet med distansträningen är att anpassa kroppen till långvarigt arbete och i många idrotter är dessa pass mellan 2 – 4 timmar. Hur länge man håller på är beroende på tempo, ålder, kondition och målsättning. Desto bättre tränad man är desto snabbare kan man springa utan att pulsen överstiger 75 % av max HF. Skulle pulsen stiga över 75% av max HF – ja då får du sakta ner eller kanske till och med gå.

    Distansträningen syftar också till att stärka upp skelett, leder och senor och förbättrar musklernas förmåga att utnyttja syre, vilket gör att man inte känner sig så ”tung” i benen.

    Distanspass kan också användas som en form av återhämtningspass efter tyngre träning och ska utföras på förhållandevis flacka underlag.

    Det handlar alltså inte om att trycka på och ”maxa” under dessa pass, utan jag brukar kalla dem för ”njutpass”!

    Kram / Emma.

    Målet med min träning

    Hej vänner ♥

    Mitt stora mål med träningen har sedan jag blev frisk från min ätstörning varit att ha en stark kropp som klarar av livet och dess påfrestningar. Att träna har för mig alltid varit roligt och jag älskar känslan av att utvecklas eller att känna känslan av endorfiner som rusar i kroppen. Jag får massa energi, sover bra, känner inget sockersug och mår bara så himla bra av träningen helt enkelt – det har varit morot nog att alltid hålla igång!

    Men förutom att må bra och vara stark i vardagen har jag tre andra mål med träningen just nu:

    • Bestiga Kilimanjaro skadefri. Att komma upp är såklart en utmaning, men jag är säkert på att jag med vilja och jäklar anamma kommer upp även i dagens form (om jag inte drabbas av höjdsjuka – vilket kan hända. Detta är tyvärr inget som går att påverka genom att vara bra tränad eller inte, utan det kan drabba vem som helst. Vi har dock en extra acklimatiseringsdag för att minska risken att drabbas av höjdsjuka). Jag kommer lägga mycket fokus på grenspecifik träning under hösten, alltså vänja kroppen vid det jag kommer utsätta den för (och på så sätt minska risken för skador) – gå länge. gå uppför och nedför, underhålla konditionen med löpning, stärka upp underkropp, bål, rygg och axlar, men även knän, leder och hälsenor med styrketräning och rehabövningar. Hälsenan (som jag av någon anledning alltid lyckas få inflammation i när jag anstränger mig lite mer än vad kroppen är vad vid) blir det mycket fokus på i form av excentriska tåhävningar, massage och kopping.
    • Fortsätta yoga och känna att jag utvecklas. Jag vill vara en yogi, jag ser upp till människor som yogar och meditierar. Jag tror att det är bra får både kropp och själ och jag vill så gärna kunna vara sådär lugn och harmonisk som vissa kan vara. Jag har kommit en bra bit på vägen i sommar, men har långt kvar och mycket mer att lära!
    • Klara 5 chins innan jul. Just nu är jag uppe i två och en halv typ, så det dubbla borde jag väl klara om fyra månader? Kanske går det snabbare och då ökar jag nog på antalet att klara innan jul. Hehe. Vi får se!

    Kilimanjaro-1

    Och nu är jag HIMLA NYFIKEN! Vilka är era mål med träningen just nu?

    Kram / Emma.