Min planering

    Hej vänner 
     
    Jag fick önskemål av en läsare att skriva ett inlägg om hur jag gör när jag planerar mat och träning och hur jag får ihop det med vardagen. 
     
    Ska jag vara helt ärlig är planeringen inget som jag riktigt tänker på – det bara rullar av sig själv. Oftast försöker jag ligga steget före hela tiden. Vet jag om att jag har mycket att göra en vecka ser jag till att sätta mig med planeringen innan. Jag och Pelle gör alltid matsedel för veckan och handlar hem och förbereder det som går på söndagar. Lediga dagar brukar jag också ägna mig åt att baka och fyllla på frysen med mellanmålskakor, mellanmålsmuffins, hembakat bröd och liknande. När jag gör matlistan tar jag även med eventuella mellanmål under veckan – allt för att jag ska slippa planera ”varje” dag. Ska jag upp tidigt en dag förbereder jag det mesta kvällen innan och gör en snabb frukost som bara är att plocka fram ur kylen. Och ofta när vi lagar middag försöker vi alltid laga dubbla portioner så vi båda får en lunchlåda till dagen efter. Det underlättar otroligt mycket!
     
    Såhär kan det t.ex. se ut när jag förbereder en kväll:
    * En lunchlåda med överbliven mat från dagens middag görs iordning
    * Jag blandar ihop keso och kvarg till ett mellanmål som sedan toppas med nötter eller bär som jag lägger i en ask dagen innan och lägger ner i en påse med kesokvargen.
    * Jag kokar ägg och lägger in i kylen
    * Jag lägger fram frukt
    * Jag plockar fram mellanmålskakor eller muffins från fysen
    * Jag förbereder eventuellt frukosten
     
    Tips på snabba frukostar som du kan förbereda kvällen innan:
     
    Annars går micromuffins otroligt snabbt att slänga ihop. Jag blandar ihop alla torra ingredienser kvällen innan och mosar bara ner bananen eller annan eventuell frukt/ grönsak och äggen på morgonen och slänger in dem i micron. Det går på fem minuter! Smörgåsar kan förberedas kvällen innan och gröt går snabbt att kokoa ihop!
     
     
    Och så var det träningen. Jag jobbar som personlig tränare och planerar träningen åt andra, men för mig själv? Nej där finns ingen planering. Visst kan jag tänka lite i huvudet att denna vecka ska jag köra ben och ländrygg på måndag, rygg, axlar och biceps på tisdag, snabbdistans på onsdag osv… Men det är sällan jag har någon klar plan för hur jag ska köra eller pass upplagda i förväg. Träningsplaneringen ligger någonstans bak i huvudet och det rullar liksom bara på. Innan ett gympass lägger jag snabbt upp ett pass i huvudet och kör det sedan fullt ut – allt efter dagsform!
     
    Jag har funderat mycket på det här med min egen träning och vad jag vill. Jag har ju mål inom löpning och vill därför få till minst tre löppass i veckan och därutöver styrketräning. Styrketräningen är jag sugen på att börja periodiserna mellan lätta, mellantunga och tunga perioder för att se hur jag trivs med det. Dock behöver jag sätta mig ner med en planering och göra en plan till mig själv. Det har liksom inte riktigt hunnits med än, men det kommer så småning om och då får ni självklart hänga med i den!
     
    Kram / Emma.

    Enter a title

    Om att äta hälsosamt

    Hej 
     
    Många tror att äta nyttigt eller hälsosamt innebär att utesluta goda saker och leva på sallad. Det stämmer inte. Att äta hälsosamt innebär att vi väljer näringsrika livsmedel som ger oss energi, vitaminer och mineraler. Det handlar om långsamma kolhydrater, nyttiga fetter och fina proteiner.
     
    Med detta som bas kan vi få till en mängd godsaker som både smakar bra och ger oss rätt energi.
     
    Jag utesluter ingenting ut min kost som jag tycker om. Jag äter bara sånt som jag tycker om och unnar mig varje dag. Jag äter av allt och försöker att variera mig så gott det går, även om jag snöar in på vissa saker som jornötssmör och kokos.
     
    När jag äter så njuter jag av maten. Jag smakar på den, blundar, tuggar långsamt och känner hur jag fylls med energi och goda smaker.
     
    Jag äter också med ögonen – det ska vara fint upplagt, mycket färg och förmedla glädje. Maten för mig är njutning och lycka! 
     
    Enligt mig är hälsosam mat allt annat än tråkigt!
     
    För mig är det spännande, gott och ren och skär njutning vid varje måltid och jag är väldigt glad att jag hittat den här balansen i livet med kost och träning som får mig att må så bra!
     
     

     
     
     
    Hur tänker ni kring det här med hälsosam mat?
     
    Är det något som ni ser som tråkig och som innebär att ”utesluta” saker eller är ni precis som mig att ni ser möjligheter med alla fina råvaror hälsosam mat innebär?
     
    Kram / Emma.

    Torsdagspepp

    God morgon vänner 
     
    Tidigt morgon för min del, men vem är jag att klaga? Jag gillar ju tidiga morgnar bättre än sena kvällar så. Planerar att infinna mig på gymmet klockan sju för att hinna förbereda allt inför dagen. Helt sjukt att jag fått ihop en fullbokad dag! 
     
    För att starta dagen på bästa sätt tycker jag att vi kör lite torsdagspepp i form av fina och tänkvärda ord!
     
     
     
     
     
     
    Nu rockar vi denna torsdag!
     
    Ha en fin dag mina vänner 🙂
     
    Kram / Emma.

    Underbar sambo

    Gokväll 
     
    Underbar sambo lagar mat och skämmer bort mig när jag kommer hem. Det gillas! Att han dessutom fixat ihop en av mina favoriträtter – VILDLAXEN – ger extra plus i kanten. Nu ska jag kramas och pussas hela kvällen, har ju nästan gått en vecka sen vi sågs sist så jag har lite att ta igen!
     
     
     
    Eftersom systemkameran blev kvar hemma i Torsby blev det himla dåliga iphonebilder på dagens middag, men jag hoppas att ni överlever ändå!
     
    Vad äter ni till middag idag?
     
    Kram / Emma.

    Läsarfrågor

    Hej! Måste bara säga att jag hittade din blogg idag och har varit fast i över en timme! Helt galet hur många inspirerande recept du delar med dig av! 🙂 Jag vet att du precis haft en frågestund men jag skulle så gärna vilja få svar på dessa frågor.
     
    1. Är det dåligt att äta innan man går och lägger sig? Om svaret är ja, varför och hur lång tid innan bör man sluta äta? 

    Svar nej – inte enligt mig! Jag äter alltid middag runt sex sju där någon gång och sedan ett kvällsmål vid åttaniotiden. Kvällsmålet är bra för återhämtningen och för att vi ska sova gott! Ät gärna något proteinrikt på kvällen, som t.ex. proteinfluff, keso/ kvarg med bär och nötter eller något så gott som hallon- och laktrisglassnyttig hallon- och päronpaj eller en chokladmuffin. Du ska aldrig gå och lägga dig hungrig och i min receptsamling kvällsmat/ kvällsfika <– (klick) hittar du massa inspiration.
    2. Är det dåligt att småäta? Då menar jag inte att stoppa handen i godisskålen var femte minut utan snarare ta två nötter eller kanske en bit frukt lite då och då när suget kommer.( utöver mellanmål och andra måltider) 

    Att småäta saker som nötter och frukt är inte dåligt. Dock skulle jag vilja att du ställde dig frågan varför du småäter? Är du hungrig? Äter du kanske inte tillräckligt vid måltiderna så att du blir hungrig snabbt igen? Äter du mellanmål? Se till att få i dig frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål varje dag. Var också noga med att äta dig mätt och belåten vid varje måltid! 
    3. Jag har läst att det är dåligt att äta nötter efter träning för att de innehåller fett som försämrar återhämtningsprocessen. Stämmer det och isf, hur lång tid efter att man tränat kan man äta nötter igen? Tack på förhand och hoppas att du har tid att svara 🙂
     
    Det stämmer! Den bästa kombinationen efter träning för att påskynda återhämtningen är protein i kombination med kolhydrater. Det bästa du kan äta efter ett träningspass är därför t.ex. en smoothie på banan och mjölk/ keso med havregryn och frukt/ ägg och riskaka/ riskaka med keso och banan och liknande.
     
     
    Kram / Emma.