Gomiddag på en torsdag!

    Gokväll vänner

    Nystädad lägenhet och det känns som fredag! Så himla underbart – det bästa är att det inte är fredag förrän imorgon och ikväll ska jag bara njuta av denna underbara känsla. Imorgon väntar en ledig fredag förutom att jag har två massagebehandlingar inbokade och ett inplanerat styrkepass på Sats – sen fredagsmys!

    Kvällens middag blev underbara biffar med brieost och basilika, serverad med olivrostad potatis och en klick keso.

    Jag har gjort dessa förut en gång. Receptet på biffarna hittar du här. Dock bytte jag ut ströbrödet mot fibrex och tog bort löken. Blev kanske inte lika gott, men fick en gladare mage!

    Potatisen tvättar du och skivar i tjocka skivor och lägger i en bunke, häller på olivolja och blandar runt. Lägg sedan ut dem på en plåt, strö över örtsalt och peppar och rosta i ugnen på 250 grader tills de fått fin färg!

    Kram / Emma.

    Enter a title

    Chokladmoussemellis

    Hej fina ni

    Det regnar ute, Pelle är hemma och är sjuk och jag hade inga planer alls för den här dagen. Därför valde jag att ta det lugnt hemma tillsammans med Pelle. Jag har suttit och skrivit, läst, sett på film och bara tagit det lugnt. Ibland behövs dessa dagar för att bara samla kraft och få återämtning. Nu ska jag nämligen dra igång med storstädning här hemma för att sedan luta mig tillbaka och fortsätta kvällen i soffläge!

    Idag testade jag ett nytt experiment till mellanmål – ännu en variant av chokladmousse! Det blev väldigt gott och väldigt enkelt den här gången – bara chokladmousse. Kan tänka mig att det kan vara gott med kokos och hallon till!

    Två portioner: mixa 6 katrinplommon, 1/2 dl vatten och en matsked honung till en smet. Tillsätt en urgröpt avokado och häll i 1/2 dl kakao och fortsätt mixa till en jämn smet. Ställ in i kylen en stund innan du äter den!

    Detta var mums! Precis i min smak 🙂 Funderar dock på att ha i lite banan också nästa gång 🙂

    Äter du gröt?

    God morgon ♥

    Att äta gröt är både billigt, enkelt, nyttigt – och framförallt GOTT. Det finns mängder av gryn och flingor i olika varianter och vi kan därför variera oss i en oändlighet. Genom att variera toppingen på gröten kan du också få fram nya och spännande smaker och en variation i grötmåltiderna. Jag vill slå ett slag för grötens byggstenar för hälsan och uppmana alla att äta gröt lite oftare!

    Gryn och flingor – innehåller fibrer och ger dig massor av energi.

    Mjölken på gröten – ger dig mineralämne, vitaminer och proteiner.

    Nötter och frön – bidrar med nyttiga fetter, vitaminer och mineraler.

    Färska eller torkade frukter och bär – gör att du får i dig en mängd antioxidanter och vitaminer.

    Kanel, kardemumma, ingefära, honung, jordnötssmör, kokos, kakao – använd din fantasi och du kommer att få uppleva många spännande smaker!


    Äter du gröt till frukost? Vad är då din favorit?


    Här är mina tre favoriter just nu:

    Jordnötsgröt

    Recept på jordnötsgröt hittar du här.

    Molinogröt

    Recept på molinogröt hittar du här.

    Kakaogröt

    Recept på kakaogröt hittar du här.

    Salladslunch på stan

    Hej vänner ♥

    Idag har jag och Viktoria gjort klart allt inför på måndag då vi ska redovisa vårt arbete! Nu ska vi bara öva in det lite så att det sitter 🙂 när vi var klara med arbetet drog vi in till stan för att luncha och gå i lite affärer. Lunchen åt vi på MaChe. Jag åt världens godaste sallad och Viktoria världens största smörgåskorg! Haha 🙂

    Min sallad innehöll sallad, gurka, tomat, paprika, majs, quinoa, lax, ägg, avokado och cashewnötter + glutenfritt bröd! Så himla gott 🙂

    Juliaresan

    Hej vänner

    Jag tog mig under morgonen tid att kika på filmen om Juliaresan. Otroligt sorglig och berörde mig djupt. Cancer. Alla i min närhet kan drabbas och det gör så ont att tänka på det. Jag har själv haft en nära anhörig under vintern som drabbats och att se denna film drog upp så många känslor! Om vi hjälps åt kan vi faktiskt rädda fler liv. Ta dig tid och se filmen och låt den sjunka in!

    / Emma.