Frisk luft NU

    Hej vänner ♥

    Hoppas att ni har en fin lördag! Själv har jag precis avslutat mitt jobbpass och ska ge mig ut på en promenix i det fina vädret med pappas bungypumps 🙂 lånar mammas snygga rosa jacka också! Sen blir det tacos och bebisgos hemma hos Hannis med alla fina tjejer ♥

    Enter a title

    Middag och sockerkoma

    Gokväll

    Mamma bjöd på en alldeles fantastisk middag i form av en tvårätters när jag kom hem. En förrätt som involverade lax och en varmrätt som bestod av ugnsbakad fläskfilé med salami, mozzarella och briesås + en potatisgratäng till det. Så himla gott! På det ställdes en godisskål på 1,3 kg in till hockeyn. Lite typsikt Barremyrs… nu sitter jag på jobbet proppmätt med sockerkoma. Gott var det iallafall 🙂 Nu hoppas jag på en lugn natt!

    Förrätten

    Varmrrätten

    Åt ni också någon god fredagsmiddag? eller gott fredagsmys?

    Kram / Emma.

    Konditionsträning under graviditeten

    Hej Vänner 

    Här kommer en liten sammanfattning på hur Cia Larsson skriver om konditionsträning för gravida!

    Första trimestern

    När det gäller konditionsträning ska du välja en motionsform som du tycker om, ta det lugnt och lyssna på kroppen. Har du tränat tidigare kan du träna på som vanligt och är du inte träningsvan ska du börja lugnt. Oftast är man ganska trött under den första tiden, man har en högre vilopuls och blir trött fortare, därför kan det vara bra att sänka intensiteten lite. Pomenader, lätt gympa, simning eller cykling är motionsformer som är skonsamma och som alla kan utföra.

    Andra trimestern

    Eftersom hjärtat jobbar hårdare än normalt under hela graviditeten blir man snabbt trött och därför ska man satsa på att ligga på 60-70 % av sin maxpuls. Man ska alltså inte träna högintensivt, utan hålla sig på en ganska låg puls. Ett riktmärke är att inte överstiga 140 slag per minut. Om du känner värk i fogarna ska du undvika hårda pass med hopp och snedbelastning av bäckenet.  Konditionsträningen bör även delas upp i kortare intervaller så att pulsen hinner gå ner på normal nivå emellanåt.

    Tredje trimestern

    Eftersom blodvolymen ökar finns risken att blodtrycket ökar. Ta det lugnt och lyssna på kroppen och följ samma råd som i andra trimestern.

    Eftersom utsöndringen av hormonet relaxin ökar under graviditeten ökar ledrörligheten. Det bör man hela tiden ha i åtanke vid träning med snabba sidoförflyttningar och i ytterlägen. Risken för att tappa balansen och trampa snett är ganska stor och därför är det viktigt att ta det lugnt! Och som vanligt! VIKTIGT att lyssna på din egen kropp och känna signalerna av vad den orkar. Du tränar inte för att bli bättre under en graviditet, utan för att bibehålla och förebygga! Alla graviditeter är också olika. En del klarar vissa saker som inte andra klarar, så fokusera på dig och din kropp!

    / Emma.

    Torsby i sommar

    Hej finisar

    Skönt med fredag, ellerhur? Själv sitter jag här med en ganska skön sådan, har precis kommit hem från praktiken, ätit lunch och taggar nu för att åka till Torsby på middag med familjen och sedan nattjobb fram till fyra imorgon eftermiddag. Sen mys med tjejerna hela kvällen för att sedan köra ett jobbpass till på söndag.

    Jag har bestämt mig för vad jag ska göra i sommar nu. Pratade med Cia om sommarjobb på Sats och tyvärr har de redan så många anställda att de inte behöver fler för tillfället, så där får jag inte jobba. Jag har även sökt inom handikappsomsorgen här i Karlstad, men har kommit på att jag ändå vill gå tillbaka till mitt gamla jobb i Torsby även denna sommar. Det kan vara slitit, men jag har världens bästa arbetskompisar + att jag får vara hemma med familjen, lägga mitt eget schema, vara i sommarstugan och närmare Pelle och de vänner som inte bor i Karlstad. Jag kommer även kunna spara mer pengar inför PT-utbildningen i höst så som ni hör väger fördelarna att åka hem till Torsby i sommar över! Det känns väldigt bra! Nu kan jag äntligen sätta mig ner och börja planera sommaren lite. Spa-weekend på Loka med min älskade, utomlandsresa med mammis, Vandra Kungsleden med min kära, Lina och Martin, samt dagar i sommarstugan! Känner mig så lycklig!

    Nu ska jag städa lite här, packa väskan och så vidare innan jag sätter mig på tåget mot lilla byn!

    Kika in senare, då kommer ett inlägg för er gravida om konditionsträning!

    Kram / Emma

    HEJ TRÄNINGSVÄRK!!!

    Hej vänner

    Idag har mina ben fått sig en riktig omgång – cykel fram och tillbaka till uni, fram och tillbaka till Sats och sedan fram och tillbaka till Våxnäs. Skulle kunna tänka mig att det blev lite mer än sisådär två mil. Inte nog med det, crossfitpasset dödade mina stackars benmuskler TOTALT! Sååå mycket mjölksyra i det sista så att jag knappt kan stå nu. HEJ TRÄNINGSVÄRK! Gött som tusan och jag ser fram emot en helg med vila.

    Nu tittar jag spänt på Biggerst Loser! Vilka fantastiska förändringar dessa människor har gjort! Häftigt!

    Kram / Emma.